Basisschool De Krabbenkooi

Coehoornstraat 28 4611 KS Bergen op Zoom

  • De leerlingen spelen op het schoolplein van ons hoofdgebouw.
  • De leerlingen zorgen voor het fruit en de groenten in onze tuinkas.
  • Op het speelleerplein worden verschillende spellen gespeeld, zoals hier met Koningsdag.
  • Schoolfoto van Basisschool De Krabbenkooi
  • De leerlingen ontdekken en spelen in de ijswinkel.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school vinden we het belangrijk dat kinderen goed in hun vel zitten. We hebben de overtuiging dat wanneer kinderen zich fijn voelen, het leren vanzelf gaat. En dat leidt tot goede resultaten.  

Naast de resultaten op sociaal-emotioneel gebied en cognitief gebied kijken we naar de betrokkenheid van kinderen, het samenwerken, de actieve houding van het kind zelf, het kritisch denken, creativiteit en de nieuwsgierige houding van het kind. Deze vaardigheden worden gedurende de schoolloopbaan ontwikkeld. 

Sinds juni 2022 werken we met het leerlingvolgsysteem IEP. IEP kijkt naast de cognitieve prestaties naar het hart en handen. Dat wil zeggen dat het kijkt naar bijvoorbeeld het leervermogen en de sociaal emotionele ontwikkeling. 

Omdat ieder kind telt, nemen we alle kinderen mee in het berekenen van ons gemiddelde. Wij presteren goed op de resultaten van de IEP.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 volgen we de leerlingen met behulp van het observatie - en registratiemiddel Looqin. In januari en mei/juni worden naar aanleiding van observaties, de verschillende ontwikkelingsgebieden geregistreerd.

Leerlingen worden in het groepsplan taal en rekenen van de groep ingedeeld met betrekking tot de onderwijsbehoeften van de leerling. Deze kunnen gedurende een thema/ periode worden aangepast. De groepen 1 en 2 werken met zes thema's per schooljaar. Ieder thema wordt er gekeken naar de onderwijsbehoeften / ondersteuningsbehoeften van de leerling.

Vanaf groep 3 worden er aan het begin van het schooljaar voor iedere leerling de belemmerende en stimulerende behoeften in kaart gebracht. Hiermee ontstaan duidelijke onderwijsbehoeften. Deze gegevens worden digitaal vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem en worden aangevuld met informatie van de ouders die tijdens de kennismakingsgesprekken worden gegeven. 

De tussenresultaten worden gemeten via het IEP leerlingvolgsysteem. Het IEP leerlingvolgmodel kijkt naar het hoofd, hart en handen. Dat betekent dat er verder gekeken wordt dan alleen naar taal en rekenen. Er wordt ook gekeken naar werkhouding, het leervermogen en de sociaal emotionele ontwikkeling. De toetsen van IEP worden twee keer per jaar afgenomen, te weten in januari en in juni.

Deze schoolresultaten worden met het team besproken. Groeps- en individuele resultaten worden geanalyseerd en besproken door de leerkracht en intern begeleider.

De resultaten worden in het rapport genoteerd voor onze leerlingen en de ouders. Tijdens rapportgesprekken met de leerkracht van uw kind, worden de resultaten toegelicht. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij geven onze leerlingen in groep 8 een passend schooladvies. Hierbij wordt gekeken naar de prestaties op cognitief gebied, maar ook naar de werkhouding, huiswerkattitude en leervermogen. Er wordt gekeken naar de gehele schoolloopbaan en hoe de leerling zich in de jaren heeft ontwikkeld. 

In groep 6 wordt de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) afgenomen. Dit is een intelligentietest die in de groep wordt afgenomen. De uitslag van deze test geeft richting aan mogelijke uitstroom van de leerling.

In groep 7 wordt een voorlopig schooladvies gegeven en in groep 8 wordt een definitief advies gegeven. Leerlingen worden betrokken bij het opstellen van het advies. Tijdens de gesprekken kijkt de leerkracht met de leerling naar de positieve punten en de verder te ontwikkelen punten.

De adviezen worden in de jaren nadat de leerling onze school heeft verlaten gemonitord. De meesten leerlingen volgen het onderwijs op het gegeven advies. Dit krijgen wij ook terug vanuit de docenten vanuit het middelbaar onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Krabbenkooi werkt al 10 jaar als gecertificeerde KiVa school. KiVa is het Finse woord voor 'leuk' of 'fijn' en het betekent tevens ‘leuke school’.  KiVa is een schoolbrede aanpak waarbij gewerkt wordt aan het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Er zijn interventies op schoolniveau, klassenniveau en individueel niveau.

Twee keer per jaar vullen onze leerlingen een aantal vragen in ten behoeve van de sociale veiligheid. De antwoorden uit deze vragenlijst geven de leerkracht een beeld hoe sociaal vaardig de leerling is in relatie tot de groep / zijn klasgenoten. Er wordt duidelijk hoe leerlingen zich tot elkaar verhouden. Deze informatie is voor de leerkracht van belang om van de groep een fijne groep te maken. Daarnaast wordt ook duidelijk of leerlingen zich gepest voelen of juist andere kinderen pesten. De resultaten uit deze vragenlijsten en mogelijke interventies worden in het team besproken. 

Het team van De Krabbenkooi ontwikkelt zich tot Rots- en Waterschool. Dat betekent dat alle leerkrachten dezelfde Rots en Water - taal spreken en de leerlingen bewust zijn van lichaamshouding en de ademhaling. Leerlingen leren zich focussen en leren de juiste keuzes te maken voor zichzelf en voor de ander.    

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • aandacht
  • betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie is in september 2019 op De Krabbenkooi geweest. De beoordeling van de inspectie was voldoende. 

Terug naar boven