Christelijke Basisschool De Citer

Olingermeeden 8 9903 ET Appingedam

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Citer
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Citer
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Citer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We meten de tussenresultaten twee keer per jaar m.b.v. de toetsen van IEP voor taalverzorging, rekenen en (begrijpend) lezen. Daarnaast gebruiken we de AVI-toetsen en de Drie-Minuten-Toets voor het technisch lezen. De resultaten geven een objectief beeld van het niveau op leerling, groeps- en schoolniveau vergeleken met landelijke normen.

De leerkrachten analyseren de resultaten voor de eigen groep en maken ondersteuningsplannen voor de groep of de individuele leerlingen. De resultaten en de plannen  worden besproken met de ouders en vanaf groep vijf doen de leerlingen ook mee aan deze gesprekken.

De intern begeleider analyseert de resultaten ook op school- en groepsniveau en breidt dit uit met een trendanalyse. Op grond van deze trendanalyse kunnen we bepalen waar knelpunten in groepen liggen en wat eraan gedaan moet worden. Ook bekijkt de IB-er de resultaten van de leerlingen met een ondersteuningsbehoefte en bepaalt in overleg met de leerkracht de vervolgstappen.

De directeur en de intern begeleider bekijken samen de resultaten op schoolniveau ook m.b.v. een trendanalyse om te bekijken of er nog verbeteracties nodig zijn op schoolniveau. Als team bekijken we de opbrengsten vanuit de principes van OPO (Opbrengstgericht Passend Onderwijs) waarbij we werken van school – naar groeps- naar leerlingniveau.

Wat is Opbrengstgericht Passend Onderwijs?

Als opbrengstgerichte school (in ontwikkeling) hebben we een ambitie geformuleerd voor de grootste gemene deler van leerlingen waaraan wij onderwijs moet geven: de schoolmiddenmoot. Op – en rondom – deze middenmoot bieden wij een passend onderwijsprogramma voor onze gehele leerlingpopulatie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure schooladvies en route naar het voortgezet onderwijs - CBS de Citer

Inleiding

In het kader van het overgangsproces naar het voortgezet onderwijs (vo) is het van belang dat leerlingen een zorgvuldig samengesteld advies ontvangen. Dit advies is gebaseerd op een uitgebreide evaluatie en beoordeling van verschillende aspecten. Dit document geeft een gedetailleerde beschrijving van het proces en de factoren die bijdragen aan het schooladvies op CBS de Citer.

Voorlopig schooladvies groep 7

Eind groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs (vo). Dit advies komt tot stand tijdens een overleg tussen leerkrachten van groep 6, 7, en 8, de intern begeleider (IB), en de schooldirecteur en wordt besproken met ouders.    

Factoren voor het voorlopig schooladvies 

Het voorlopig schooladvies wordt bepaald aan de hand van de volgende gegevens:

  • Niet-methodegebonden toetsgegevens uit het leerlingvolgsysteem (LVS)
  • Methodegebonden toetsgegevens van groep 6 en 7
  • Ontwikkelingsprofiel uit het leerlingvolgsysteem
  • (Huis)werkhouding van de leerling
  • (Sociaal-emotioneel) vaardigheden van de leerling
  • Inzet en motivatie
  • Onafhankelijke observaties en bevindingen van de leerkracht(en)

Totstandkoming schooladvies groep 8

In oktober worden de B8 (IEP LVS)-toetsen afgenomen. De leerkracht toetst hiermee of een leerling van het onderwijsaanbod profiteert en op weg is om zijn/haar onderwijsdoelen te halen. Alle leerlingen ontvangen in januari een schooladvies. Er wordt door de onderwijsprofessionals bekeken of het voorlopig advies van groep 7 moet worden bijgesteld/herzien in het belang van de leerling. Het schooladvies van groep 8 wordt besproken en nader toegelicht in een oudergesprek.

