Kbs Petrus & Paulus

Roland Holststraat 16 4819 HR Breda

  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus
  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus
  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus
  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus
  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 zien we een lichte daling in resultaten. Wel scoren we nog steeds boven het landelijk gemiddelde van scholen die met ons vergeleken mogen worden. De daling in resultaten is een landelijke trend. Met name t.a.v. het rekenonderwijs zien we dit terug. We zijn ons als school zeer bewust van de behaalde resultaten en zetten hier ook passende interventies op in. We vermelden wel graag dat we trots zijn op onze resultaten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Kbs Petrus en Paulus nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van Leerling in Beeld, welke landelijk genormeerd zijn. Deze Leerling in beeld-toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel. Daarnaast krijgen wij op deze manier inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een rapport, waarin we alle toets-gegevens (data) verzamelen. Dit document genaamd "Leren van Data vormt een uitgebreide analyse. Op basis van het "Leren van Data" wordt bekeken wat we goed doen en wat beter kan. Verbeterpunten worden opgesteld en vastgelegd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De resultaten laten zien dat Kbs Petrus en Paulus een redelijk constante score kent op de Centrale eindtoets. Ruim 70% van de leerlingen wordt naar HAVO / VWO verwezen. De gegeven adviezen blijken ook op de langere duur in de juiste richting te zijn gegeven. We richten het proces rondom advisering zeer zorgvuldig in en nemen u als ouder hier goed in mee. Vanaf eind groep 6 ontvangen de ouders, na iedere toets periode, de uitslagen van toetsen met daarbij het te verwachte uitstroomperspectief. Eind groep 7 ontvangen alle leerlingen het zogenaamde pré advies. Begin groep 8 worden de doelen in een startgesprek met de leerling besproken. Ouders krijgen begin tijdens een informatieavond alle informatie en een informatieblad met tijdspad en data over o.a. open dagen van de VO scholen, en activiteiten die te maken hebben met de overstap naar het VO. In november bespreekt de leerkracht groep 8 samen met de ouders en leerling het advies. De IB’er kijkt en denkt mee. In Januari groep 8 verzamelt de leerkracht van groep 8 alle relevante gegevens van de leerling (observatiegegevens, motivatie/werkhouding, toetsgegevens o.a. M8) en geeft een definitief advies af. Dit gaat in samenwerking met IB en directie.  Het definitief advies voor het VO wordt voor alle kinderen tijdens het adviesgesprek (oudergesprekken in februari/maart) besproken. Het kind is samen met de ouders aanwezig. In februari maakt de leerling de doorstroomtoets. Na de bekendwording van de uitslag in maart toetst de leerkracht of het definitieve advies overeenkomt met het gegeven advies. Als de uitslag hoger uitvalt dan het oorspronkelijke advies, dan is de basisschool verplicht het advies te heroverwegen. De adviezen worden genoteerd op uniform adviesformulier. Ouders ondertekenen het adviesformulier voor gezien. Het adviesformulier wordt in het overstapdossier/OKR geplaatst. Ouders melden zelf hun kind aan bij een VO school. Dit met het aanmeldformulier van de desbetreffende school en alle benodigde stukken. Op het aanmeldformulier dienen zij een viertal scholen aan te geven. Indien keuze 1 een school is met loting worden kinderen waarvan oudere broer of zus er al zit vrijgesteld van loting. Let op! Dit recht vervalt indien deze school op tweede keuze staat! De administratie voert uiterlijk eind maart de definitieve adviezen in in BRON. Uiterlijk eind maart wordt het overstapdossier/OKR digitaal ingevuld door de leerkracht klaargezet in OSO. De leerlingen van groep 8 horen in mei of zij op de school van voorkeur zijn aangenomen. In mei/juni vinden de gesprekken met de contactpersonen Voortgezet Onderwijs over aanmelding en aanname van de leerlingen plaats. We noemen dit de warme overdracht.  

Kansrijk adviseren Het basisschooladvies is, zoals eerder al beschreven, niet alleen gebaseerd op toetsuitslagen. De sociaal emotionele ontwikkeling, motivatie en gedrag wegen ook mee. Dit worden ook wel de ‘zachte gegevens’ over de leerling genoemd. Hoe gedraagt het kind zich in de klas? Kan het zich concentreren? Is het gemotiveerd? Maakt het thuis huiswerk? De antwoorden op deze vragen spelen een grote rol omdat leerlingen in het voortgezet onderwijs zelfstandig moeten kunnen werken en hun huiswerk moeten kunnen plannen. Om kansenongelijkheid tussen leerlingen met verschillende thuissituaties tegen te gaan dragen we in binnen INOS nadrukkelijk uit dat de thuissituatie niet mee mag wegen in het advies.  In groep 6 staren we met hete delen van de prognoses van het te verwachten uitstroom niveau richting het voortgezet onderwijs. Het daadwerkelijk advies voor voortgezet onderwijs wordt door leerkrachten, intern begeleiders en directie samen opgesteld. We zijn trots op het gegeven dat we kansrijk adviseren. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen het sociaal-emotioneel functioneren op de school streven we naar een aantal belangrijke sociale opbrengsten bij onze kinderen. Op de basisschool (van 4 tot en met 12 jaar) richten we ons vooral op het leren omgaan met leeftijdsgenoten, wat opgesplitst kan worden in vijf ontwikkeltaken:

1.   Sluiten en onderhouden van vriendschappen;

2.   Samenwerken en samenspelen;

3.   Hanteren van ruzies en conflicten;

4.   Aansluiting zoeken en houden bij een groep;

5.   Een ander helpen.

De vaardigheden om deze ontwikkeltaken op te lossen, hebben de kinderen nodig voor nu en later, in hun contact met leeftijdgenoten, maar ook met anderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfontplooiing
  • Verbondenheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven