Kindcentrum de Uilenburcht

F J J Dreweslaan 1 9686 NG Beerta

  • We willen onderwijs geven waarin alle kinderen uit Beerta welkom zijn.
  • Op de kapstokken een bonte verzameling jassen van de kleurrijke groep leerlingen.
  • We beschikken over een ruim schoolplein waar heerlijk gespeeld kan worden op de speeltoestellen en rondom onze oude boom.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Uilenburcht maken de leerlingen m.i.v. schooljaar 2023-2024 de doorstroomtoets van CITO. De resultaten zeggen iets over de behaalde prestaties op het gebied van taal, rekenen en informatieverwerking. Het eindresultaat van alle scholen in Nederland ligt tussen 500 en 550. Het landelijk gemiddelde ligt rond de 534/535. Onderstaande tabel, van de CITO eindtoetsen, laat een nogal wisselend beeld zien. Dit heeft alles te maken met de verschillen tussen de leerlingen. Wij kunnen t.a.v. de cijfers altijd beredeneren waarom een score het éne jaar hoger of lager uitvalt dan het andere. 

Referentieniveaus

Taal en rekenen zijn belangrijk. Ze bepalen of kinderen goed kunt meekomen op de middelbare school en daarna. Daarom meet de Centrale Eindtoets welk referentieniveau de kinderen beheersen (1F/1S/2F). Een referentieniveau geeft aan wat kinderen kunnen op het gebied van taal en rekenen. Dat meten van de referentieniveaus is verplicht. Dat is in een wet afgesproken. 

Aan het eind van groep 8 moet minimaal 85% het 1F niveau bereikt hebben. Het percentage 1S/2F hangt af van de weging van de school. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent de schoolweging van een school op basis van de volgende kenmerken: het opleidingsniveau van de ouders, het gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders op school, het land van herkomst van de ouders, de verblijfsduur van de moeder in Nederland en of ouders in de schuldsanering zitten.) Op de Uilenburcht is dat percentage berekend op 39,5 %.

Voor de Uilenburcht geldt dat het percentage behaalde referentieniveaus zowel voor 1F als 1S/2F gemiddeld over 3 jaar ruim boven de ondergrens ligt.

Nadere toelichting per vakgebied:

Lezen: Op het gebied van lezen zien we een percentage van 86,7% op 1F en een percentage van 60% op 2F.  We blijven het begrijpend lezen onderwijs aanbieden zoals op dit moment bij ons wordt gedaan. Collega's bekijken elkaars lessen en leren hiervan. Soms bereiden ze samen lessen voor. De manier van werken staat beschreven in de kwaliteitskaart begrijpend.

Op het gebied van taalverzorging zien we een percentage van 100% op 1F en een percentage van 66,7 op 2F. De manier van werken blijven we op het gebied van werkwoord spelling dan ook continueren. Deze manier van werken zien de nieuwe leerkrachten bij hun collega's en staat beschreven in de kwaliteitskaart spelling. Op het gebied van spelling (niet werkwoorden) zien we door de hele school dat de kinderen dit moeilijker gaan vinden. We hebben onze manier van werken op deze ontwikkeling aangepast. Er werken meer leerlingen op een eigen leerlijn, en we geven Bloon mee.

Rekenen: Op het gebied van rekenen zien we een percentage van 73,4 % op 1F en een percentage van slechts 6,7% op 2F. Deze scores kunnen we verklaren, daarvoor verwijzen we u naar de schoolrapportage 2022-2023.

Volgend schooljaar moeten we eigenlijk de groepen 5/6 en 7/8 combineren. We hebben besloten dit voor 5/6 in de ochtenden niet te doen, zodat we goed op de basisvaardigheden kunnen inzetten. De groep 7/8 gaan we wel combineren, maar we gaan daar een 1 collega de rekenlessen van groep 8 laten verzorgen. Zodat de groep tijdens dit vak gesplitst is en we de basis er goed in kunnen krijgen.   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Uilenburcht worden twee keer per jaar de Cito LIB-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8 en vindt in groep 8 de doorstroomtoets van het Cito plaats. Al deze toetsen geven de school een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Mede op basis hiervan bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Daarnaast volgen wij dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en toetsen. 

In de toetskalender wordt aangegeven welke toets-(en) wanneer moet(en) worden afgenomen en in welke groepen. Door middel van een leerlingvolgsysteem verzamelen en registreren we regelmatig de leervorderingen over langere perioden. Dit geeft de leerkrachten de mogelijkheid om hun onderwijs aan te passen aan de vaardigheden van leerlingen uit de groep. Het leerlingvolgsysteem heeft dus een signaleringsfunctie. Deze functie komt het best uit de verf als de prestaties van de kinderen kunnen worden afgezet tegen een vastgestelde norm. Voldoet de leerling niet aan de norm of denkt de leerkracht dat er bij een leerling meer in zit dan zullen de prestaties verder worden geanalyseerd. Voor deze leerling moet een beter passend onderwijsaanbod gemaakt worden. Indien meer informatie nodig is, kan de groepsleerkracht in overleg met de ib-er, aangeven dat voor een leerling nader onderzoek nodig is. Een leerlingvolgsysteem geeft dus ook informatie over het gegeven onderwijs. Met deze informatie kun je leerstof en werkvormen aanpassen.    

Van ieder kind worden gegevens bijgehouden in Parnassys. Drie maal per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats. Tijdens de contactmomenten bespreken we de resultaten met de ouders. 

Indien daartoe aanleiding is, worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek zijn ze altijd welkom.

Opvallende zaken van de tussenresultaten in het schooljaar 2022-2-23 zijn:

Begrijpend lezen: scoren de groepen over het algemeen beter op de M toets dan op de E toets. Ze halen niet de groei die ze moeten halen, maar groeien wel.

Rekenen: na de invoer van de nieuwe rekenmethode scoren de kinderen minder goed (sinds 2 jaren). De meeste groepen scoren wel stabiel.

Spelling: We zien een stabiele score in bijna alle groepen. De groepen laten niet de groei zien die ze moeten halen, maar groeien allemaal wel.

Stappen die we gaan ondernemen in het schooljaar 2023-2024 zijn:

Begrijpend lezen: nieuwe leerkrachten bij de hand nemen, met het werken van de nieuwe methode. Collega's gaan bij elkaar in de klas kijken naar de lessen begrijpend lezen. Kinderen laten we niet te snel los. Kinderen werken zoveel mogelijk op hun eigen niveau.

Rekenen: we voeren extra rekentijd in. We maken duidelijke afspraken hoe we bepaalde sommen aanbieden. We stellen ons de vraag wat bied de methode en past dit bij onze kinderen. Alleen bij hoge uitzondering werken de kinderen op een eigen leerling met rekenroute. We werken groep doorbrekend op het gebied van rekenen.

Spelling: We geven Bloon mee aan de kinderen die dat nodig hebben.

Voor uitgebreidere analyse verwijzen we u naar de schoolrapportage van het schooljaar 2022-2023.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Uilenburcht geeft met een schooladvies aan welk onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs het beste bij een kind past. Het advies is bindend en in principe enkelvoudig. De school bespreekt het advies met ouders. Het schooladvies is gebaseerd op de ontwikkeling van een kind in de basisschoolperiode. In de handreiking van de PO raad worden richtlijnen gegeven voor de totstandkoming van het schooladvies. De school kijkt hierbij onder andere naar aanleg en talenten van een kind, leerprestaties uit het leerlingvolgsysteem voor begrijpend lezen en rekenen-wiskunde uit groep 6, 7 en 8 (Plaatsingswijzer) en kind-kenmerken zoals concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een kind.

Het kan zijn dat een kind een sterk wisselende ontwikkeling laat zien. De basisschool kan dan altijd overleggen met het voortgezet onderwijs over het best passende onderwijsniveau en de mogelijkheden voor eventuele ondersteuning. Het kan ook voorkomen dat er door een afweging van factoren een verschil is tussen de toets gegevens uit het leerlingvolgsysteem en het schooladvies. In dat geval is het belangrijk dat de basisschool in de onderbouwing van de Plaatsingswijzer toelicht waarom zij in deze situatie tot een ander advies is gekomen dan op basis van de resultaten verwacht zou worden. De basisschool geeft op grond van de wet een bindend schooladvies. Dit advies is in principe enkelvoudig. De wet stelt dat de basisschool het schooladvies in overleg met ouders moet heroverwegen als een kind de eindtoets beter maakt dan verwacht. Dit betekent niet dat het advies ook moet worden bijgesteld. De basisschool is immers op grond van een totaalbeeld van een leerling tot het advies gekomen. Als een schooladvies na heroverweging wel wordt bijgesteld, dan kan het voorkomen dat ouders hun kind op een andere school willen aanmelden. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Omdat we een goed klimaat op school belangrijk vinden en ervan uitgaan dat een prettige, veilige sfeer een voorwaarde is voor leren, hebben we de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan dit onderdeel. Samen met ouders streven de kinderen en leerkrachten steeds naar verbetering van het klimaat. De samenwerking tussen ouders en leerkrachten is hierbij cruciaal.

Op school gebruiken de kinderen de KiVa methodiek goed en voelen de kinderen zich fijn. Dit is in de vrije situaties in het dorp niet altijd zo. De volgende stap is om de kinderen te laten inzien dat KiVa niet alleen op school telt maar ook elders in het dorp en daarbuiten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik mag zijn wie ik ben
  • Ik kan samenwerken met anderen
  • Ik zeg wat ik voel en vind

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven