Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het onderwijs wordt in groep 1-2 middels een beredeneerd aanbod gegeven.
In groep 1-2 leren de kinderen door middel van instructies, oefenen en spelend leren binnen een rijke leeromgeving.
De verschillende vakken komen in betekenisvolle situaties (thema's) aan de orde. In het lesrooster worden verschillende leer- en vormingsgebieden onderscheiden. In de dagelijkse praktijk is dit voor de kinderen nauwelijks merkbaar. Een kind dat speelt in de huishoek is tegelijkertijd bezig met taalontwikkeling. Wanneer een kind speelt met lotto is het betekenisvol bezig met letters/cijfers. Wanneer een kind in scheerschuim golven maakt is het spelenderwijs bezig met voorbereidend schrijven. De betrokkenheid van kinderen wordt vergroot door hen betekenisvolle activiteiten, samenwerkingsvormen en een uitdagende leeromgeving aan te bieden.
Door observatie en registratie volgen we de ontwikkeling van het jonge kind voortdurend. Hiervoor gebruiken we de leerlijnen van OVM. Hiermee werkt ook de peuter- en kinderopvang, zodat er een doorgaande lijn is.
Wettelijke bepalingen:
Voor geen enkel leer- of vormingsgebied in het primair onderwijs bestaat een verplichte lessentabel. De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakgebieden moeten worden gegeven, maar zegt niets over het aantal uren. Er moet echter wel voldoende tijd ingepland worden om de algemene doelstellingen en kerndoelen te realiseren.
Aantal lesuren per leerjaar op de basisschool:
Het aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur; in de eerste 4 leerjaren 3520 uur (onderbouw) de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. Het les- en vakantierooster zijn hierop afgestemd.
Onze school:
Iedere leerling krijgt bij ons, binnen onze mogelijkheden, de aandacht en ondersteuning die hij/zij nodig heeft. We zijn een kleinschalige school en kennen elkaar. Hierdoor hebben we snel contact, waardoor we als school samen kunnen werken met ouders en leerlingen. Door deze samenwerking krijgen leerlingen de interne/externe ondersteuning die zij nodig hebben.
Onze leerlingen:
IKC Maria in Campisschool staat in een wat oudere wijk in Assen-West, de wijk Noorderpark. In deze wijk is de Maria in Campisschool één van de 5 aanwezige scholen en is het de enige katholieke school. De wijk Noorderpark is de laatste jaren gerenoveerd. Er is een mix van jaren 30 woningen, sociale huurwoningen en flatgebouwen. Het merendeel van onze leerlingen komt uit de directe omgeving van de school. Ook wordt de school en de opvang steeds meer door kinderen bezocht uit andere wijken van Assen.
De wijk Noorderpark wordt begrensd door de Groningerstraat en de rondweg. De ouders kiezen onze school vanwege de katholieke identiteit, de kleinschaligheid, de onderwijskundige visie en de extra aandacht die we daardoor kunnen bieden. Het leerlingenaantal is het afgelopen jaar flink toegenomen. We hebben nu, 1-08-2023, 76 kinderen in de groepen 1 t/m 8 en het aantal neemt nog steeds toe.
Waar we sterk in zijn:
- We geven eigentijds onderwijs en maken hierbij gebruik van moderne ict-middelen.
- We werken aan persoonlijk leiderschap, ‘The Leader in me’, waardoor kinderen leren dat ze zelf invloed hebben op hun leren.
- We hebben samenwerkend leren op het rooster staan, dit bereiden we met het hele team voor, waardoor kinderen hun talenten en creativiteit verder kunnen ontdekken en ontwikkelen.
- We willen dat de school een verlengstuk is van thuis. Dit is terug te zien in de inrichting en de omgang met elkaar.
- We werken met een goede ondersteuningsstructuur en we werken volgens planmatig en handelingsgericht werken.
- We besteden veel aandacht aan de pedagogische sfeer en het leerklimaat.
- We adviseren kansrijk.
- We hebben een verlengde schooldag / leertijd waar leerlingen gebruik van kunnen maken.
- We zijn trots op de kinderen, de ouders en het team.
- We hebben een eigen peuteropvang en 50 weken per schooljaar kinderopvang.
Ons onderwijsaanbod:
IKC Maria in Campisschool maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-01 in de gemeenten Assen, Tynaarlo, Midden-Drenthe en Aa en Hunze. Er zijn afspraken gemaakt over wat ouders mogen verwachten van het onderwijs van de school. Goede kwaliteit van onderwijs is voor ons vanzelfsprekend. Alle kinderen hebben recht op het beste onderwijs. We bieden een breed en gevarieerd onderwijsaanbod met de nadruk op taal, rekenen en persoonlijk leiderschap. We werken doelgericht, waarbij de leerling invloed heeft op het behalen van de doelen. Centraal staat, bij het geven van onderwijs, de vraag hoe de school het beste om kan gaan met de verschillende mogelijkheden waarover ieder kind beschikt: we willen werken aan ieders talenten. In het schoolondersteuningsprofiel kunt u lezen over onze mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen en ook waar onze grenzen liggen.
U kunt bij het kopje "waardering" lezen wat de inspectie van de Maria in Campisschool zegt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De taalspecialist stelt een taalbeleidsplan op en stelt deze ieder jaar bij wanneer nodig. Taal is een belangrijk onderdeel binnen ons IKC.
Het team van de peuterschool/opvang en de leerkrachten van groep 1-2 hebben vaste overlegmomenten om thema’s, activiteiten, onderwijs en onderwijsbehoeften op elkaar af te stemmen, vanuit een visie op het jonge kind.
Doordat we een integraal kindcentrum zijn werken we als school, peuterschool en opvang nauw samen om zo een doorgaande ontwikkeling te bewerkstelligen. We werken vanuit 1 missie en 1 visie.