obs Kiezel en Kei

Bloemengaarde 41 2861 VM Bergambacht

Schoolfoto van obs Kiezel en Kei

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Kiezel en Kei is het doel dat alle kinderen het onderwijs krijgen dat bij ze past. Dat betekent dat we vrijwel alle kinderen tot en met groep 8 bij ons houden. Kinderen met didactische achterstanden worden extra gemonitord aan de hand van hun ontwikkelingsprognose en leerrendement. De kinderen die een eigen leerlijn gevolgd hebben, doen ook mee met de centrale eindtoets. De resultaten van deze leerlingen beïnvloeden uiteraard de gemiddelde schoolscore, maar wij vinden het belangrijk dat alle kinderen op hun niveau onderwijsaanbod gekregen hebben en op hun niveau gescoord hebben. Deze kinderen hebben ook bij de laatste eindtoets een mooie individuele groei laten zien.  

Met ingang van dit schooljaar maken de kinderen van groep 8 de doorstroomtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met ingang van dit schooljaar gebruiken we een nieuw leerlingvolgsysteem om onze leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling. We gebruiken de halfjaarlijkse screening van IEP om de tussenresultaten te meten. Natuurlijk beperken we ons niet tot dit leerlingvolgsysteem alleen. Ook de methoderesultaten en het dagelijks werk van de leerlingen beïnvloeden ons handelen. 

Als leerkracht ben je de hoofdverantwoordelijke voor de uitvoering van het handelingsgericht werken in de groep. Als leerkracht sta je er echter niet alleen voor. Gezamenlijk met de andere collega's binnen het team worden trendanalyses uitgevoerd. Tijdens de periodieke groepsbespreking wordt er samen met de directie en de coördinator leerlingenzorg gereflecteerd, geëvalueerd en plannen onder de loep genomen. Tevens vinden er in het jaar twee schoolbesprekingen plaats om met elkaar naar de resultaten van ons onderwijs te kijken en hiernaar te handelen voor in de toekomst. 

Binnen ons handelingsgericht werken onderscheiden we verschillende fasen en stappen.

Fase 1: waarnemen en signaleren 

  • Stap 1: verzamelen van leerlinggegevens         
  • Stap 2: signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben

Fase 2: begrijpen en analyseren

  • Stap 3: benoemen van de onderwijsbehoeften

Fase 3: plannen

  • Stap 4: clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften           
  • Stap 5: opstellen van het groepsplan

Fase 4: realiseren

  • Stap 6: uitvoeren van het groepsplan
  • Stap 7: evalueren van het groepsplan 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Kiezel en Kei staat passend onderwijs hoog in het vaandel. Zolang het welbevinden van het kind en de omgeving niet onder druk komt te staan, kunnen alle kinderen tot en met groep 8 bij ons op school blijven. Kinderen met een didactische achterstand worden extra gemonitord aan de hand van hun ontwikkelingsprognose en leerrendement. Ouders worden vroegtijdig op de hoogte gesteld van de mogelijke uitstroom van hun kind richting het voortgezet onderwijs.

De leerlingen van groep 7 krijgen aan het eind van dat leerjaar een voorlopig schooladvies welke met ouders en leerling besproken wordt. In groep 8 vindt het definitieve advies plaats. Na het resultaat van de doorstroomtoets wordt gekeken of het advies aangepast moet worden. Dit gebeurt uiteraard na overleg met ouders en leerling.

Vanuit onze visie over passend onderwijs is het logisch dat de verdeling van de percentages met betrekking tot de schooladviezen jaarlijks kan fluctueren.

In de praktijk betekent dit dat er bij ons op school kinderen zitten die na Kiezel en Kei naar elke mogelijke vorm van voortgezet onderwijs gaan, van praktijkonderwijs tot VWO/Gymnasium.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school hanteert waar mogelijk de principes en werkwijze van ‘Pedagogisch Tact’. ‘Op het goede moment de juiste dingen doen, ook in de beleving van de leerling.’   

In de afgelopen schooljaren is de methode "Vreedzaam" (voorheen De Vreedzame School genoemd) ingevoerd. 

Vreedzaam is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Samen- samenwerking
  • Iedereen is gelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Kiezel en Kei heeft een basisarrangement en daarmee het vertrouwen van de inspectie. Een school krijgt dit als uit de risicoanalyse van de inspectie blijkt dat de opbrengsten minimaal op het niveau zijn dat je mag verwachten van de school. Ook zijn er geen signalen dat er iets anders mis zou kunnen zijn. We blijven ons als school vernieuwen, mede door het invoeren van nieuwe methodes, maar ook het blijven ontwikkelen als team. Zo volgen meerdere leerkrachten verschillende opleidingen ten behoeve van ons onderwijs. 

Terug naar boven