Openbare Basisschool De Tweemaster

Schoener 120 2991 JN Barendrecht

  • Tijdens de Kinderboekenweek hebben wij een boekwinkel in school. Verder houden we een voorleeswedstrijd.
  • De groepen gaan naast de schoolreis ook op excursie.
  • Vanaf groep 5 t/m 8 werken de
leerlingen met Chromebooks. Zoals
de verwerking van rekenen en begrijpend lezen.
  • De leerlingen van obs de Tweemaster volgen techniek circuit in alle groepen.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Tweemaster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van van de eindtoets schooljaar 2020-2021 zullen half oktober gepubliceerd worden.
Wederom scoorden we boven de inspectienorm, hier zijn we heel trots op.

De behaalde scores komen in de meeste gevallen overeen met de verwachtingen. 
De nu gepubliceerde gegevens zijn van schooljaar 2018-2019, schooljaar 2019-2020 is er geen eindtoets afgenomen.

De VO-adviezen voor de leerlingen van groep 8 hebben we gebaseerd op de voortgang van de leerlingen gedurende de gehele basisschoolperiode en de specifieke kindkenmerken. De voortgang van de leerlingen wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysyteem.

De resultaten van de tussentijdse toetsen in groep 8 kwamen overeen met het voorlopige advies dat de kinderen in groep 7 gekregen hadden.







Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leeropbrengsten worden op verschillende manieren gemeten.

We maken gebruik van methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen van het CITO-LeerlingVolgSysteem. 

De methodegebonden toetsen geven inzicht in hoeverre de kinderen de leerstof uit de methode beheersen.
De methode-onafhankelijke toetsen (de zogenaamde Cito-toetsen) geven een beeld van het onderwijsniveau van de kinderen ten opzichte van hun leeftijdgenoten, een indicatie van het vermoedelijke uitstroomniveau naar het VO.

De leerkrachten monitoren de ontwikkeling van de kinderen met behulp van bovenstaande toetsen.
Het gaat hierbij om de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal, woordenschat en rekenen.
Twee keer per jaar worden de toetsresultaten van het CITO-Leerlingvolgsysteem geanalyseerd en geëvalueerd.

Er wordt op kind-/ groeps- en schoolniveau bekeken waar knelpunten zitten en welke interventies ingezet moeten worden.

Op deze wijze werken wij aan de verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De gepubliceerde uitstroomgegevens dateren van schooljaar 2019-2020.
Het uitstroomniveau van schooljaar 2020-2021 ligt een stuk hoger, dit zal binnenkort gepubliceerd worden.

Het uitstroomniveau van de kinderen in groep 8 komt in grote lijnen overeen met de resultaten van het leerlingvolgsysteem en de Centrale Eindtoets.

Het schooladvies wordt niet alleen bepaald door het resultaat van de Eindtoets. Zowel de kindkenmerken als de ontwikkeling/ leergroei die de kinderen gedurende de basisschoolperiode doormaken, spelen hierbij ook een belangrijke rol. 

Het uitstroomniveau kan per schooljaar heel erg verschillen. Ons doel is om kinderen naar een VO-school uit te laten stromen dat aansluit bij hun niveau.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze missie luidt: Goed leren zorgen voor jezelf en de ander.

Om dit na te kunnen leven moeten kinderen eerst zichzelf leren kennen en daarnaast ook anderen leren begrijpen.
Weten wat goed voor je is en voor de ander, samen werken aan samenwerken.

Kinderen leren respectvol om te gaan met verschillen, iedereen is anders en moet zichzelf kunnen zijn.
Dit betekent niet dat alles mag, er zijn wel duidelijke regels, kinderen kennen de grens tussen het toelaatbare- en niet toelaatbare gedrag.

Onze stelregel is: We gedragen ons zoals wij zelf ook graag behandeld willen worden, met andere woorden..wat je zelf niet fijn vindt, doe je ook niet bij een ander. Wij geven hierin zelf het goede voorbeeld en verwachten dit ook van ouders en andere betrokkenen bij de school.

De Tweemaster moet een veilige leeromgeving zijn waar kinderen stralend naar school komen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol omgaan met elkaar
  • Samen
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek dateert van 11 juni 2012.
De inspectie heeft haar vertrouwen uitgesproken over de kwaliteit van het onderwijs op De Tweemaster.
Dit blijkt uit het basisarrangement dat de inspectie heeft toegekend aan onze school.

Terug naar boven