Kindcentrum de Uilenburcht

F J J Dreweslaan 1 9686 NG Beerta

  • We willen onderwijs geven waarin alle kinderen uit Beerta welkom zijn.
  • Op de kapstokken een bonte verzameling jassen van de kleurrijke groep leerlingen.
  • We beschikken over een ruim schoolplein waar heerlijk gespeeld kan worden op de speeltoestellen en rondom onze oude boom.

Het team

Toelichting van de school

Dit schooljaar hebben we acht groepen.

De groepen zijn als volgt verdeeld:

Groep 1/2         Juf Sheetal Koens (ma, di, woe, do) 

Groep 2            Juf Angelique Dost van Kammen (hele week) 

Groep 3            Juf Agnes Lautenbach (ma, di, woe, do), juf Bianca Horlings Ruiter (vrij)

Groep 4            Juf Angelique Huisman (ma, di), juf Jenny van Bolhuis (woe, do, vrij)

Groep 5            Juf Mariska Withaar (ma-di-woe) juf Angelique Huisman (do-vrij)

Groep 6            Meester Thomas Cornelissen (ma,di,do,vrij) juf Bianca Horlings Ruiter (woe)

Groep 7/8         Juf Zwannet Bos (hele week)         

In verband met de directie en IB taken zal juf Iris Kuiper ondersteund worden door juf Bianca Horlings Ruiter.

Juf Laureen Dijks en juf Julia Teekens zullen in de groepen waar nodig ondersteuning bieden. Ze zullen o.a. met kleine groepjes kinderen buiten de klas gaan werken.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In de CAO-PO staan de verlofmogelijkheden die voor het personeel werkzaam bij het primair onderwijs gelden,vermeld. Buitengewoon verlof kan alleen worden verleend wanneer de werkzaamheden samenvallen met een bijzondere gebeurtenis. Voor de continuïteit en de kwaliteit van het onderwijs is het beter om de vaste leerkracht voor de klas te hebben. In de gevallen wanneer dit mogelijk is wordt dan ook van de werknemer verwacht afspraken voor bijvoorbeeld doktersbezoek, tandarts, notaris etc. buiten werktijd te plannen.

Binnen SOOOG is een PLUS-Pool opgezet om de grootste problemen rond vervanging op te lossen. In deze pool is een aantal leerkrachten benoemd die met voorrang zullen invallen bij ziekte of andere afwezigheid. Het kan echter toch nog voorkomen dat we geen invaller kunnen vinden. In het protocol voorkoming lesuitval staat beschreven welke stappen we op onze school nemen bij ziekte of verlof van een van de leerkrachten. Ons uitgangspunt is altijd om lesuitval te voorkomen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Sinds het schooljaar 21-22 hebben we het onderwijs iets anders georganiseerd. Minimaal 1 middag in de week werken we groepsdoorbrekend in ateliers. De rest van de tijd zitten de kinderen in hun eigen klas.

Ateliers is de organisatievorm die past bij activiteiten in het concept Ervaringsgericht Onderwijs. Hier hebben de kinderen keuze uit een aanbod van activiteiten die bijzondere materialen, bijzondere ruimtes en soms speciale begeleiding behoeven. Bij deze activiteiten ligt de klemtoon op het doen, het handelen, het actief bezig zijn. Ateliers bevat een ruim pakket van vakgebieden zoals wereld/omgeving verkenning, expressieve activiteiten als drama, dans en muziek, handvaardigheid, textiele werkvormen, techniek, kunstzinnige vorming, tekenen, fotografie etc.

Het woord ateliers roept activiteit op die naast het expressieve en artistieke ook betrekking hebben op sportbeoefening, omgang met techniek op ambachtelijk werk, op het uitvoeren van (wetenschappelijke) experimenten.

Bij ateliers, bij ons op school, komen activiteiten rond elektriciteit, proeven doen, computeren, koken, bakken, tekenen, figuren van brooddeeg maken, timmeren, werken op papier, weven, breien en haken, erop uit, stof verven, ontdekken, vouwen, origami, solderen, gips gieten, rijwiel herstellen, kaarten maken, schilderen, kleien etc. aan bod.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren meer dan vroeger, maar leren wel spelenderwijs. Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel materiaal is en dat er activiteiten plaatsvinden waarvan kleuters kunnen leren. Via het spelend leren werken we aan de taalontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, functieontwikkeling  en de lichamelijke ontwikkeling. In de kring doen we onder andere taal- en rekenactiviteiten, muziek en drama. Er wordt gespeeld en gewerkt in de verschillende hoeken zoals taal-, reken-, knutsel-, bouw-, puzzel- en kleur en vormhoek. Er wordt gewerkt met de methode Schatkist.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de wet is beschreven wat de leerlingen in ieder geval op de basisschool moeten leren (kerndoelen voor het basisonderwijs).  Er worden zes leergebieden onderscheiden: Nederlandse taal, Engelse taal, Rekenen en wiskunde, Oriëntatie op mens en wereld (aardrijkskunde, geschiedenis, gezond/redzaam gedrag, biologie, techniek, milieu, geestelijke stromingen)  Lichamelijke opvoeding en Kunstzinnige oriëntatie (tekenen handvaardigheid, muziek, spel en beweging e.a.)

Elke basisschool besteedt aandacht aan de belangrijkste godsdiensten en levensovertuigingen die er op de wereld zijn. Als openbare school nemen wij niet één bepaalde religie of levensovertuiging als uitgangspunt. Juist niet! Wij leggen de nadruk op diversiteit en op respect voor de verschillende geloven en levensovertuigingen die er zijn. Maar misschien wilt u meer dan dat. Het openbaar onderwijs kan uw kind het vrijwillige vak godsdienstig ( GVO ) of humanistisch vormingsonderwijs ( HVO ) aanbieden. Wenst u, naast het door ons te geven verplichte onderdeel ‘geestelijke stromingen’ ook godsdienstonderwijs voor uw kind, dan vragen we u contact op te nemen met de directie van de school.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen op De Uilenburcht verdienen en krijgen onze aandacht en ondersteuning. We accepteren verschillen tussen kinderen. Motivatie en inzet van de kinderen vinden we een belangrijke basis. We maken de kinderen steeds meer zelfverantwoordelijk voor hun leren. Ook staan we open voor de eigen inbreng en evalueren we samen met de kinderen. We hebben positieve verwachtingen van de kinderen en spreken deze ook uit. Werken met de groep staat bij ons centraal. Vanuit die groep vormen we subgroepen, vervolgens kijken we naar individuele kinderen. Kinderen die uitvallen houden we, door goed oog te hebben voor de onderwijsbehoeften, zo lang mogelijk bij de groep. Wanneer ze in een subgroep worden geplaatst, houden we ze ook hier zo lang mogelijk bij. In een enkel geval gaan we over op het werken  met een individuele leerlijn. Bij de keuzes hiervoor, staat het belang van de kind altijd voorop.

Ondersteuning voor ouders

Het is heel normaal dat u vragen heeft over het opvoeden van uw kinderen. Het is heel goed om die vragen te stellen aan anderen. Met vragen kunt u allereerst terecht in uw eigen kring. Denk aan familie, vrienden, buren, school, kerk en/of vrijwilligers. Kunnen zij niet helpen dan zijn er in de gemeente verschillende organisaties die u kunnen helpen. Hierover leest u op deze pagina meer. https://www.gemeente-oldambt.nl/zorg-en-inkomen/jeugdhulp

Daarnaast is op de Uilenburcht iedere maandag een medewerker van het sociaal team Oldambt aanwezig. Zij kan de volgende zaken voor ouders regelen:

  • het invullen van formulieren, aanvragen van toeslagen, kwijtschelding of fondsen (zwemles, sport, fiets, laptop e.d.)
  • samen een lastig telefoongesprek voeren met energieleverancier, belastingdienst of woningcorporatie, helpen bij het aanvragen van een DigiD, een regeling treffen of aanmelding doen bij de Voedselbank of Kledingbank Maxima
  • overstappen ( mobile/TV abonnement, energieleverancier)* vragen over de opvoeding van kind(eren)
  • scheiding
  • mantelzorg
  • eenzaamheid
  • vrijwilligerswerk
  • een luisterend oor 

Gesprekken zijn vertrouwelijk, gratis en verplichten tot niets. Een afspraak maken is niet nodig!

Contact liever per mail of telefoon? m.gintowt@sociaalwerkoldambt.nl of 0630311507

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

- Inzet van de fysiotherapeut en de ergotherapeut behouden binnen de school onder schooltijd en eventueel uitbreiden.

- Inzet van de logopedist behouden binnen de school onder schooltijd en eventueel uitbreiden.

- Inzet van de onderwijsassistent en leerkrachtondersteuner behouden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE houdt in dat kinderen op jonge leeftijd al meedoen aan allerlei educatieve programma’s bij de kinderopvang of bij de peuteropvang. Op een speelse manier worden alle ontwikkelingsgebieden extra gestimuleerd. VVE-programma’s richten zich niet alleen op het stimuleren van de taalontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele, de cognitieve en motorische ontwikkeling, rekenvaardigheid, ruimtelijk inzicht enzovoort, worden hierin betrokken. Deze programma’s beginnen bij de peuteropvang of de kinderopvang (voorschoolse periode) en lopen door tot in de eerste twee groepen van de basisschool (vroegschoolse periode). Op deze manier wordt de doorgaande ontwikkelingslijn gewaarborgd. Kinderen met een risico op achterstanden, de zogenaamde “doelgroep leerlingen”, krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op onze basisschool, om zo in een ononderbroken ontwikkelingslijn de onderwijsloopbaan te vervolgen. Er zijn geregeld overlegmomenten tussen de leerkrachten en de opvangmedewerksters over het educatieve aanbod, de werkwijze en de kinderen. Daarbij is er een doorgaande lijn wat betreft de zorg voor kinderen en vindt er een overdracht plaats voordat de peuter vier jaar wordt en start in de kleutergroep. Schoolbesturen en aanbieders van kinderopvang en peuteropvang werken binnen VVE samen met het gemeentebestuur. De samenwerkende partners hebben een convenant afgesloten en met de gemeente resultaatsafspraken gemaakt. De behaalde resultaten worden gemonitord door de gemeente zodat de gemeente zich richting de rijksoverheid kan verantwoorden over de inzet van de beschikbare VVE-middelen. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. Samen met de ouders verantwoordelijkheid nemen en ouders proberen als educatief partner te zien is hierbij belangrijk.

In het schoolgebouw is ook peuterspeelzaal ’t Speulhoeske gevestigd. Zij bieden kinderen met een taalachterstand of andere ontwikkelingsachterstand gelegenheid om 16 uur per week een VVE- programma te volgen. Deze kinderen krijgen door het methodisch en gestructureerd werken binnen de groep een extra impuls op het gebied van taal en brede ontwikkeling. Door de samenwerking met de leerkrachten van groep 1, 2 en 3 van De Uilenburcht zorgen we voor een goede doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar de basisschool. De start op de basisschool is door de warme overdracht altijd gemakkelijker. Ouders moeten wel toestemming geven voor het doorgeven van de informatie van de PSZ naar de basisschool. In groep 1, 2 en 3 krijgen de VVE-leerlingen extra ondersteuning door extra instructie in kleine groepjes en/ of extra hulp door een onderwijsassistent of leerkrachtondersteuner. De VVE-indicatie gaat na groep 3 eventueel over in ‘extra zorg’.  

Doorgaande lijn in Beleid: We werken met een coördinator  die verantwoordelijk is voor de doorgaande lijn van voor- naar vroegschools. Er is gezamenlijk overleg en ruimte voor gezamenlijke activiteiten (schoolbreed project, project peuters-kleuters) Er is een zeer grote doorstroom van PSZ naar basisschool (Een laag percentage kleuters dat instroomt zonder een PSZ/Kinderopvang te hebben bezocht). De overgang van PSZ naar basisschool wordt versoepeld doordat kinderen samen met de leidsters en later alleen kunnen komen wennen. 

Doorgaande lijn in overdracht van gegevens: Er zijn doelen gesteld wat de kinderen moeten kunnen bij binnenkomst op de basisschool, bij de overgang naar groep 3 en daar tussenin: Werken met de leerlijnen Jonge Kind. Er wordt gewerkt met een overdrachtsformulier tussen peuters en doorstroom naar groep 1. De PSZ werkt met de ontwikkelingslijnen van Konnect en deze worden met toestemming van ouders digitaal overgedragen naar de basisschool. Tijdens het bespreken van dit plan, aan het eind van de PSZ-periode, vinken ouders aan dat het dossier van de leerling gedeeld mag worden met de school. De ontwikkelingslijnen van Konnect sluiten aan op de leerlijnen van ParnasSys. Er zijn warme overdracht gesprekken bij leerlingen met een VVE indicatie. Bij deze gesprekken zijn ouders, leerkracht groep 1, PSZ leidster en de IB’er van de school aanwezig.  Peuters die geen VVE traject volgen worden ook mondeling overgedragen aan de juf van groep 1.  Er vindt altijd een terugkoppeling plaats van de juf van groep 1 naar de PSZ. De overdracht van de peuterspeelzaal naar de basisschool bestaat o.a uit de observatielijst. Indien een kind een VVE indicatie heeft gehad ontvangt de school ook het laatste ontwikkelingsplan van het kind. In dit ontwikkelingsplan staat beschreven welke extra ondersteuning op de peuteropvang, samen met ouders, aan het kind is gegeven.  Na een warme overdracht van een leerling met een VVE indicatie, maakt de leerkracht van groep 1 een notitie aan in Parnassys onder de categorie ‘Onderwijsbehoefte’ met de naam ‘VVE’, waarin wordt beschreven met welke problematiek de leerling te maken heeft, welke ontwikkeling de leerling heeft laten zien op de PSZ en welke hulp dit kind op het moment van de overgang naar groep 1 nodig heeft. De VVE leerlingen worden als zodanig besproken tijdens een groepsbespreking van groep 1, 2 en 3. Ook indien een VVE-leerling zich positief ontwikkelt en de achterstand inhaalt blijft men dit kind goed in de gaten houden tot in elk geval eind groep 3. VVE-leerlingen zijn bekend bij de groepsleerkrachten van groep PSZ, 1, 2, 3 en bij de IB-er.  

Inhoudelijke doorgaande lijn: We hebben een doorgaande lijn van PSZ t/m groep 8 op het gebied van Kiva, woordenschat en lezen. Deze lijnen zijn beschreven in verschillende kwaliteitskaarten. Ouders krijgen per thema van Schatkist een ouderbrief mee, waar suggesties in staan voor wat ze thuis kunnen doen met hun kind.  In groep 3 krijgen alle leerlingen een ouderbrief mee die hoort bij de kern van veilig leren lezen, daar zitten de doelen bij en ook oefenbladen om het lezen te oefenen.  

Gezamenlijke Activiteiten: Nationale Voorleesdagen, theatervoorstelling rondom de Nationale Voorleesdagen, het voorleesontbijt, Koningsdag, Kinderboekenweek, gezamenlijke peuter/kleuteravond, de lampionnententoonstelling, gezamenlijk schoolbreed project, Sinterklaasviering, het Kerstdiner en het PUK-festival.

Terug naar boven