Openbare Basisschool De Lijster

Lijsterhof 6 3772 AA Barneveld

  • Op onze school is iedereen welkom en ondersteunen we het convenant "Ontmoeten is gewoon doen!"
  • In onze natuurhoek is ook ruimte voor een zwerfboekenstation.
  • Regelmatig wordt er tijdens thema's met techniek gewerkt.
  • In onze methodes wordt de leerstof verwerkt op het individuele niveau wat past bij de leerling.
  • Met een o.a. portfolio wordt voor ouders en leerlingen zichtbaar gemaakt waaraan gewerkt wordt. Wat gaat goed en wat heeft aandacht nodig.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.

Op onze school streven we naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. de cognitieve (met name taal en rekenen) en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. Dit ondersteunt ons bij het opbrengstgericht werken en het voeren van groepsbesprekingen. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Vervolgens bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dit ook geldt voor de individuele leerlingen. We verantwoorden ons over de opbrengsten door middel van:

·        Analyse tussentoetsen
·        Analyse eindtoetsen
·        Overzicht kengetallen doorstroming
·        Overzicht kengetallen adviezen VO

U ziet hier de gemiddelde eindscore. Het kleine aantal leerlingen heeft soms grote invloed op een gemiddelde. Wij zijn trots op de resultaten van de kinderen en stimuleren alle leerlingen om het maximale uit hun mogelijkheden te halen. Zoals u in de grafiek van de Eindtoetsscores kunt zien, scoren wij (ruim) boven de inspectieondergrens van onze scholengroep. 

Een doorstroomtoets is een goed instrument om de voortgang van de kinderen te volgen en om input voor ons onderwijs aan (individuele) kinderen te verkrijgen. Het is nadrukkelijk niet bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Een gemiddelde eindscore doet geen recht aan hoe kinderen individueel succeservaringen opdoen en groeien binnen hun mogelijkheden. Het gaat niet om kale cijfers, maar om de toegevoegde waarde van de school voor de individuele leerling. Op basis van het voor de doorstroomtoets gegeven schooladvies, stromen de kinderen uit naar een passende vorm van Voorgezet Onderwijs (VO). 

De gevarieerde scores geven aan hoe belangrijk het is om binnen ons onderwijs te differentiëren om elk kind passend onderwijs te bieden.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school evalueren we gedurende het schooljaar ons onderwijsproces. Dit doen we door kritisch te kijken naar de opbrengsten op zowel de methode- als niet methodetoetsen. Onder leiding van de kwaliteitscoördinator (IB-er) vinden besprekingen plaats van de resultaten en de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Op basis hiervan worden de vervolgstappen en de leerdoelen bepaald voor het onderwijsaanbod van een leerling of een groep leerlingen.  De tussenresultaten worden 2 keer per jaar gemeten met behulp van de Medio- en Eindcitotoetsen. De gegevens hiervan vormen de basis voor ons onderwijs en onze zorgblokken, waarbij leerlingen in clusters instructie krijgen op niveauleerdoelen. Via het ouderportaal kunt u de resultaten van deze toetsen inzien. In het portfolio wordt 2x per jaar een overzicht in de vorm van een ontwikkelingsgrafiek toegevoegd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basis van het schooladvies stromen de leerlingen uit naar een passende vorm van Voortgezet Onderwijs (VO). Onze leerlingen stromen uit naar diverse vormen van VO.  Eigen onderzoek naar de plek van oud-leerlingen in het Voortgezet Onderwijs heeft uitgewezen dat de schooladviezen van OBS De Lijster effectief en betrouwbaar zijn. Wij verstrekken de adviezen voorafgaand aan de doorstroomtoets, op basis van de afgelopen acht jaar op de basisschool. De ontwikkeling van de kinderen, hun inzet, werkhouding en motivatie zijn bepalende elementen bij het schooladvies. De score van de eindtoets is daarmee niet bepalend voor het schooladvies. De school kiest ervoor om kansrijk te adviseren. Het advies bestaat dan ook meestal uit een tweeledig advies.

Wanneer kan een ouder het voorlopig advies verwachten?
Het voorlopig schooladvies wordt gevormd aan het eind van groep 7, op basis van de medio- en eind citotoetsresultaten van de afgelopen jaren. Het niveau kan geen verrassing zijn, omdat vanaf groep 3 alle citotoetsresultaten met ouders gedeeld en besproken worden in de portfoliogesprekken. Het voorlopig advies wordt eind groep 7 aan ouders en leerlingen verwerkt in het rapport/portfolio.

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Zij moeten ouders en leerlingen hierover actief informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school. Krijgt de leerling een hoger toets-advies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat de kwaliteit van alle toetsen bewaken. Stichting Cito adviseert over de kwaliteit van alle toetsen.

Wanneer kan een ouder het schooladvies verwachten?
Het definitieve schooladvies wordt voorafgaand aan de adviesgesprekken in januari met de ouders en de leerling meegegeven.

Wat is de bezwaarprocedure?
Als ouders het niet eens zijn met het advies, volgt een vervolggesprek. Daarin wordt ruim de tijd genomen om het standpunt van school, onderbouwd met alle resultaten van de afgelopen schooljaren, toe te lichten. Mocht blijken dat het resultaat van de Centrale Eindtoets een hoger niveau aangeeft, dan kan het advies worden bijgesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij kinderen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijk, maatschappelijk betrokken, autonome personen. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht, omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijs geven van de school. Onze school wil een inspirerende school zijn, die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel. We hebben vertrouwen in de mogelijkheid van ieder kind.

Op onze openbare basisschool is iedereen welkom, ongeacht levensovertuiging, politieke voorkeur, godsdienst, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. Dit geldt voor leerlingen, maar ook voor ouders, teamleden en stagiaires. Wederzijds respect en tolerantie zijn belangrijke waarden in de school. Om dit te bereiken besteden wij structureel aandacht aan communicatie, wereldburgerschap en integratie. Op deze wijze proberen wij een bindende factor in de maatschappij te zijn. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken en geborgenheid
  • Spelend leren en Plezier
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school was tevreden over het rapport van de inspectie. De school kreeg verschillende complimenten voor de wijze waarop het onderwijs wordt ingericht. "Drie jaar op rij boven het landelijk gemiddelde scoren is een prestatie om trots op te zijn."

Terug naar boven