De totstandkoming van dit schooladvies wordt bepaald aan de hand van de volgende gegevens:

  • Niet-methodegebonden toetsgegevens uit het leerlingvolgsysteem (LVS)
  • Methodegebonden toetsgegevens van groep 7 en 8
  • Ontwikkelingsprofiel uit het leerlingvolgsysteem
  • (Huis)werkhouding van de leerling
  • (Sociaal-emotioneel) vaardigheden van de leerling
  • Inzet en motivatie
  • Onafhankelijke observaties en bevindingen van de leerkracht(en)

Doorstroomtoets

Met ingang van schooljaar 2023-2024 is de term 'eindtoets' vervangen door 'de doorstroomtoets'. Met als doel om te benadrukken dat scholen op meerdere momenten kijken naar hoe de leerlingen ervoor staan. CBS de Citer maar hiervoor gebruik van de IEP doorstroomtoets. In de eerste twee volle schoolweken van februari maken alle leerlingen de IEP doorstroomtoets.

Definitief schooladvies groep 8

Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets lager uitvalt dan het schooladvies van januari, verandert er niets voor de leerling. Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het schooladvies van januari, wordt de leerling nogmaals besproken. Heroverwegen van het advies is verplicht. Het is echter niet verplicht om het advies daadwerkelijk bij te stellen. Ouders, leerkracht(en), IB en directie zijn bij deze heroverweging betrokken en kijken altijd in het belang van het kind. Heroverweging vindt plaats binnen een week nadat de uitslag van de doorstroomtoets bekend is. Alle ouders en leerlingen ontvangen uiterlijk 24 maart een definitief schriftelijk schooladvies.

Aanmeldingsprocedure voor voortgezet onderwijs

Niet alleen de naam van de eindtoets verandert, het tijdpad voor de aanmelding voor voortgezet onderwijs verandert ook. Er wordt één landelijke centrale aanmeldingsweek gehanteerd om ervoor te zorgen dat alle leerlingen gelijke kansen hebben om zich aan te melden bij hun voorkeursschool op basis van het definitieve schooladvies. Dit heeft invloed op de volgende stappen:

  1. Afname IEP doorstroomtoets: Alle leerlingen maken de IEP doorstroomtoets in de eerste 2 volle weken van februari;
  2. Uitslag doorstroomtoets: Scholen ontvangen uiterlijk 15 maart de uitslag van de doorstroomtoets;
  3. Definitief schooladvies: Ouders en leerlingen ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies;
  4. Aanmeldingsperiode: Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve schooladvies, aan voor het voortgezet onderwijs. Leerlingen die overstappen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Belang van informatiebijeenkomsten

Om een weloverwogen schoolkeuze te maken, moedigen wij ouders aan om in de maanden november tot en met februari met hun kind(eren) deel te nemen aan de open dagen die worden georganiseerd door de voortgezet onderwijsinstellingen. Zo kunt u samen met uw kind(eren) tot een passende schoolkeuze komen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op schoolvaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een fijne school.
  • Voorleven.
  • Samen met elkaar.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Alle scholen van de stichting Noordkwartier hebben in april 2019 een verificatiebezoek gehad. Op de Citer is gekeken naar de volgende drie indicatoren.

  • Schoolklimaat: Goed
  • Kwaliteitszorg: Voldoende
  • Verantwoording en dialoog: Voldoende

(toelichting uit het inspectierapport)

We waarderen het pedagogisch klimaat op De Citer als Goed. De leraren realiseren een positief klimaat in de groepen en de school. De school gebruikt een methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. Deze aanpak zien we in alle lagen van de school herkenbaar terug en is ondersteunend voor het positieve klimaat. Leerlingen voelen zich gezien en worden actief betrokken. Voorbeelden hiervan zijn de rol van leerlingen bij het zelf oplossen van conflicten en het project leesvriendjes. Daarnaast vertoont het team voorbeeldgedrag door de gewoontes die bij de methode horen consequent in te zetten en te bespreken met de leerlingen. Er is een start gemaakt met de leerlingverbeterborden en de leerling-ouder-leerkracht gesprekken met als doel eigenaarschap van leerlingen te vergroten.

Terug naar boven