Barbara Bek-van Dijkhuizen
waarnemend directeur
Schoener 120 2991 JN Barendrecht
De Tweemaster staat voor kwalitatief goed onderwijs en dat begint bij de leerkrachten.
Het team van De Tweemaster professionaliseert zich op het gebied van de nieuwste ontwikkelingen binnen het onderwijs.
De leerkrachten volgen scholing op verschillende ontwikkelingsgebieden die voor de kinderen van De Tweemaster van belang zijn.
De overgang naar het VO verloopt soepel omdat we intensief samenwerken met de VO-scholen.
We weten wat er op het VO van de kinderen verwacht wordt, onze leerlingen worden goed voorbereid op de toekomst.
We streven ernaar om de vervanging van een leerkracht bij ziekte of verlof zo goed mogelijk te regelen. We hanteren hierin een vaste volgorde:
1 - intern wordt naar een oplossing gezocht - we kijken of er een leerkracht van school beschikbaar is, bijvoorbeeld de duo-collega
2 - extern - we kijken of er invallers beschikbaar zijn in onze vervangingspool
3 - bij het ontbreken van invalkrachten worden de kinderen in kleine groepjes over de andere groepen verdeeld
4 - in het geval dat er meerdere leerkrachten verlof hebben of ziek zijn, gaat er een groep naar huis, dit proberen we tot het minimum te beperken.
waarnemend directeur
De Tweemaster is een kleinschalige school, de school telt 156 leerlingen die verdeeld zijn over 8 groepen.
Er zijn 2 kleutergroepen met daarop volgend de groepen 3 t/m 8.We beschikken over goed geschoolde leerkrachten, een aantal leerkrachten hiervan zijn gespecialiseerd op een bepaald vakgebied en vervullen hierdoor extra taken bij de verschillende vakgebieden.
Onze vakleerkracht muziek verzorgt wekelijks voor alle groepen de muzieklessen.
De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt de gymlessen van de groepen 3 t/m 8.
Naast de vakleerkrachten muziek en gym beschikken we ook over leerkrachten die gespecialiseerd zijn in bepaalde vakgebieden zoals onze ICT-/ Techniekcoördinator, Leescoördinator, Kanjercoördinator en onze Intern Begeleidster.De Intern Begeleidster speelt een belangrijke rol bij de interne zorg.
Zij ondersteunt leerkrachten en ze onderhoudt contacten met ons samenwerkingsverband.
Vanuit het samenwerkingsverband kan er externe hulp aan kinderen bij ons op school geboden worden.De leerkrachten op De Tweemaster zijn in staat om kinderen die begaafd/ meerbegaafd zijn, in de klas tegemoet te komen aan hun onderwijsbehoeften. Zij hebben coaching gehad van de hoogbegaafdheidsspecialist bij ons op school.
Kinderen die hoogbegaafd zijn gaan naar de Erasmusklas, daar krijgen zij les met gelijkgestemden, dat aanbod is nog specifieker gericht op hoogbegaafdheid.De Techniekcoördinator houdt zich voornamelijk bezig met het begeleiden van leerkrachten bij de ontwikkeling van de doorgaande leerlijn Techniek.
De ICT-coördinator doet dit op het gebied van ICT-vaardigheden.
De Leescoördinator onderhoudt contacten met de bibliotheek en is actief betrokken bij het bevorderen van het leesplezier bij kinderen.
De Kanjercoördinator richt de aandacht op het naleven van de Kanjertraining en bewaakt op deze wijze het veilige pedagogische klimaat op De Tweemaster.
De onderwijstijden voor de verschillende ontwikkelingsgebieden in de kleutergroepen kunnen afwijken, dit zijn richtlijnen.
Afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de kinderen en hun ontwikkelingsniveau bepaalt de leerkracht welke ontwikkelingsgebieden meer of minder aandacht behoeven.Tijdens kringactiviteiten en werklessen wordt er uitgebreid aandacht besteed aan deze verschillende ontwikkelingsgebieden.
De invulling van de onderwijstijd kan per groep verschillen, dit is namelijk afhankelijk van het groepsniveau op de verschillende vakgebieden.
Naar aanleiding van de analyse van de toetsresultaten bepaalt de leerkracht of er meer of minder onderwijstijd voor een bepaald vakgebied ingeroosterd moet worden. Bovenstaand overzicht is de basis, per groep kunnen er dus verschillen ontstaan.Onder wereldoriëntatie verstaan we aardrijkskunde, geschiedenis en natuur, hierin zijn de lessen burgerschapsvorming, levensbeschouwing en techniek verweven.
Op De Tweemaster krijgen kinderen onderwijs op maat, dit betekent dat we er naar streven om alle kinderen tegemoet te komen aan hun onderwijsbehoeften. Er zijn kinderen die specifiekere begeleiding nodig hebben. De intern begeleidster speelt hier een belangrijke rol, zij onderhoudt de contacten met de leerkrachten, ouders en het samenwerkingsverband.
Op het gebied van specifieke (gedrags)stoornissen krijgen we ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband.
Dyslectische kinderen krijgen extra ondersteuning door hun eigen leerkracht en de onderwijsassistent. Zij werken met BOUW.Voor de meer-/ hoogbegaafde kinderen maken we gebruik van De Erasmusklas, dit is een voorziening van de vier openbare scholen in Barendrecht waar kinderen met gelijkgestemden onderwijs op hun niveau aangeboden krijgen.
De hoogbegaafdheid-specialist van De Erasmusklas heeft coaching aan onze leerkrachten geboden.
Voor de begaafde-/ meerbegaafde leerlingen maken leerkrachten gebruik van zogenaamd pluswerk, zij zijn zelf in staat om de kinderen in hun onderwijsbehoeften te voorzien. Kinderen werken aan eigen leerdoelen.Daarnaast hebben we te maken met kinderen die extra ondersteuning op verschillende vakgebieden nodig hebben.
Wij hebben ervoor gekozen om leerkrachten dagdelen uit te roosteren zodat de kinderen professionele ondersteuning kunnen krijgen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
De Tweemaster werkt nauw samen met Stichting Kibeo.
Kibeo zit met de peuterspeelgroep en de voor- en naschoolse opvang bij ons in de school, vanaf maart 2017 vormen wij Kindcentrum NOVA.Wij bieden tevens gezamenlijk volledige kinderdagopvang voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. De leidsters van de peuterspeelgroep werken samen met de leidsters van de onderbouw op De Tweemaster.
Hiernaast bieden we 1 dagdeel per week een voorziening aan voor peuters die 3 jaar en 3 maanden zijn en ingeschreven staan op De Tweemaster.
Zij zitten in de Victor de Verkenner peutergroep. Deze kinderen 'verkennen' onder begeleiding van 2 leidsters van Kibeo de school. De kinderen maken spelenderwijs kennis met de leerkrachten, de kinderen, het gebouw en de afspraken in de school. Zij gaan onder begeleiding van hun leidster bijvoorbeeld tijdens een werkles of kringactiviteit op bezoek in de kleuterklas. Op deze manier raken de peuters al vertrouwd met de school. De overgang van de peuterspeelgroep naar de kleutergroep verloopt door deze werkwijze op een natuurlijke manier.