Kbs Petrus & Paulus

Roland Holststraat 16 4819 HR Breda

  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus
  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus
  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus
  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus
  • Schoolfoto van Kbs Petrus & Paulus

Het team

Toelichting van de school

INOS kent een platte organisatie: Bestuur – Directeur – Medewerker. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt daardoor dicht bij de leerkracht en de directe collega’s in het team.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen. 

Mocht Phoenix niemand beschikbaar hebben dan kunnen we ook een beroep doen op Qrabbl. Qrabbl is een vervangingsorganisatie waarin mensen werkzaam zijn binnen één creatief vakgebied variërend van techniek, sport, filosofie, theater, programmeren, schilderen etc. Als zij vervangen bieden zij een educatief dagprogramma aan gericht op een van deze disciplines.

Mocht het voorkomen dat zowel Phoenix als Qrabbl geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld. Indien er geen oplossing voorhanden is kan er besloten worden een groep thuis te laten. Uiteraard worden ouders hier tijdig van op de hoogte gesteld en denkt de school altijd mee in opvangmogelijkheden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kbs Petrus en Paulus is onderdeel van de organisatorische eenheid Kbs St.Maerte, Kbs Eerste Rith en De Avonturier. Deze scholen worden ieder aangestuurd door een eigen directeur.

De wereld is aan verandering onderhevig. Het traditionele onderwijs sluit niet meer aan bij de eisen die de hedendaagse maatschappij aan ons stelt. We willen leerlingen de kans geven actief te leren en eigenaarschap te tonen. Dit vereist een pedagogische en didactische aanpak, waarbij ontdekken/onderzoeken, samen creëren en gebruik maken van kennis en talent centraal komen te staan. Onderzoekend en ontdekkend leren kent een belangrijke plaats binnen ons onderwijs. Ook zelf keuzes kunnen maken als het gaat om het leerproces hoort daarbij.

De meeste leerlingen op onze school leren en ontwikkelen zich op een manier zoals de ouders en de school verwachten. Soms gaat het leren moeilijk of is er juist sprake van het feit dat een kind de uitdaging mist. Ook zijn er soms hulpvragen met betrekking tot het gedrag van een leerling. Wij willen graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Op onze school hebben we voor de kernvakken  gekozen voor het inrichten van data-gestuurd en opbrengstgericht passend onderwijs. We zien dat iedere leerling uniek is en eigen talenten bezit. Echter betekent dit niet dat elke leerling ook een eigen leerprogramma krijgt. We groeperen leerlingen op basis van overeenkomstige kenmerken en onderwijsbehoeften.

In groep 1 en 2 werken wij thematisch en ontwikkelingsgericht. We streven er naar dat lezen, schrijven en rekenen niet van spelactiviteiten worden afgezonderd en in aparte programma's worden ondergebracht. Alles is erop gericht om onze kinderen betekenisvol en thematisch bezig te laten zijn met spel- en leeractiviteiten in elkaars verlengde. In betekenisvolle spelsituaties leren kinderen spelenderwijs alle vaardigheden aan die zij nodig hebben om succesvol aan het leerproces van groep 3 te kunnen beginnen. Dit vraagt om een betekenisvol, beredeneerd aanbod, waarin tegemoet gekomen wordt aan de specifieke behoeften van alle leerlingen. Voortdurend worden de vorderingen van de leerlingen op alle gebieden geregistreerd binnen hot volgsysteem van Mijn Kleutergroep.

Kbs Petrus en Paulus is opgedeeld in 3 bouwen, nl. onderbouw (groepen 1-2), middenbouw (groepen 3-4-5) en bovenbouw (groepen 6-7-8). De school beschikt over leerkrachten met specialisaties, zoals specialisatie gedrag, ICT, rekenen, taal/lezen, motoriek, meer-en hoogbegaafdheid en cultuur.

Als keurmerk opleidingsschool van de Pabo (Avans Hogeschool) leidt de school studenten op tot start bekwame leerkrachten. Jaarlijks zijn er meerdere studenten die samen met de leerkracht(en) de groepen begeleiden.

We hechten een groot belang aan een prettige sfeer en groepsdynamiek. De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan als het hierover gaat. We maken als school bewust de keuze om na groep 4 en na groep 6 de leerlingen te herverdelen. In de bijlage op de website van de school kunt u hier meer informatie over lezen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze onderwijstijden zijn niet in alle groepen gelijk. De leerkrachten beslissen aan de hand van de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte in de groep hoe het rooster dient te worden ingevuld.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

 Voor leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt de school over specifieke, interne deskundigheid. Wij hebben specifieke deskundigheid in huis (interne) op het gebied van leren (cognitieve ontwikkeling), gedrag (sociaal-emotionele ontwikkeling), dyslexie, motoriek en hoogbegaafdheid. Er wordt gewerkt met twee intern begeleiders en vaste onderwijsassistenten die zowel in als buiten de groep ondersteunen. De school werkt volgens een duidelijke zorgstructuur.

Binnen onze school staat het leggen van een stevig fundament op het gebied van de kernvakken (rekenen en taal) hoog in het vaandel. Behalve goed taalonderwijs is het rekenonderwijs ons speerpunt. De rekenspecialist stuurt op verbetering van het rekenonderwijs. Het rekenonderwijs wordt versterkt op de cruciale leerdoelen voor elk kind. De doelen die iedere leerling moet halen. Daarnaast wordt ingezet op individuele streefdoelen bij kinderen. 

We werken structureel en preventief aan de sociale emotionele ontwikkeling en groepsdynamiek. 

Wanneer de interne deskundigheid onvoldoende blijkt, hebben we op alle gebieden externe contacten die we kunnen inzetten voor begeleiding en/ of onderzoek. Extern maken wij gebruik van de expertise van het speciaal (basis)onderwijs. Daarnaast hebben we ook de mogelijkheid om ambulante begeleiding aan te vragen vanuit de Speciaal Onderwijs clusters 2, 3 en 4. We werken binnen een regionaal samenwerkingsverband intensief samen. Ook werken we als Kbs Petrus en Paulus veel samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin. Aan onze school is een School CJG-er (Centrum voor Jeugd en Gezin) gekoppeld, waarbij ouders maar ook leerkrachten advies kunnen vragen betreft het (sociale) gedrag en algemene opvoedingsvragen van hun kind.

Op onze school proberen we een passend aanbod te creëren voor alle leerlingen. Hierbij kijken we niet alleen naar leerresultaten, maar vinden we het welbevinden en het gedrag zeker zo belangrijk. Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zorgen we voor een passend aanbod in de klas en waar nodig buiten de klas, waarbij we deze kinderen hun creatieve denken stimuleren en door het trainen van de executieve functies zo veel mogelijk leiden naar zelfstandig autonome leerlingen. Zelfontplooiing en eigenaarschap van de leerling zelf zijn hierbij belangrijke aandachtspunten.

Leerlingen met dyslexie krijgen aanpassingen en mogen gebruikmaken van ondersteunende middelen. Vanaf jaargroep 6 bestaat er een mogelijkheid om te werken met Textaid. Dit is een online tool die met slechts één druk op de knop teksten hardop voorleest terwijl de tekst wordt gemarkeerd. Omdat het online is kunnen we het gebruiken op computer, tablet én smartphone.

Er wordt aangesloten bij de leerbehoeften van de leerlingen. Is er sprake van meer- of hoogbegaafdheid bieden we in de klas een compact programma dat wordt aangevuld met verrijking. Daarnaast hebben we het P-plein een "klas" waarbij een verdiepend aanbod wordt gegeven en ingestoken wordt op het versterken van de executieve functies.

Onze methodes zijn gebaseerd op de kerndoelen en bieden ruimte om op verschillende niveaus te werken. We geven les volgens het expliciete directe instructiemodel, doelgericht en gestructureerd. Door op deze manier instructie te geven is het mogelijk goed te differentiëren binnen een les. De kwaliteit van ons onderwijs wordt steeds gevolgd.

De kinderen maken kennis met de verschillende facetten van de maatschappij. Naast de didactische en pedagogische aspecten besteden we aandacht aan cultuuronderwijs en creatieve vorming. We geven kinderen de ruimte om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om te gebruiken in de snel veranderende maatschappij. Denk hierbij aan kritisch, creatief en probleemoplossend denken, mediawijsheid, zelfregulering, communiceren en samenwerken. Ook de ICT-vaardigheden komen aan bod en er wordt aandacht besteed aan burgerschap.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen wij als school gaan kijken hoe we de ondersteuning zo vorm kunnen gaan geven dat dit ook in de groep zelf plaats kan vinden. Op deze wijze gaan kinderen minder de groep uit. Er ligt een wens om ook meer te investeren in het aanleren van executieve vaardigheden. De komende jaren zullen we ons hier verder in gaan verdiepen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen Kindcentrum Petrus en Paulus is er een intensieve samenwerking met Kober Kinderopvang. Bij de kinderen die van deze locaties komen is er sprake van een warme (persoonlijke) overdracht. We streven naar een ononderbroken ontwikkelingslijn.

Ook met andere Kinderopvangorganisaties hebben we een goed contact. We vinden het in alle gevallen belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over onze startende leerlingen. Kinderen moeten zich vanaf het begin veilig voelen bij ons op school.

De school is geen VVE school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met meerdere peuterspeelzalen/kinderdagverblijven in de omgeving van de school.

Jonge kinderen die starten op onze school worden onder meer met het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep gevolgd. We hebben we in de eerste twee leerjaren goed zicht op de ontwikkeling van het jonge kind.

Terug naar boven