Basisschool De Horizon

Marijkelaan 3 9781 EG Bedum

  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 gebruikten wij de DIA Eindtoets. De eindopbrengsten van 2022-2023 liggen ruim boven de norm. 

• Leesvaardigheid: de opbrengsten zijn naar verwachting op dit onderdeel en passend bij de populatie. 

• Taalverzorging: de opbrengsten van dit onderdeel zijn boven de norm. De extra aandacht die er sinds twee jaar is, werpt zijn vruchten af.

• Rekenen: de opbrengsten van dit onderdeel zijn in het schooljaar 2022-2023 boven de norm. Wanneer we kijken naar het driejaars-gemiddelde, dan is rekenen wel een aandachtspunt. Rekenen is daarom ook een aandachtspunt in ons schoolplan: we richten ons op kwalitatief sterke didactiek en een goede inoefening van de basisvaardigheden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van toetsing krijgt de school 2 maal per jaar; in het midden en aan het eind van een schooljaar een objectief beeld van de leervorderingen van de individuele leerling, de groep en de school.

Toetsing is één van de manieren om te weten te komen hoe leerlingen zich ontwikkelen. Daarnaast zijn de toetsen en de resultaten daarvan voor ons een manier om ons onderwijs te evalueren. Verspreid over het hele schooljaar maken leerlingen toetsen. Methode gebonden toetsen worden gemiddeld één keer per maand afgenomen. De niet-methode gebonden toetsen (CITO) twee keer per jaar. Alle toetsen zijn in een toetskalender vastgelegd.

De resultaten van de niet-methode gebonden toetsen worden geanalyseerd door de betrokken leerkrachten. De analyses worden doorgesproken met de IB-er en de directeur.

Op school hechten we vooral belang aan een overzicht van meerdere toetsen van de afgelopen jaren. Dan wordt er namelijk een trend zichtbaar over het presteren van een leerling en ons onderwijs.

Daarnaast hechten we ook veel waarde aan het meten van het welbevinden van de leerlingen. Dit gebeurt minimaal 1 keer per half jaar. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 7 wordt er door de school een voorlopig advies gedeeld. We komen tot dit advies n.a.v. de resultaten van de doorlopen schooljaren en kijkend naar de kindkenmerken van ieder kind.

In februari volgt het eindadvies voor het voortgezet onderwijs. Deze wordt met de ouders en leerlingen gedeeld in een gesprek. Wanneer de eindtoets is afgenomen kan het nodig zijn de adviezen bij te stellen, waar de toetsscore hoger uitvalt dan verwacht. De adviezen kunnen niet naar beneden bijgesteld worden. 

Terugkoppeling van het voortgezet onderwijs bevestigd het schooladvies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid betekent je veilig voelen, het gevoel hebben dat je er mag zijn en dat er op een respectvolle manier met je wordt omgegaan. De zorg voor een goede omgang met elkaar wordt onder andere ingevuld door het vergroten van de sociale competentie van de leerlingen. Goed met elkaar omgaan moet je kunnen of leren.

In een veilig klassenklimaat krijgen leerlingen de ruimte om te ontdekken wat ze zelf kunnen en om daar plezier aan te beleven, de ruimte om relaties te leggen en gewaardeerd en gerespecteerd te worden en de ruimte om zelf taken uit te voeren, alleen of samen met anderen en zo nodig geholpen door anderen. De kern van veiligheid in de omgang met elkaar ligt in respect: respectvol omgaan met elkaar.

Op De Horizon leert elk kind: ‘Ik hoor erbij, ik kan het en ik kan het zelf’. Op de Horizon is er een vriendelijke, open, ontspannen en goede sfeer.  Respect voor elkaar, motivatie, veiligheid en verantwoordelijkheid is de basis van onze pedagogische visie.  


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven