Christelijke Basisschool De Citer

Olingermeeden 8 9903 ET Appingedam

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Citer
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Citer
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Citer

Het team

Toelichting van de school

Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs is aanwezig op maandag en donderdag. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte van een meester of juf, zal de school alles doen om vroegtijdig vervanging te regelen. Indien dit niet mogelijk blijkt, zullen we de groepen de eerste dag zó organiseren dat het naar school gaan mogelijk is. Indien voor de tweede ziektedag geen vervanging kan worden gevonden en er ook intern geen oplossing voorhanden is, kan de directie besluiten een groep vrij te geven. Dit hoeft niet altijd de groep te zijn van de zieke leerkracht. Natuurlijk wordt u  vooraf schriftelijk in kennis gesteld. De vervanging wordt via een externe partner geregeld. Duo-collega’s kunnen, als externe vervanging niet lukt, worden gevraagd om de vervanging op zich te nemen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Jonge kinderen leren al doende, tijdens hun spel. Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel materiaal is waarvan kleuters kunnen leren. Wij praten veel met de kinderen over allerlei onderwerpen, zodat ze veel woorden leren en goed leren spreken. Dat is belangrijk als voorbereiding voor het latere taal- en leesonderwijs. Voor kleuters is het belangrijk dat zij zich kunnen uiten in verschillende bewegings- en expressieactiviteiten. Wij sluiten aan bij hun motorische, emotionele en sociale ontwikkeling en proberen deze positief te stimuleren.

In de groepen 1 en 2 werken wij met de leerlijnen voor het jonge kind van Parnassys, aangevuld met Focus PO voor de onderbouw. Daarin worden regels & routines en themaplanning vastgelegd.

Ter voorbereiding op het rekenonderwijs werken we vooral handelend en bewegend. De kinderen leren omgaan met getallen en hoeveelheden door actief bezig te zijn. De aanpak in de kleutergroepen verschilt in veel opzichten van die in andere groepen. Ook de inrichting van de lokalen en de manier van werken is anders. De meeste vakken komen in samenhang aan de orde aan de hand van thema's. De diverse leer- en vormingsgebieden komen in de kleutergroepen in een opklimmend niveau aan de orde.

De leerkrachten houden u op de hoogte van alle gebeurtenissen en de vorderingen van uw kind. Wij vinden het voor de ontwikkeling van uw kind belangrijk om goed en regelmatig contact met u te houden en stellen vragen van u zeker op prijs. Er bestaat een duidelijke verhouding tussen spelen en het opdoen van kennis. Kinderen uit groep 1 en 2 leren de grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven door middel van spel. Een spel moet wel doelgericht worden aangeboden door de leerkracht. De ontwikkeling van jonge kinderen moet bewust en doelgericht worden gestimuleerd.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is en onderwijs krijgt. De invulling van onderwijstijd kan per school en groep verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.

In de groepen 1 en 2 wordt de meeste onderwijstijd besteed aan beweging en spel. Vervolgens krijgen taal, werken met ontwikkelingsmateriaal en rekenactiviteiten veel aandacht. Daarnaast zijn er lesactiviteiten op het gebied van levensbeschouwing, oriëntatie op jezelf en de wereld, Engels en kunstzinnige oriëntatie.

Vanaf groep 3 wordt veruit de meeste onderwijstijd besteed aan de kernvakken lezen, taal en rekenen. Vervolgens komen wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs, levensbeschouwing, sociaal-emotionele vorming, Engels, schrijven en kunst, cultuur en creatieve vakken aan bod.

Wanneer de onderwijsbehoefte van de groep daar om vraagt, kan er gekozen worden om meer onderwijstijd te besteden aan een vakgebied, bijv. rekenen, waardoor er dan wel minder tijd over blijft voor overige vakken.

We bieden leerlingen extra mogelijkheden om hun uitdagingen te verkennen. Dit doen we voor de pluslijn o.a. bij Explora.

Daarnaast draaien we een pilot met de projectklas. Deze leerlingen noemen zichzelf ‘The Creators’. Ze werken aan persoonlijke doelen, ontdekken waar ze goed in zijn en waar ze nog aan kunnen werken. De lessen worden gegeven in de vorm van gastlessen, lessen op locatie en praktische lessen in het atelier.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De definitie van Extra Ondersteuning is dat de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn, dat deze meer dan de basisondersteuning op een school vragen. Onze school kan voor Extra Ondersteuning een beroep doen op het Ondersteuningsteam.  

Het schoolbestuur biedt Extra Ondersteuning aan in de vorm van arrangementen. Deze worden ingezet binnen het regulier onderwijs. De arrangementen worden aangevraagd bij het Ondersteuningsteam en beoordeeld aan de hand van de onderwijsbehoeften van het kind of de groep. Voor deze leerlingen heeft de school een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) opgesteld.  

Voor de onderstaande onderwijsbehoeften doen wij een beroep op de arrangementen extra ondersteuning om hierin een passend aanbod te bieden binnen de school:  

  • complexe gedragsproblematiek;
  • leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis;
  • leerlingen met ernstige spraakproblematiek;
  • leerlingen met een lichamelijke beperking.

Indien sprake is van de volgende onderwijsbehoeften verwijzen wij naar een andere reguliere basisschool of school voor Speciaal (Basis) Onderwijs omdat wij niet in staat zijn om dit met extra ondersteuning binnen de school te bieden:  

  • Complexe gedragsproblematiek waarbij de veiligheid van (mede)leerling(en) en/of leerkrachten niet gegarandeerd kan worden;
  • Leerlingen die door een zeer laag IQ (<75) zich onvoldoende of niet ontwikkelen;
  • Leerlingen met intensieve medische problemen/verzorging  en/of verstandelijke beperking. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school wil het concept Passend Onderwijs graag verder uitwerken. De mogelijkheden die de school hierbij ziet, liggen binnen het schoolconcept en binnen de visie van de school. Zo zijn we volop bezig om gedragsproblemen preventief aan te pakken bijv. door de KiVa aanpak, maar ook door de onderwijsbehoeften per leerling verder in beeld te krijgen. Wij zijn van mening dat de juiste afstemming er toe kan leiden dat er minder frustratie ontstaat en daardoor ook minder gedrag en/of leerproblematiek.   

We delen expertise binnen het team en binnen Ommeriek. We kijken binnen de Olingertil naar de mogelijkheden om samen met de overige partners te verder te werken aan een passend aanbod, om adequaat in te kunnen zetten op de onderwijsbehoefte van zowel leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn als leerlingen die leren op een ander manier. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is gehuisvest in het Kindcentrum "De Olingertil", aan de Olingermeeden te Appingedam.

Partners in het gebouw zijn: de openbare basisschool "Jan Ligthart", peuteropvang "Kids2B" en BSO "Kids2B". We werken samen waar dat kan en voeren gezamenlijk beleid t.a.v. VVE.

Terug naar boven