Brede School Lingewaard

Harpstraat 13 4241 CA Arkel

  • Schoolfoto van Brede School Lingewaard
  • Een groen schoolplein speelt fijner
  • een groen schoolplein speelt fijner

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

 

Hoe wordt vervanging geregeld bij verlof?

Het kan gebeuren dat de vaste leerkracht niet voor de klas kan staan door ziekte of verlof. Doorgaans wordt een afwezige leerkracht dan vervangen door een invalleerkracht. Om zo veel mogelijk goede invalleerkrachten beschikbaar te hebben, werft O2A5 actief voor de eigen invallerspool.

Mocht er toch geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan zal de directie een weloverwogen keuze maken uit de volgende opties:

  • Een eventuele duo collega komt één of meerdere dagen extra;
  • Eventueel online thuis-onderwijs;
  • Een gepensioneerde leerkracht wordt gevraagd om in te vallen;
  • Soms kunnen leerlingen ondergebracht worden in andere groepen (of dit mogelijk is, hangt bijvoorbeeld af van de groepsgrootte en het lesprogramma);
  • Wanneer er een onderwijsassistent of bekwame vierdejaars student beschikbaar is, kan deze soms de klas overnemen onder toezicht van een andere leerkracht;
  • Tegenwoordig kunnen we indien beschikbaar bij Talentico gediplomeerde leerkrachten inhuren, die zich richten op creatieve of technische vakken en een dagprogramma komen begeleiden.

Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, met wisselingen van invallers, kan ervoor gekozen worden de invallers te laten rouleren bij de andere groepen om meer stabiliteit te creëren.

Ongeacht welke oplossing er gekozen wordt, de kwaliteit van het onderwijs moet gegarandeerd zijn. Er kan sprake zijn van overmacht. Dan kan u gevraagd worden uw kind een dag thuis te houden. Hierover wordt u zo vroeg mogelijk geïnformeerd. Mocht u opvang voor uw kind(eren) nodig hebben en dit niet kunnen organiseren, dan zal de school in het uiterste geval voor opvang zorgen.

 

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij kijken elk jaar op welke manier wij ons onderwijs efficiënt kunnen organiseren. Waarbij groepsgrootte, leerkrachtvaardigheden en behoefte van onze leerlingen een rol spelen. Wij hebben verschillende leerkrachtondersteuners, onderwijsassistente en ondersteunende leerkrachten op school. De roosters zijn meer op elkaar afgestemd tussen de jaargroepen. Daar waar het mogelijk en wenselijk is maken wij gebruik van stagiaires, ouders en specialisten. Onze pluskinderen in de school krijgen vanaf groep 3 specifiek aanbod m.b.v. materialen uit onze Meer- en hoogbegaafden orthotheek. Alle leerkrachten zijn geschoold in het gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH).Op onze school zijn leerkrachten werkzaam met een specialisme voor gedrag van leerlingen en een specialisme voor rekenen en taal. Vakleerkrachten voor godsdienstige vorming huurt de school in, naar behoefte van de ouders. Elk jaar wordt deze behoefte geïnventariseerd en bij voldoende interesse, wordt een vakleerkracht voor een schooljaar ingehuurd.



De organisatie voor schooljaar 2024-2025 is op de volgende wijze vormgegeven:




  • Groep 1/2 a: juf Heleen en juf Marjan

  • Groep 1/2 b:juf Evelien

  • Groep 1/2 c: juf Marleen en Annet

  • Groep 3: juf Leonie en juf Zinzi

  • Groep 4: juf Angela

  • Groep 5: juf Tine en juf Jeannet

  • Groep 6: juf Sanny en juf Ilse

  • Groep 6/7: juf Linda en juf Fleur-Anne

  • Groep 7: juf Gaby

  • Groep 8: meester Vincent



Kwaliteitscoördinator(IB-ER)





U kunt altijd in contact treden met de Lingewaard, haar leerkrachten, medezeggenschapsraad en oudervereniging.




  • Telefoon: 0183-562412

  • Mail: [email protected]

  • Adresgegevens: Harpstraat 13 | 4241 CA |  ARKEL



Medezeggenschapsraad:



Contactpersonen:



Marjan Bron via [email protected] en Leonie Scholman via [email protected].



 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze bewegingslessen worden ondersteund door deskundige ALO (gymspecialist) docenten vanuit GIGA-Molenlanden. Hiermee zijn onze bewegingslessen van een zeer deskundige opbouw voorzien. Ook screenen wij de motorische ontwikkeling van onze leerlingen.

Naast ondersteuning in de onderbouw, zorgt GIGA ook voor bewegingslessen in de voorschool/peuterspeelzaal van WASKO. Hierdoor krijgen wij al vroeg goed in beeld hoe onze toekomstige leerlingen zich motorisch ontwikkelen.

We werken met het leerlingvolgsysteem KIJK! Dit doen we in samenwerking met de de voorschool/peuterspeelzaal van WASKO, hiermee willen we de overstap van voorschool (peuters), naar vroeg-school (kleuters) nog beter stroomlijnen.

 

Verder maken wij gebruik van de Kleuteruniversiteit. Jong geleerd = oud gedaan!

Kleuteruniversiteit ondersteunt de leerkracht van groep 1-2 bij alle genoemde vakgebieden.

In schooljaar 2023-2024, zal er ook extra taalondersteuning worden gegeven aan leerlingen, waarvan wij vinden dat zij dit nodig hebben. Hiervoor werken wij met een gespecialiseerde taalleerkracht.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Naast levensbeschouwing wordt op onze school ook GVO (godsdienstig vormingsonderwijs). Dit vindt plaats op de dinsdagmiddag en is een vrij keuzevak waarvoor ouders voor hun kinderen kunnen inschrijven. Deze lessen worden bij genoeg interesse door externe, gespecialiseerde docenten gegeven.

In schooljaar 2024-2025 wordt ook weer extra taalondersteuning worden gegeven aan leerlingen, waarvan wij vinden dat zij dit nodig hebben. Hiervoor werken wij met een gespecialiseerde taalleerkracht.

De schoolmoestuin
De school doet mee aan Groen Schoolplein Onderwijs.
Een ochtend per week is een door Velt-IVN opgeleide moestuincoach aanwezig om de leerlingen wegwijs te maken bij het bewerken van de grond, hanteren van tuingereedschap, zaaien, planten, verzorgen en oogsten van de gewassen.
Alle leerlingen maken hierdoor jaarrond kennis met groente en fruit, van de grond tot de mond. De moestuincoach laat de kinderen door middel van proeverijen en kooklessen in de klas kennis maken met verschillende smaken, kooktechnieken en gezonde voeding in de Gezonde School.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de kinderen hier hun voordeel mee doen. Daarnaast is het enthousiasme bij de kinderen in de tuin overduidelijk aanwezig.

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Lingewaard is een openbare basisschool die passend onderwijs biedt. Alle kinderen zijn welkom! Wij streven naar inclusief onderwijs.

Ook de kinderen met een speciale zorgvraag of onderwijsbehoefte zijn op onze school welkom. Kinderen maken deel uit van heterogene groepen en volgen een onderwijsprogramma, afgestemd op hun individuele mogelijkheden. De grootste groep volgt een basisprogramma, afgestemd op de kerndoelen. Er zijn ook kinderen die minder of meer aankunnen. De leerkrachten volgen samen met de intern begeleider en ouders de ontwikkeling op de voet en stellen het programma bij waar nodig en waar mogelijk.

Binnen het team van de Lingewaard werken leerkrachten die gespecialiseerd zijn op het gebied van taal/lezen, gedrag, rekenen en passend /inclusief onderwijs. Wij hebben onderwijsassistenten die ondersteunen in de groepen waar kinderen met speciale onderwijsbehoeften zitten. Zo kunnen wij alle kinderen begeleiden in een succesvolle en fijne schooltijd.

Ons schoolondersteuningsplan (SOP) kunt op de website \"Scholen op de Kaart\" en op onze schoolwebsite www.delingewaard.nl downloaden. 

In het Schoolondersteuningsprofiel staat beschreven welke zorg en ondersteuning wij onze leerlingen kunnen en willen bieden.

