Basisschool De Diamant

Hertog van Gelrestraat 47, Huisvesting groepen 1 t/m 5 5991 BN Baarlo (Limburg)

  • Burgemeester Delissen in gesprek met de leerlingen tijdens de feestelijke opening in september 2017
  • Elk jaar ontvangen we Sinterklaas en zijn Pieten op onze school
  • We werken veel samen met Brassband en Fanfare. Zij verzorgen diverse projecten op school
  • We zetten moderne media in om ons onderwijs vorm te geven

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets ROUTE 8

ROUTE 8 is een digitale, adaptieve eindtoets. Dit betekent dat de moeilijkheid van elke vraag tijdens de afname wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerling. Juist beantwoorde vragen leiden tot moeilijkere vragen en vice versa. Leerlingen met een laag vaardigheidsniveau komen zo niet toe aan de lastige vragen en leerlingen die makkelijker kunnen leren, slaan eenvoudige vragen over. ROUTE 8 zorgt er op deze manier voor dat het toetsen minder belastend is voor een leerling. De toets wordt rond de meivakantie afgenomen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen.

De leerkracht is coach en begeleidt kinderen in het ontwikkelingsproces. Centraal staat het welbevinden van de leerling en/of de groep. De leerkracht stemt zijn acties daarop af. Daarbij is het belangrijk om de specifieke onderwijsbehoeftes in beeld te krijgen. We gebruiken daarvoor onze dagelijkse observaties en signaleringsinstrumenten op sociaal-emotioneel (Kind in Beeld) en cognitief gebied (Cito-LOVS). De leerkracht heeft kennis van de wijze waarop het zorgbeleid wordt uitgevoerd en hanteert methodieken die op schoolniveau zijn afgesproken. Enerzijds om een doorgaande lijn te bevorderen, anderzijds om preventief te werk te kunnen gaan.

De leerkracht is in staat de gegevens vanuit onze leerlingvolgsystemen te verzamelen, te analyseren en te vertalen naar lesstof programma's. De leerling kan rekenen op hulp wanneer signalen van zorg zich voordoen.

De didactische opbrengsten zijn aan het einde van de schoolloopbaan voldoende. Kinderen krijgen een passend advies voor hun vervolg onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Al onze leerlingen krijgen aan het eind van groep 8 een passend schooladvies. Wij streven naar de best passende vervolgplek voor elke leerling en adviseren ouders en leerlingen hier zo goed mogelijk in. Wij vinden het hoe dan ook belangrijk dat iedere leerling op zijn of haar eigen niveau onderwijs volgt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Diamant leren en ontwikkelen kinderen competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

We creëren een gemeenschap waar kinderen, professionals en ouders samen leren, samen leven en samen werken. Een gemeenschap waarin we leren wat het betekent om verantwoordelijkheid te dragen en onderdeel te zijn van een groter geheel. Een gemeenschap waar maatwerk de standaard is. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik mag het verschil maken
  • Ik mag er zijn
  • Ik mag groeien en bloeien

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectierapport is een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het geeft inzicht in onze sterke kanten en onze verbeterpunten. Omdat De Diamant gestart is per 01-08-2017 is er nog geen inspectierapport. Wel zijn de inspectierapporten van de fusiescholen, De Bolleberg en Panta Rhei, beschikbaar.

Terug naar boven