PC Daltonschool Ichthus

Kalmoesstraat 261 7322 NS Apeldoorn

  • 'Als een vis in het water'
  • PC Daltonschool Ichthus viert feest: de officiële Dalton certificering is behaald
  • Ieder jaar besteden wij uitgebreid aandacht aan de landelijke Kinderboekenweek.
  • PC Daltonschool is een maatschappelijk betrokken school. Wij ondersteunen diverse goede doelen ver weg en dichtbij.
  • PC Daltonschool besteedt veel aandacht aan creatieve vorming. Vanaf 2017 nemen wij deel aan het CMK project (Cultuur Met Kwaliteit).

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenopbrengsten meten wij met CITO voor de vakken: technisch lezen, begrijpend lezen, begrijpend luisteren (groep 3), spelling, spelling werkwoorden (vanaf groep 7) en reken & wiskunde.

Op schoolniveau analyseren de intern begeleider en de directeur de resultaten aan de hand van een trendanalyse. Deze analyse presenteren zij aan het team. Op groepsniveau analyseren de leerkrachten, met ondersteuning van de intern begeleider, de resultaten. Zij verwerken deze in een groepsoverzicht en een groepsplan met streefdoelen. Aan het einde van het schooljaar doet de leerkracht dit voor de collega van het volgende leerjaar. In de maandgesprekken monitort de intern begeleider met de leerkrachten de voortgang. Door het werken met 3 niveaus krijgen de leerlingen instructies op maat om de doelen te behalen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De gegevens m.b.t. schooladvies en plaatsing van de leerlingen die aan het eind van schooljaar 2021 - 2022  de school hebben verlaten, worden in de loop van schooljaar 2021 - 2022 door DUO geplaatst in Scholen op de kaart. In de schoolgids lopen deze gegevens dus een schooljaar achter bij de resultaten van de eindtoets.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op PC Daltonschool Ichthus willen wij dat iedereen zich veilig voelt. Om dat te bevorderen zijn er op onze school een aantal afspraken gemaakt over hoe wij met elkaar om willen gaan.

Wij gebruiken de Kanjertraining als preventief programma.

Mocht de veiligheid in het geding zijn, dan volgen wij het protocol ‘Veiligheid’ dat in 2015 samen met leerkrachten, kinderen en ouders tot stand is gekomen.  Ook werken wij met een pestprotocol, dat wij in 2019, op basis van het protocol Veiligheid, hebben vastgesteld.

De leerkrachten en de directeur, kind en ouders hebben samen een belangrijke taak als het gaat om het creëren van een veilig schoolklimaat. Op deze wijze delen wij de verantwoordelijkheid voor een veilig schoolklimaat en werken wij met onze kinderen samen om een fijne sfeer voor klein en groot te bewerkstelligen op onze school.

De veiligheid op PC Daltonschool Ichthuswordt gewaarborgd door:  

  • Het hanteren van de uitgangspunten en de taal van de Kanjertraining;
  • Zorgvuldig te zijn in het taalgebruik;
  • Respect te tonen voor elkaar;
  • Positieve verwachtingen uit te spreken over de bijdrage die kinderen en leerkrachten samen leveren voor de sfeer in de groep;
  • Pestgedrag bespreekbaar te maken;
  • Gedragsregels op school- en groepsniveau vast te stellen en te handhaven.                    

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kanjertraining
  • Samenwerking
  • Identiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven