Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen De Krabbenkooi zijn er 11 klassen, waarvan een aantal heterogene groepen. Zo zijn er twee groepen 1/2, een groep 2/3 en een groep 4/5. De overige groepen zijn enkele groepen.
Naast de reguliere lessen zijn er lessen op het gebied van taal (de Schakelklas), verrijking en is er een speciaal aanbod voor de leerlingen van de groepen 1/2/3 met een rijke speelleeromgeving.
De Schakelklas
In de Schakelklas krijgen leerlingen extra ondersteuning op het gebied van de Nederlandse taal. Nieuwkomers en alle leerlingen die, op welke manier dan ook, extra hulp nodig hebben om de Nederlandse taal beter te kunnen leren, kunnen terecht in deze Schakelklas.
Verrijking
In overleg met ouders, de leerkracht en de intern begeleider wordt volgens bepaalde criteria gekeken welke leerlingen in aanmerking komen voor de verrijking. Leerlingen worden uitgedaagd om op een creatieve manier te denken. Er wordt gefilosofeerd, gedebatteerd of gewerkt volgens een speciale lesmethode.
Speelleeromgeving
Binnen de school is er een prachtige speelleerplek gemaakt, waar peuters, kleuters en leerlingen in groep 3 kunnen spelen en ontdekken. Met het spel als doel, worden zij uitgedaagd in hoeken, waar er een grote betrokkenheid bij de leerlingen wordt gecreëerd, zodat zij zich optimaal ontwikkelen.
Vanuit de onderwijsinspectie is het aantal te maken uren vastgelegd. De leerlingen moeten in totaal in 8 schooljaren minimaal 7760 uur maken. De Krabbenkooi maakt iedere jaar met het continurooster 971 uur. Dat betekent in 8 jaar tijd 7768 uur. Hiermee voldoen we aan het aantal verplichte uren onderwijs.
De school denkt aan extra hulp
Het kan gebeuren dat uw kind meer hulp nodig heeft dan onze school kan bieden; de leerkracht en intern begeleider zullen dan met u in gesprek gaan en bespreken het volgende:
- Herkent u ons beeld van uw kind?
- Komt het overeen met het hoe het thuis gaat met uw kind?
- Wat zou een goede oplossing zijn?
- Hoe kunnen we het beter doen voor uw kind?
De ouder denkt aan extra hulp
Het kan ook gebeuren dat u als ouder denkt dat er extra hulp nodig is. Maak een afspraak met de leerkracht van uw kind en/of de intern begeleider van de school. Het gesprek kan gaan over uw zorgen om uw kind en of er oplossingen te bedenken zijn.
Het Samenwerkingsverband
Als er geen verbetering optreedt, kunt u samen met de school extra hulp aanvragen bij het Samenwerkingsverband voor Passend Onderwijs (SWV), mits u als ouder hiermee instemt. Het SWV, genaamd Samenwerkingsverband Brabantse Wal, heeft professionals zoals een Gedragswetenschapper (GW'er) en een Begeleider Passend Onderwijs (BPO'er) die hulp kunnen bieden aan zowel de school als uw kind.
Het Schoolondersteuningsteam
In het Schoolondersteuningsteam (SOT), dat ongeveer zes keer per jaar bijeenkomt op school, worden de benodigde hulp en ondersteuning voor uw kind besproken. Het team bestaat uit de intern begeleider (IB'er), de leerkracht, de gedragswetenschapper van het SWV, en de jeugdprofessional (JP'er) van het Team Jeugd van de gemeente. Op sommige scholen kan ook de Jeugdverpleegkundige vanuit de GGD/JGZ deelnemen aan het SOT. U wordt altijd uitgenodigd voor deze bijeenkomsten, waarbij samen wordt gekeken naar de benodigde hulp voor uw kind. Als u niet aanwezig kunt zijn, kan er alleen over uw kind worden gesproken als u toestemming geeft. De IB'er zal dan vooraf met u en uw kind bespreken wat er wordt besproken, en achteraf wordt u geïnformeerd over de uitkomsten. Indien u niet aanwezig kunt zijn en geen toestemming geeft, kan het SOT wel over uw kind overleggen, maar zonder de naam van uw kind te noemen (anoniem).
Soorten extra hulp
Verschillende vormen van hulp kunnen worden geboden:
- Arrangement: Begeleiders Passend Onderwijs (BPO’ers) van het SWV bieden extra ondersteuning aan de leerkracht op school.
- Begeleiding buiten school: Het team Jeugd van de gemeente biedt begeleiding aan het kind, de ouders, en het gezin. Soms worden andere deskundigen hierbij betrokken.
