<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij geloven in ontwikkelkracht van kinderen. Wij willen kinderen voorbereiden op de toekomst, zodat zij kritische wereldburgers worden. Daarom creëren wij situaties waarin samenwerken, elkaar helpen, zelfvertrouwen en eigenaarschap belangrijk zijn. Dit alles maakt de school tot een toekomstgerichte leef- en leergemeenschap waarin 21e eeuwse vaardigheden een steeds prominentere plek krijgen in ons aanbod. Ook is er gerichte aandacht voor sociale vaardigheden en omgangsvormen.
De groepen 1-2 werken met heterogene groepen. Vanuit een veilige basis stimuleren wij kinderen tot het aangaan van verbindingen met kinderen uit andere groepen en met kinderen van andere leeftijden. De groepen 3 t/m 8 zijn gegroepeerd vanuit leeftijd, waarbinnen volop gedifferentieerd wordt en gewerkt wordt met verschillende instructieniveaus. Leren van en met elkaar vinden we heel belangrijk en daarom werken de groepen met elkaar samen. Dat gebeurt veel in de parallelgroepen en breder binnen de hele school. Centraal in de schoolontwikkeling staan eigenaarschap, talentontwikkeling, werken aan executieve vaardigheden en het versterken van de basisvaardigheden. Samen met onze partner Hoera Kindercentra bouwen we door aan een integraal kindcentrum zodat we een doorgaande lijn creëren voor kinderen van 0 tot 12 jaar.
In de groepen 1-2 worden veel vakgebieden geïntegreerd aangeboden en wordt er veel spelenderwijs en ontdekkend geleerd.
De urentabel geeft een indicatie van de tijd die wij aan de diverse vakken besteden. Steeds vaker worden vakken in onderlinge samenhang aangeboden en in elkaar verweven. De vakken lezen, begrijpend lezen, taal en spelling zijn allemaal geïntegreerd opgenomen in 'Taal'. Wereldoriëntatie: aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, schooltelevisie en verkeer. Kunstzinnige en creatieve vorming: Tekenen, handvaardigheid en muziek.
Kinderen zijn allemaal verschillend en maken ook verschillende dingen mee in hun leven. Dit maakt dat een kind soms iets anders nodig heeft dan de rest van de groep. De school brengt de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerlingen in kaart en gaat d.m.v. groepsplannen en/of individuele handelingsplannen aan de slag. Mocht de ondersteuningsbehoefte van een leerling groeien, kan het plan verder aangescherpt worden, maar er kan ook besloten worden om een onderzoek te laten doen, of om andere experts in te schakelen. Ouders worden hierin altijd betrokken.
Doubleren wordt in overleg met ouders altijd uitgebreid besproken. Hiervoor zijn een aantal richtinggevende criteria opgesteld. Doubleren kan aan de orde zijn wanneer sprake is van (een van) onderstaande items:
• Vertraging opgelopen door ziekte of door de leerplicht goedgekeurde afwezigheid;
• Scores op Cito-toetsen komen niet overeen met te verwachten resultaten (eventueel ondersteund door een intelligentieonderzoek. IQ geeft indicatie voor leerbaarheid);
• Observaties van de leerkracht, al dan niet ondersteund door de ZIEN lijst (een observatielijst voor de sociaalemotionele ontwikkeling) geven aan dat er zorgen zijn om de werkhouding en/of sociaal-emotionele ontwikkeling;
• Onrijpheid van leerlingen waardoor zij niet kunnen voldoen aan de eisen van zelfstandigheid die de volgende jaarlaag aan de leerling gaat stellen.
Het beleid rondom de leerlingenzorg ligt vast in het bestuursondersteuningsprofiel en is op te vragen bij school. In dit profiel staan ook de procedures beschreven rondom toelating, schorsing en verwijdering.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In ons jaarplan 2023-2024 kunt u lezen welke ambities we hebben op het gebied van leerlingenondersteuning. Tevens kunt u in ons meerjarenbeleidsplan (2023-2027) lezen welke koers we de komende vier jaar zullen volgen, passend bij de koers en strategie van Kerobei.
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken intensief samen met HOERA Kindercentra.
Met ingang van 1 januari 2011 is er in Nederland een wet ingevoerd die betrekking heeft op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). VVE is bedoeld voor jonge kinderen die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken. De gemeente Peel en Maas zet die gelden onder andere in door alle kinderen die daarvoor in aanmerking komen naast de twee reguliere dagdelen, extra dagdelen te laten deelnemen aan het peuterprogramma. Door deze kinderen extra dagdelen deel te laten nemen, kunnen de pedagogisch medewerkers het kind nog beter volgen in zijn/haar ontwikkeling. De pedagogisch medewerker zal middels observatie en gesprekken met de consultatiebureau-arts kijken welke kinderen hiervoor in aanmerking komen.