Op onze school wordt veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van mediawijsheid en 21e eeuwse vaardigheden bij onze leerlingen.
Hierdoor komen zij actief in aanraking met (toepassingen van) ICT in de de breedste zin van het woord. Hiervoor werken we met een variatie aan (digitale) leermiddelen ter ondersteuning van het leerproces.
Zo werken wij onder andere met Google Workspace for Education, een beschermd domein waarbinnen alle leerlingen een eigen account hebben. Dit betekent dat zij niet kunnen mailen naar iemand buiten dit domein. Ze kunnen ook geen mail (of advertenties/spam) ontvangen van buiten dit domein. Binnen deze afgeschermde omgeving leren zij samenwerken, delen en mailen, onder begeleiding van een leerkracht.
Kinderen van groep 1 t/m 4 bereiken dit via Login-plaatjes op school. De oudere kinderen loggen in met een mailadres en wachtwoord, op school of thuis. Voor de veiligheid en privacy van u, uw kind(eren) en medewerkers, werkt onze school met een gedragscode ‘Sociale media, internet en Bring Your Own Device (BYOD). De inhoud hiervan wordt tijdens de lessen Mediawijsheid met de kinderen besproken.
Verder is afgesproken dat leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun mobiele telefoon of ander toestel dat zij meenemen. Zij mogen het alleen gebruiken als zij toestemming hebben van de leerkracht/medewerker. Telefoons staan uit en zijn niet zichtbaar aanwezig.
Van leerlingen wordt verwacht dat zij niet meedoen aan (digitaal) pesten. Deze gedragscode vindt u op: www.jl.nu/ouders.
In het kader van de privacy van onze leerlingen en leerkrachten/medewerkers (en conform de privacywetgeving) vragen wij uw medewerking op een aantal onderwerpen:
- Jaarlijks wordt u gevraagd om uw ‘privacy voorkeuren’ (b.v. gebruik van foto’s) via Parro door te geven. Het is belangrijk dat u deze invult, zodat wij op de hoogte zijn van uw wensen.
- Wilt u terughoudend zijn met het fotograferen en filmen van kinderen op en rond school? Er staan immers bijna altijd klasgenootjes op de foto.
- Wilt u dit beeldmateriaal niet via sociale media delen i.v.m. de privacy van andere kinderen? Het is belangrijk dat u toestemming heeft van de directeur, leerkracht/medewerker of andere ouders als u foto’s of filmpjes maakt of deelt.
Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek
Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voorwetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn.
Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school stuurt de resultaten van de taal- en rekentoetsen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl).
Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strengeregels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt.
Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten bij de school. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.
Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek.
Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toe-stemming geven. De school draagt er zorg voor dat in dat geval actief toestemming gevraagd wordt.