We kunnen de ‘zorg voor onze leerlingen’ indelen in 3 niveaus: 

  1. De zorg op groepsniveau: De leerling komt bij een leerkracht in de groep. Deze leerkracht ondersteunt het kind tijdens het leerproces. Af en toe is misschien extra uitleg nodig. Dit gebeurt tijdens de les. Ook kan de leerkracht u als ouder verzoeken bepaalde stof extra te oefenen met uw kind. Gelukkig kunnen de meeste kinderen op deze manier het onderwijs zonder problemen volgen. 
  2. De zorg op schoolniveau:  Indien noodzakelijk wordt er voor de een leerling op basis van de toetsgegevens een individueel handelingsplan opgesteld. Na enkele weken worden de resultaten dan opnieuw getoetst om te controleren of het gewenste resultaat is bereikt. De KC-er heeft ook contact met externen. Ook de oudergesprekken, na een test, worden gehouden in het bijzijn van de KC-er als dit nodig is.
  3. De zorg op bovenschools niveau: Soms zijn de problemen omtrent het leerproces of het gedrag van een kind van dien aard dat de school hulp buiten de school moet zoeken. Zes keer per jaar is er een SOT. School Ondersteuning Team. In dit team zit een ambulant generalist en ortopedagoog vanuit het samenwerkingsverband Driegang. Ook sluit de vaste schakel Sociaal Team Molenlanden hier bij aan.  Ook de schoolarts kan om advies worden gevraagd. Wanneer dit soort advies wordt ingewonnen gaat dit altijd in overleg met de ouders. Op deze manier proberen we de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. In onze school werkt een onderwijsassistent. Deze wordt in de onder- en middenbouw ingezet. De OA begeleidt individuele en groepjes leerlingen en ondersteunt op praktisch gebied de leerkracht.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons uitgangspunt is dat ieder kind alles kan leren. We willen er voor zorgen, dat we zoveel mogelijk inclusief zijn voor alle kinderen in onze omgeving. 

We zetten in op de vergroting van expertise bij de leerkrachten en een nog betere samenwerking tussen de collega's. Ook zal het samenwerkingsverband 'Driegang' een grote rol spelen in de begeleiding van en expertise op de zorgleerling. Binnen cluster Giessenlanden werken de teams van de 6 scholen intensief samen; ze maken gebruik van elkaars expertise, ervaring en kennis. Een groot aantal collega's heeft aanvullende onderwijsgerelateerde opleidingen of studies gevolgd.  In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat een collega van school 1, die gespecialiseerd/gediplomeerd gedragsspecialist is, ondersteuning biedt aan een collega op school 2, die een 'leerling met een werkhoudingsprobleem' heeft in de groep.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich spelenderwijs. Dat stimuleren we gedurende de gehele schooldag. Kinderen krijgen activiteiten in de kring aangeboden, spelen, maken werkjes, bewegen tijdens gym en het buitenspelen, etc. Bij alles wat we doen vindt interactie plaats, zowel met andere kinderen als met de leerkracht.



Tijdens de kleuterperiode observeren en registreren we de ontwikkeling van de kinderen via KIJK. Tijdens het dagelijks spelen en werken zien we als leerkrachten al veel van de kinderen. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de vaardigheden, nemen we bij de kinderen van groep 2 de februariscreening af. Deze screening richt zich op de reken- en leesvoorwaarden die belangrijk zijn voor een goede start in groep 3.



Binnen de kleuterbouw komt ons aanbod uit verschillende methoden:




  • Voor rekenen maken we gebruik van de methode ‘Getal en Ruimte’.

  • Om de woordenschat te vergroten maken we gebruik van LOGO3000. Hierbij krijgen de kinderen 4x per week een nieuw cluster woorden aangeboden. De leerkrachten binnen de kleuterbouw zijn hiervoor opgeleid.

  • Ook bieden we letters aan, passend bij de thema’s. Hierbij gebruiken we Spreekbeeld. Dit is een effectieve manier om de klank-tekenkoppelingen aan te leren, te onthouden en te automatiseren.

  • Voor kinderen met een VVE indicatie vanuit de peuterspeelzaal nodig hebben, is er de mogelijkheid om een aantal momenten in de week aan te sluiten bij Taalrijk. Deze ondersteuning wordt gefinancierd vanuit de gemeente Molenlanden.

  • Voor het aanbod van bewegingsonderwijs maken we gebruik van de lessenseries die ontwikkeld zijn door GIGA. Daarnaast krijgen de kleuters iedere week een gymles door een beweegcoach van GIGA aangeboden.

  • De invulling van muziek komt onder andere uit 123ZING.

  • Voor de thema’s maken we gebruik van de Kleuteruniversiteit. De projecten van deze website geven een mooie aanvulling met reken-, taal-, en motorische activiteiten op de invulling van het thema die we als leerkrachten gevormd hebben.  





Op deze manier proberen we binnen de bouw het beste in uw kind naar boven te halen en daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van uw kind.

 


Terug naar boven