- Handelingsgericht Integraal Arrangeeroverleg (HIA): Als de geboden hulp niet effectief is, vindt een HIA plaats. Dit overleg, geleid door de gedragswetenschapper (GW’er) van het SWV, omvat de IB’er, BPO’er, en uzelf als ouder. Tijdens het HIA worden doelen, middelen, en een tijdpad besproken. Als de gestelde doelen niet worden behaald, kan in overleg met u als ouder worden besloten om uw kind naar een andere basisschool of een andere vorm van onderwijs te laten gaan. Alle beslissingen worden genomen in samenspraak met u als ouder en met uw toestemming.
Het Ontwikkelingsperspectiefplan (afkorting OPP)
Alle afspraken die in een SOT of HIA worden gemaakt, leggen we schriftelijk vast in een plan voor de komende periode, waarover we met u praten. U wordt gevraagd het deel waarin staat wat we gaan doen, te ondertekenen.
Zorgplicht
Scholen hebben zorgplicht. Dit betekent dat scholen wettelijk verplicht zijn een plek te vinden voor elk kind. Het betekent niet dat elke basisschool alle kinderen moet plaatsen. Misschien geeft de school bij het eerste gesprek met u al aan dat ze niet kunnen bieden wat uw kind nodig heeft. Dan wordt gezocht naar een andere school.
Speciaal (basis)onderwijs
Soms lukt het niet op een reguliere basisschool. Dan kan worden besloten dat een leerling beter naar een school voor Speciaal (basis)onderwijs (afkorting S(B)O) kan gaan. Dat wordt ook beschreven in het OPP. Een kind kan daar naartoe als er een Toelaatbaarheidsverklaring (afkorting TLV) is opgesteld. Dat doet de school, na overleg met u. Het Samenwerkingsverband moet de TLV goedkeuren.
Rol van ouders bij een TLV
De school vraagt de TLV aan. Toestemming van ouders is niet per sé nodig, maar wel gewenst. Als u het niet eens bent met de aanvraag, zal het Samenwerkingsverband nog eens extra kritisch naar de aanvraag kijken. U wordt dan eerst uitgenodigd voor een gesprek. Als u het dan nog niet eens bent met de TLV, kunt u bezwaar maken bij de landelijke commissie voor de bezwaren tegen de toelaatbaarheidsverklaringen.
Scholen voor Speciaal(Basis)Onderwijs
Met de Toelaatbaarheidsverklaring heeft uw kind toegang tot een school voor Speciaal (Basis-) Onderwijs. In onze regio zijn dit:
- De Driemaster, school voor speciaal basisonderwijs (SBO); gericht op leerproblemen in combinatie met bijv. sociaal-emotionele problemen;
- De Kornalijn, school voor speciaal onderwijs, gericht op gedrag.
- De Mytylschool, school voor speciaal onderwijs, gericht op kinderen met een lichamelijke beperking.
- De Kameleon, school voor speciaal onderwijs, gericht op kinderen met een verstandelijke beperking. Indien er dichterbij uw woonplaats een S(B)O-school buiten ons samenwerkingsverband is, kunt u uw kind bij die school aanmelden.
Terugkeren naar de gewone basisschool
Plaatsing op een S(B)O-school is tijdelijk. Elk jaar bekijkt de S(B)O-school samen met u of uw kind terug kan naar een gewone basisschool in de buurt van uw woonadres. Als dat gebeurt worden uw kind en de school begeleid door mensen van het Samenwerkingsverband. Soms is er een periode waarin uw kind een paar dagen per week alvast naar de oude school terugkeert. Dan kunnen we kijken hoe dat gaat en welke extra hulp nodig is.
Contacten
Informatie over SWV Brabantse Wal PO is te vinden op de website www.swvbrabantsewal.nl. Meer informatie over extra hulp bij onderwijs en opvoeding is te vinden op www.hulpwijzer.brabantsewal.nl.
Op onze hoofdlocatie aan de Coehoornstraat hebben we een kindcentrum gerealiseerd. Wij bieden baby's, peuters, kleuters en kinderen t/m zes jaar opvang en onderwijs onder één dak. De peuters en kleuters ontdekken en spelen samen in onze speelleeromgeving. Daardoor wordt een doorgaande leerlijn nóg beter gerealiseerd. De leerkrachten van De Krabbenkooi werken nauw samen met de pedagogisch medewerkers van Mamaloe. De rijke speelleeromgeving met het spel als doel, zorgt voor een hoge betrokkenheid, bij zowel peuters als kleuters. En dat zorgt ervoor dat kinderen met veel plezier ontdekkend leren.