Daltonschool De Parel - school met de Bijbel

Aletta Jacobsweg 78 9408 AM Assen

  • De Parel is een daltonschool. Kernwaarden zijn: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit en reflecteren
  • Kinderen werken buiten te klas op het leerplein, tevens is het de tribune voor maandvieringen en andere schoolbrede activiteiten.
  • Schoolfoto van Daltonschool De Parel - school met de Bijbel
  • Schoolfoto van Daltonschool De Parel - school met de Bijbel
  • Kinderen werken aan doelen middels een  weektaak. Kinderen leren plannen en keuzes in aanpak te maken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 gebruikten wij de Route 8 Eindtoets.

De eindopbrengsten van 2022-2023 zijn van voldoende niveau en liggen ruim boven de signaleringswaarde. Gezien onze populatie leerlingen en de schoolweging die hierbij hoort, zouden de opbrengsten nog wat hoger mogen liggen. 

Voor de analyse per vakgebied kijken we naar de opbrengsten van de afgelopen drie jaren. 

  • Leesvaardigheid: de opbrengsten zijn naar verwachting op dit onderdeel en passend bij de populatie. 
  • Taalverzorging: de opbrengsten van dit onderdeel zijn wel voldoende, maar niet bij passend bij de populatie. Wel verdient dit onderdeel onze aandacht: spelling, werkwoordspelling en interpunctie.
  • Rekenen: de opbrengsten van dit onderdeel zijn van onvoldoende niveau als we kijken naar de populatie. Rekenen is daarom ook een aandachtspunt in ons schoolplan: we richten ons op kwalitatief sterke didactiek en differentiatie. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Parel maakt gebruikt van het Cito Leerling volg systeem. Daarbij worden elk half jaar de resultaten van de leerlingen gemeten en daarna besproken met de ouders. daarnaast vindt er op basis van de resultaten een analyse plaats die besproken wordt met de leerkrachten individueel en daarna met het hele team. Op basis van deze analyse worden plannen gemaakt voor het komende half jaar. De leerlingen ontvangen twee maal per jaar een rapport met daarin de resultaten van het Leerlingvolgsysteem en de methodetoetsen. Ook reflecteren de leerlingen op hun werk door middel van een talentenblad dat aan het rapportfolio is toegevoegd.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen ontvangen eind groep 7 een voorlopig advies. Dit advies is opgesteld door leerkrachten groep 6, 7 en 8, IB'er en directeur. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van toetsgegevens, maar ook gekeken naar eigenschappen van het kind. De leerkracht voert hierover een gesprek met het kind en de ouders. 
Midden groep 8 wordt het definitieve advies gegeven. Wanneer het advies is gewijzigd ten opzichte van het voorlopige advies, volgt er een gesprek. Wanneer dit niet het geval is, is er in principe geen gesprek. 
Na het definitieve schooladvies maken de leerlingen in het voorjaar de Eindtoets. Deze toets geeft een onafhankelijk advies op het schooladvies. In veel gevallen komt dit advies overeen met het schooladvies. Mocht het advies op de Eindtoets hoger zijn dan het schooladvies, dan gaat de school in gesprek over een mogelijke aanpassing van het advies.
Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het aanmelden bij een VO school. School kan hierin meedenken en advies geven. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een school voor christenen, iedereen voelt zich hier veilig en is competent.
Middels notities onderwijsbehoeften zorgen we dat voor elk kind bevorderende en belemmerende factoren zijn omschreven. Deze factoren resulteren in onderwijsbehoeften. Zo weten leerkrachten welke specifieke onderwijs of begeleidingsbehoefte elk kind heeft.
De bevorderende (of positieve) factoren kunnen zijn: op het gebied van leren; op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en/of gedrag;de thuissituatie en overige factoren
De belemmerende factoren kunnen zijn: op het gebied van leren; op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en/of gedrag; de thuissituatie en overige factoren:
De onderwijsbehoeften geven aan wat het kind op school nodig heeft: bepaalde leerstof, aangepaste instructie, specifiek gedrag of handelen van de leerkracht en klasgenoten die helpen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • competent
  • zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven