Brede School Lingewaard

Harpstraat 13 4241 CA Arkel

  • Schoolfoto van Brede School Lingewaard
  • Een groen schoolplein speelt fijner
  • een groen schoolplein speelt fijner

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij het opstellen van het advies letten we op veel verschillende onderdelen (zelfstandigheid, werkhouding, gedrag, de ontwikkeling die het kind heeft doorgemaakt, etc.). Bij de eindtoets gaat het meer om kennis en studievaardigheden.

Uiteraard gebruiken ook wij de resultaten van de toets om de inhoud van ons onderwijs in de gaten te houden en te bepalen of wij onze leerlingen voldoende hebben laten presteren.    

Tevens worden scholen mede op basis van de eindresultaten door de onderwijsinspectie beoordeeld. De inspectie bepaalt jaarlijks de ondergrens.

Ieder jaar maken de kinderen van groep 8 een eindtoets, in april/mei. Op onze school gebruiken we sinds 2020 "IEP eindtoets".  De toets meet of het schooladvies voor het voortgezet onderwijs dat gegeven is, overeenkomt met wat leerlingen na 8 jaren basisschool moeten kennen.

Graag geven wij hier een korte toelichting op de eindtoets scores zoals deze hier vermeld staan. In dit gemiddelde zijn meestal de uitslagen van alle leerlingen meegenomen die hebben deelgenomen. Scholen mogen een herberekening doen. 

Toelichting 2020:

Vanaf 2020 zullen wij gebruikmaken van de IEP-eindtoets.

Zoals bekend, is er in 2020 geen eindtoets afgenomen en zal 2020 in het overzicht ontbreken.

Toelichting 2021:

In maart/april 2021 is de eindtoets IEP afgenomen bij groep 8. Hieruit wordt duidelijk, dat de eindopbrengst van BS Lingewaard goed is. 95% van de toets uitslagen komt overeen met het gegeven VO-advies. Een enkel VO-advies is zelfs naar boven bijgesteld. 

We zijn ons terdege bewust, dat elke eindtoets uitslag een momentopname is. Mede daarom volgen wij ook de ontwikkelingen van onze leerlingen in het VO. Daar kunnen wij zeker van leren. Het is van belang als school voor primair onderwijs, onze leerlingen op het juiste niveau door te laten stromen. Mede daarom is het voor ons van belang hoe onze leerlingen na 1 en 3 jaar VO zich nog verhouden tot het gegeven schooladvies. 

We willen kansrijk adviseren, om te zorgen dat onze leerlingen in het VO kansen krijgen en keuzes kunnen maken. Hoe beter ons advies is, des te beter presteren onze leerlingen in het VO. 

Toelichting 2022:

In maart/april 2022 is de eindtoets IEP afgenomen bij groep 8. Hieruit wordt duidelijk, dat de eindopbrengst van BS Lingewaard goed is. 96% van de toets uitslagen komt overeen met het gegeven VO-advies. Een enkel VO-advies is zelfs naar boven bijgesteld. 

We zijn ons terdege bewust, dat elke eindtoets uitslag een momentopname is. Mede daarom volgen wij ook de ontwikkelingen van onze leerlingen in het VO. Daar kunnen wij zeker van leren. Het is van belang als school voor primair onderwijs, onze leerlingen op het juiste niveau door te laten stromen. Mede daarom is het voor ons van belang hoe onze leerlingen na 1 en 3 jaar VO zich nog verhouden tot het gegeven schooladvies. 

We willen kansrijk adviseren, om te zorgen dat onze leerlingen in het VO kansen krijgen en keuzes kunnen maken. Hoe beter ons advies is, des te beter presteren onze leerlingen in het VO. 

Toelichting 2023:

In maart/april 2023 is de eindtoets IEP afgenomen bij groep 8. Dit schooljaar hebben twee groepen acht met 48 leerlingen de eindtoets gemaakt. 96% van de uitslagen komt overeen met het gegeven VO-advies. Verschillende adviezen zijn naar boven bijgesteld.

Algemene toelichting:

In grote lijnen zien we dat de de eindresultaten van BS Lingewaard de afgelopen drie jaren zijn gestegen. De leerlingen van onze school behalen goede resultaten, die op taalverzorging en lezen ruim boven het landelijk gemiddelde liggen en bij rekenen net boven het landelijk gemiddelde ligt.

Wat betreft de verhouding referentieniveaus op 1f en 2f/1s, zien we dat 67% uitstroomt op 2s/1f niveau. We streven er naar dat 100% minimaal het referentieniveau 1f behaalt, maar dat is best lastig. Dit halen we nog niet, maar zal de komende jaren het streven blijven. Daarnaast streven we op de middellange termijn, dat 80% referentieniveau 2f/1s zal behalen. Langzaam maar zeker komen we dichter bij onze streefdoelen en dat is prettig om te constateren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken we met toetsen in een leerlingvolgsysteem. Om leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Het systeem laat de ontwikkeling van een kind gedurende zijn gehele basisschoolloopbaan zien. Door landelijk genormeerde toetsen te gebruiken (CITO en IEP eindtoets) is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. Het leerlingvolgsysteem biedt ons tevens een overzicht van leerlingen die extra begeleiding, hulp of uitdaging nodig hebben. Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen, naast de toetsen die bij de methoden horen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het niveau schooladvies en niveau resultaat eindtoets kan verschillen opleveren. Opvallende verschillen bespreken wij jaarlijks met de coördinatoren van de VO-scholen. Op deze wijze willen wij leren en meedenken hoe we afstroom en/of opstroom positief kunnen beinvloeden vooraf aan de start van onderwijs in het VO.

Onze school neemt ook deel aan het regionale Primair Onderwijs - Voortgezet Onderwijs Overleg, om dit structureel te agenderen en te bespreken.

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Doel: De kinderen gaan op een respectvolle manier met elkaar om, durven eigen keuzes te maken en zichzelf te zijn.  Tolerantie, verdraagzaamheid, solidariteit en een democratische houding zijn daarbij kernbegrippen, die wij onder andere door middel van de methode “Kinderen en hun sociale talenten” willen bereiken.

Deze methode is gebaseerd op de hedendaagse visie op de ontwikkeling van sociale competentie bij kinderen en is uitvoerig getest in de praktijk van het basisonderwijs. De methode gaat uit van de acht gedragscategorieën van het meetinstrument de SCOL (Sociale Competentie ObservatieLijst).

Vanaf schooljaar 2023/2024 zal op BS Lingewaard gebruik worden gemaakt van de methode "Kwink".

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect en vertrouwen
  • Autonoom en verantwoordelijk
  • Zelfstandig samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven