Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Parel is een Daltonschool. Het Daltononderwijs is in de 20e eeuw ontwikkeld door pedagoge Helen Parkhurst in het Amerikaanse stadje Dalton. Zij gaf les aan één klas met kinderen van verschillende leeftijden en achtergronden en ontwikkelde zo haar eigen aanpak. Eigen verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie staan hierin centraal.
Een school kan zichzelf niet zomaar een Daltonschool noemen, maar werkt in een periode van circa vijf jaar naar de certificatie toe. Hiervoor wordt de school regelmatig bezocht door de Nederlandse Dalton Vereniging om de kwaliteit van het onderwijs te toetsen. De Parel is sinds 2016 een gecertificeerde Daltonschool.
We beseffen dat de achtergrond van het gedachtegoed van Helen Parkhurst, grondlegster van Dalton, voor het gevoel van sommige mensen haaks kan staan op het christelijke geloof. Wij zien onze leerlingen als unieke schepselen van God. Dat uniek-zijn vraagt om maatwerk, iets wat binnen Dalton erg sterk aanwezig is. Daarnaast is Dalton een onderwijsconcept, waarbinnen er voor een school veel ruimte is om er een eigen inhoud aan te geven.
Daarnaast zijn we een Kanjerschool. Dat betekent dat we in de hele school werken met de Kanjertraining. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Aan de hand van verhalen, rollenspellen en oefeningen leren kinderen welk gedrag passend is in verschillende situaties en hoe ze reageren op gedrag van klasgenoten.
Leerlingenraad
De samenwerking tussen leerlingen wordt ook bevorderd door de leerlingenraad. Deze raad zitten leerlingen die gekozen zijn door hun eigen groep. Het zijn leerlingen die graag namens de groep allerlei zaken willen bespreken. Zo kunnen wij er achter komen wat de leerlingen van onze school belangrijk vinden; zij denken mee met de leerkrachten. De leerlingenraad vergadert om de maand met de directeur.
In het SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van Passend Onderwijs aan de leerlingen met specifieke, extra of aanvullende onderwijsbehoeften. In het document wordt duidelijk hoe de school er voorstaat met betrekking tot de basiskwaliteit en de basisondersteuning. Bovendien wordt aangegeven wat de mogelijkheden van de school zijn voor leerlingen met specifieke onderwijs-en leerbehoefte.
Het samenwerkingsverband heeft uitspraken gedaan over wat onder basisondersteuning wordt verstaan. De basisondersteuning geeft het niveau van de ondersteuning weer, waaraan alle scholen in het samenwerkingsverband voldoen. Het samenwerkingsverband heeft als richtlijn voor de basisondersteuning een checklist basisondersteuning voor scholen samengesteld (zie SOP). Binnen de basisondersteuning valt ook de begeleiding van leerlingen met dyslexie, dyscalculie en meer-en hoogbegaafdheid.
Naast de basisondersteuning bieden we twee vorm van zorg: incidentele en preventieve zorg.
- Onder de incidentele zorg verstaan we de hulp die de school geeft aan leerlingen waarvoor de basisondersteuning te weinig hulp biedt. Hierbij kan er ondersteuning worden gegeven door een leerkracht of onderwijsassistent die de leerling tijdelijk extra begeleidt op een specifiek gebied (denk aan rekenen of lezen, maar ook aan sociaal/emotioneel of gedrag).
- Met preventieve zorg bedoelen we de maatregelen die de school neemt om tijdig uitval of problemen in leren of gedrag op te sporen en aan te pakken. Hierbij maken we gebruik van toetsing, vragenlijsten en gesprekken.
Ons uitgangspunt bij het lesgeven aan hoogbegaafde leerlingen is om leerlingen zowel pedagogisch als didactisch op hun eigen manier te benaderen. Het vormgeven van het onderwijs aan hoogbegaafden begint bij erkenning dat deze kinderen recht hebben als ieder ander kind op onderwijs op maat, ook als dat betekent dat dit onderwijs afwijkt. Op verenigingsniveau hebben we het beleid verwoord in de notitie “beleidsplan hoogbegaafdheid”. Hoogbegaafde kinderen kunnen 1 dag per week gebruik maken van de Plusklas Noorderbasis.
De school is bezig de zorgstructuur zo in te richten dat de zorg geoptimaliseerd kan worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Een helder en passend aanbod voor meer-en hoogbegaafde leerlingen.
- We sluiten (nog beter) aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- Per vakgebied hanteren we de ondersteuningsniveaus met een passend aanbod hierbij.
- Ouders worden meegenomen in het proces van extra ondersteuning van hun kind.
Wij volgen de ontwikkeling van de kinderen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en spel door middel van het leerlingvolgysteem 'Leerlijnen jonge kind' in ParnasSys, waarbij er gewerkt wordt aan doelen die de brede ontwikkeling van kinderen stimuleren. Voor het stimuleren van de sociaalemotionele ontwikkeling maken wij gebruik van de Kanjertraining.
De school werkt op dit moment niet gericht en structureel met VVE. De school ontvangt van de kinderopvang of peuterspeelzalen wel de nodige informatie voor een goede overdracht. De Parel zal indien nodig, contact opnemen met de voorschoolse opvang, wanneer bij de aanmelding bijzonderheden zijn.