Basisschool De Diamant

Hertog van Gelrestraat 47, Huisvesting groepen 1 t/m 5 5991 BN Baarlo (Limburg)

  • Burgemeester Delissen in gesprek met de leerlingen tijdens de feestelijke opening in september 2017
  • Elk jaar ontvangen we Sinterklaas en zijn Pieten op onze school
  • We werken veel samen met Brassband en Fanfare. Zij verzorgen diverse projecten op school
  • We zetten moderne media in om ons onderwijs vorm te geven

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit ongeveer 30 medewerkers. Naast leerkrachten hebben we teamleiders, een co-teacher, een administratieve kracht, een conciërge en een directeur. De directeur en de teamleiders vormen samen de schoolleiding, het MT. Samen met het team leveren zij een bijdrage aan de ontwikkeling en implementatie van het kwaliteitsbeleid op school. Tevens leveren de teamleiders een belangrijke bijdrage aan het primaire proces in de groepen door het begeleiden, adviseren, ondersteunen en coachen van leerkrachten. Ze hebben speciale aandacht voor leerlingen, waarbij het ontwikkelingsproces op een andere manier verloopt dan verwacht mag worden. De co-teacher is gespecialiseerd in het begeleiden van leerkrachten in het omgaan met kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Ook hebben we een kindercoach in het team die kinderen kan begeleiden op sociaal-emotioneel vlak. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als team zijn we samen verantwoordelijk voor de organisatie van ons onderwijs. We vinden het belangrijk dat er zoveel als mogelijk continuïteit wordt geboden aan leerlingen. Bij afwezigheid van een leerkracht zullen we altijd eerst intern zoeken naar oplossingen. Soms lukt het echter niet om het intern op te vangen.

Het vervangen van leerkrachten bij ziekte kan ook voor onze school een groot probleem opleveren, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Dit zal bij ongewijzigd beleid de komende jaren alleen maar toenemen. Het kan voorkomen dat er geen vervanging beschikbaar is. We worden dan geconfronteerd met het feit dat we gedwongen worden de ouders te vragen hun kind een dag thuis te houden. Dat is zeker geen wenselijke situatie en wij doen er alles aan om dit zo min mogelijk te laten gebeuren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij geloven in ontwikkelkracht van kinderen. Wij willen kinderen voorbereiden op de toekomst, zodat zij kritische wereldburgers worden. Daarom creëren wij situaties waarin samenwerken, elkaar helpen, zelfvertrouwen en eigenaarschap belangrijk zijn. Dit alles maakt de school tot een toekomstgerichte leef- en leergemeenschap waarin 21e eeuwse vaardigheden een steeds prominentere plek krijgen in ons aanbod. Ook is er gerichte aandacht voor sociale vaardigheden en omgangsvormen.

De groepen 1-2 werken met heterogene groepen. Vanuit een veilige basis stimuleren wij kinderen tot het aangaan van verbindingen met kinderen uit andere groepen en met kinderen van andere leeftijden. De groepen 3 t/m 8 zijn gegroepeerd vanuit leeftijd, waarbinnen volop gedifferentieerd wordt en gewerkt wordt met verschillende instructieniveaus. Leren van en met elkaar vinden we heel belangrijk en daarom werken de groepen met elkaar samen. Dat gebeurt veel in de parallelgroepen en breder binnen de hele school. Centraal in de schoolontwikkeling staan eigenaarschap, talentontwikkeling, werken aan executieve vaardigheden en het versterken van de basisvaardigheden. Samen met onze partner Hoera Kindercentra bouwen we door aan een integraal kindcentrum zodat we een doorgaande lijn creëren voor kinderen van 0 tot 12 jaar.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 worden veel vakgebieden geïntegreerd aangeboden en wordt er veel spelenderwijs en ontdekkend geleerd.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De urentabel geeft een indicatie van de tijd die wij aan de diverse vakken besteden. Steeds vaker worden vakken in onderlinge samenhang aangeboden en in elkaar verweven. De vakken lezen, begrijpend lezen, taal en spelling zijn allemaal geïntegreerd opgenomen in 'Taal'. Wereldoriëntatie: aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, schooltelevisie en verkeer. Kunstzinnige en creatieve vorming: Tekenen, handvaardigheid en muziek.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kinderen zijn allemaal verschillend en maken ook verschillende dingen mee in hun leven. Dit maakt dat een kind soms iets anders nodig heeft dan de rest van de groep. De school brengt de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerlingen in kaart en gaat d.m.v. groepsplannen en/of individuele handelingsplannen aan de slag. Mocht de ondersteuningsbehoefte van een leerling groeien, kan het plan verder aangescherpt worden, maar er kan ook besloten worden om een onderzoek te laten doen, of om andere experts in te schakelen. Ouders worden hierin altijd betrokken. 

Doubleren wordt in overleg met ouders altijd uitgebreid besproken. Hiervoor zijn een aantal richtinggevende criteria opgesteld. Doubleren kan aan de orde zijn wanneer sprake is van (een van) onderstaande items:

• Vertraging opgelopen door ziekte of door de leerplicht goedgekeurde afwezigheid;

• Scores op Cito-toetsen komen niet overeen met te verwachten resultaten (eventueel ondersteund door een intelligentieonderzoek. IQ geeft indicatie voor leerbaarheid);

• Observaties van de leerkracht, al dan niet ondersteund door de ZIEN lijst (een observatielijst voor de sociaalemotionele ontwikkeling) geven aan dat er zorgen zijn om de werkhouding en/of sociaal-emotionele ontwikkeling;

• Onrijpheid van leerlingen waardoor zij niet kunnen voldoen aan de eisen van zelfstandigheid die de volgende jaarlaag aan de leerling gaat stellen.

Het beleid rondom de leerlingenzorg ligt vast in het bestuursondersteuningsprofiel en is op te vragen bij school. In dit profiel staan ook de procedures beschreven rondom toelating, schorsing en verwijdering.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In ons jaarplan 2023-2024 kunt u lezen welke ambities we hebben op het gebied van leerlingenondersteuning. Tevens kunt u in ons  meerjarenbeleidsplan (2023-2027) lezen welke koers we de komende vier jaar zullen volgen, passend bij de koers en strategie van Kerobei. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken intensief samen met HOERA Kindercentra. 

Met ingang van 1 januari 2011 is er in Nederland een wet ingevoerd die betrekking heeft op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). VVE is bedoeld voor jonge kinderen die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken. De gemeente Peel en Maas zet die gelden onder andere in door alle kinderen die daarvoor in aanmerking komen naast de twee reguliere dagdelen, extra dagdelen te laten deelnemen aan het peuterprogramma. Door deze kinderen extra dagdelen deel te laten nemen, kunnen de pedagogisch medewerkers het kind nog beter volgen in zijn/haar ontwikkeling. De pedagogisch medewerker zal middels observatie en gesprekken met de consultatiebureau-arts kijken welke kinderen hiervoor in aanmerking komen.

Terug naar boven