Wat is de klachtenregeling?
Voor kleine en grote klachten moet er in de school iemand zijn die je kunt vertrouwen, die naar je luistert en je advies geeft. Vaak is dat in eerste instantie de groepsleerkracht, de intern begeleider of de directie. De klachten kunnen gaan over de begeleiding van leerlingen, het toepassen van strafmaatregelen, de beoordeling van leerlingen of de schoolorganisatie. Wij gaan ervan uit dat u met klachten in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijv. de leerkracht. Komt u er samen niet uit, dan kunt u bij de directie van de school terecht. Bent u daarna nog niet tevreden, dan kunt u stichting Noordkwartier inlichten. De stichting zal dan samen met u naar een oplossing zoeken.
Vertrouwens-/contactpersoon. Sommige klachten liggen heel gevoelig, bijvoorbeeld over racisme, discriminatie, pesten en seksueel geweld. Daarom moet er iemand zijn die weet hoe je zulke gevoelige klachten behandelt: de vertrouwens-/contactpersoon. Bij deze personen kunnen kinderen en ouders terecht om (vertrouwelijk) een geval van vermeend machtsmisbruik te bespreken. Zij zijn er voor het kind of de ouder die met een klacht komt. De vertrouwens-/contactpersoon luistert, geeft advies en probeert samen met de klager tot een oplossing te komen. De vertrouwens-/contactpersoon doet niet aan waarheidsvinding en gaat niet in gesprek met de persoon waarover geklaagd wordt.
Op elke school is een vertrouwenspersoon aanwezig: Op CBS de Citer is als interne vertrouwens-/contactpersoon benoemd: Hilde Ubbens (Intern Begeleider van de school) Voor contact, mail naar h.ubbens@noordkwartier.nl.
Een leerkracht of ouder als vertrouwenspersoon is snel te bereiken, maar wel daadwerkelijk betrokken bij school. Daarom is de interne vertrouwenspersoon vaak meer een contactpersoon, via wie men indien nodig of gewenst contact krijgt met een externe vertrouwenspersoon. Deze werkt voor alle basisscholen van Stichting Noordkwartier en is aangesteld door het bestuur. De externe vertrouwenspersoon is er om met u verder over uw klacht te spreken en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is volledig onafhankelijk en alle contacten met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk. Als het nodig mocht zijn, dan wordt de klacht voorgelegd aan de onafhankelijke klachtencommissie. Deze onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur van de stichting Noordkwartier over te nemen maatregelen. Het bestuur beslist wat zij met dit advies doet en laat dit aan alle partijen weten.
Externe vertrouwenspersonen van stichting Noordkwartier zijn Jan Wibbens en Judith Visser van het Vertrouwensbureau. Zij zijn bereikbaar via 085-1055055.
Veiligheid moet, dat vindt iedereen. Maar veiligheid is ook een zaak van iedereen: school, ouders en kinderen. Alleen samen kunnen wij zorgen voor een veilig klimaat op school!