Christelijke Basisschool De Regenboog

Eiberplein 3 2661 BP Bergschenhoek

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn op De Regenboog trots op onze leerlingen en op de door hen behaalde resultaten. Wij bieden de leerlingen zoveel als mogelijk onderwijs dat gericht is op hun eigen onderwijsbehoeften. Er zijn jaren waarin wij relatief veel leerlingen in een groep hebben met specifieke onderwijsbehoeften. Dit is soms terug te zien in de gemiddelde resultaten. Leerlingen met deze extra ondersteuning hebben heel mooie ontwikkeling doorgemaakt, waar wij trots op zijn. Wij streven er voortdurend naar iedere leerling het beste uit zichzelf te laten halen. Hierbij zien wij ook dat wij voortdurend aandacht moeten hebben voor leerlingen met hogere prestatiemogelijkheden. Ook van hen willen wij zien dat zij het beste uit zichzelf halen. 

Analyse van de uitkomsten geeft ons een goed beeld van de bijstelling van onze doelen ons onderwijs, waarbij wij vanuit de subsidie verbetering basisvaardigheden nadrukkelijk kunnen en zullen inzetten op de opbrengsten van taal en rekenen.

En daarnaast hebben wij veel aandacht voor een veilige leeromgeving, omdat juist vanuit veiligheid de beste ontwikkeling mogelijk is.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden verkregen door het afnemen van de toetsen van CITO-Leerling in Beeld. We nemen de toetsen af voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en reken/wiskunde.

Nadat de toetsen zijn afgenomen worden de resultaten door de leerkrachten geanalyseerd om na te gaan welk soort fouten er wordt gemaakt. vervolgens worden er acties geformuleerd binnen het groepsplan welke in de klas worden gerealiseerd met als doel een betreffende leerling op een hoger niveau te brengen of te laten groeien op de eigen leerlijn.

Alle tussentijdse resultaten worden samengevoegd LeerUniek. Hierin kunnen we dan op een overzichtelijk wijze zien wat de scores betekenen ten opzichte van de eigen resultaten door de tijd heen, van de inspectie normen en ten opzichte van collega scholen. Dit wordt in het voltallige team besproken, zodat we met elkaar kunnen leren van de resultaten en elkaar kunnen versterken om tegenvallende resultaten om te buigen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij kennen onze leerlingen over het algemeen al geruime tijd alvorens wij tot advisering overgaan richting het voortgezet onderwijs. Deze advisering start in groep 7, met het zogeheten pre-adviesgesprek. De leerkrachten bespreken in dit gesprek met de kinderen en hun ouders hoe zij de leerling kennen in leerresultaten, maar eveneens in wie ze zijn en wat hun werkhouding ten aanzien van schoolwerk is. Wij hebben als school een goed beeld van de ontwikkeling van de individuele leerling, doordat wij hen van jongs af aan observeren en hun toetsgegevens van zowel methodetoetsen als methode-onafhankelijke toetsen in beeld brengen. Al deze facetten gezamenlijk helpen ons als school tot het formuleren van een voorlopig advies. En daarmee ook tot de beschrijving van doelen voor het nog volgende schooljaar (leerjaar 8), waarmee het kind uiteraard nog groei kan doormaken.

In groep 8 vervolgens, ongeveer halverwege het schooljaar, maken de kinderen de Doorstroomtoets. De uitslag van deze toets, evenals de toetsen die na het voorlopig advies zijn afgenomen, worden dan meegenomen in onderbouwing of aanpassing van het eerder gegeven voorlopig advies. Wederom wordt hier gekeken naar het kind zelf, waaronder de werkhouding, de sociaal-emotionele ontwikkeling en vaardigheden die passen bij de 21ste eeuwse vaardigheden. Dit leidt tot het definitieve advies waarop ouders en kind over kunnen gaan tot aanmelden bij een passende school voor voortgezet onderwijs.

Een school die past bij de talenten en waar het kind zich veilig kan voelen, om ook daar alle kansen te hebben voor zijn of haar verdere ontwikkeling.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het erg belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Dat vraagt vooral vertrouwen in elkaar. Wij willen onze kinderen leren dat het belangrijk is om goed voor jezelf en de ander te zorgen. Dat kan door elkaar te ontmoeten. Het vraagt moed om je elke dag open te stellen voor nieuwe dingen, voor andere mensen en om elke dag van en met elkaar  te leren. Dat is wel wat we vragen van onze kinderen. Dat is een proces waar wij als team veel aandacht aan besteden en ook willen besteden.

Pesten pikken we niet! Daartoe werken wij vooral preventief door een positief schoolklimaat te realiseren, met duidelijke omgangsregels. Dit zijn de basisregels van de Kanjertraining: We vertrouwen elkaar / We helpen elkaar / Niemand speelt de  baas  / Niemand lacht uit / Niemand blijft zielig

Wij denken zo onze kinderen tot een vaardig, een waardig en een aardig mens te helpen groeien. Waar iedereen zijn of haar eigen kleur mag laten zien!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veiligheid
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Tijdens het laatste bezoek dat de Onderwijsinspectie bracht aan ons bestuur, in 2021, hebben zij tevens een bezoek gebracht aan onze school. De inspectie was tevreden over het onderwijs dat op de scholen van Spectrum-SPCO wordt gegeven.

Terug naar boven