Rooms Katholieke Basisschool De Schakel

Rederijkershoeve 21/ Muntersdonk 11 7326 TH Apeldoorn

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kinderen maken vaak sprongen in hun ontwikkeling. Wij monitoren de schoolresultaten van onze leerlingen vanaf groep 1 tot en met groep 8 via het leerlingvolgsysteem van Cito. Twee keer per jaar toetsen wij onze leerlingen onder meer op lezen, taal en rekenen. Daardoor krijgen wij een goed beeld van de mogelijkheden van onze leerlingen. In groep 8 nemen wij de Cito Eindtoets af. Wij beschouwen deze toets nadrukkelijk als slechts één van de toetsen van een groter geheel.

De hier gepresenteerde cijfers zijn ruwe cijfers, nog niet gecorrigeerd met factoren als een eigen leerlijn van leerlingen en ziekte. Deze cijfers zijn niet bedoeld voor een inhoudelijke vergelijking tussen basisscholen, al wordt dit beeld wel in de media gewekt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 Citotoetsen afgenomen. Van deze resultaten wordt een analyse gemaakt die teambreed wordt besproken. Ook wordt er op groepsniveau een analyse gemaakt.

De analyses zijn uitgangspunt voor nieuwe doelen en actiepunten.

Dit schooljaar implementeren we een nieuw leerlingvolgsysteem: Boom. Het Boom LVS bestaat uit toetsen voor de kernvaardigheden rekenen-wiskunde, begrijpend lezen en spelling, en de technische vaardigheden hoofdrekenen en technisch lezen. Met de genormeerde en kindvriendelijke volgtoetsen zorgt Boom ervoor dat kinderen gemotiveerd zijn om te laten zien wat ze kunnen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het VO

Als alles verloopt zoals we verwachten, zullen de leerlingen na groep 8 hun schoolloopbaan voortzetten in het voortgezet onderwijs. Aan het eind van groep 7 zal de leerkracht een voorlopig schooladvies geven. In januari volgt dan het (pré-)schooladvies. Deze adviezen zijn gebaseerd op observaties, cijfers, de scores van het leerlingvolgsysteem, de data uit methodegebonden toetsen en overleg met collega’s. Nadat dit besproken is met de ouders geeft de school uiterlijk 24 maart het definitieve advies nadat de doorstroomtoets is gemaakt. In feb doen de leerlingen van groep 8 in februari mee aan de Doorstroomtoets (vervanging van de Eindtoets). De resultaten daarvan zijn in maart bekend. Als een leerling de eindtoets beter maakt dan verwacht, zullen wij als school het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de toets. Soms maken leerlingen de toets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen. In de loop van het schooljaar zal de school de leerlingen en hun ouders op de hoogte houden van open dagen van alle middelbare scholen in de omgeving. De ouders melden het eigen kind aan bij de voortgezet onderwijs school naar keuze uiterlijk in de laatste week van maart. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor VO, volgt een afspraak tussen de leerkracht van groep 8 en de brugklascoördinator. Hiermee willen wij een bijdrage leveren aan een soepele overgang van PO naar VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze methode versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen. Ook is het een anti-pestprogramma.
  • Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel. Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
  • Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden onze leerlingen. De resultaten ervan bespreken wij met de intern begeleider, waarna we eventueel een actieplan maken en dat met ouders bespreken.
  • Eén keer per jaar doen we een onderzoek de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 6, 7 en 8. Eén keer per 2 jaar wordt dit onderzoek onder (een deel van) de ouders afgenomen. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op scholenopdekaart.nl
  • De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider (IB). De IB ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
  • Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt samen met hun kind minimaal twee keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht(en). Dit noemen we driehoeksgesprekken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder kind is uniek
  • Welbevinden voorop
  • Vertrouwen in jezelf en elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs, daarom staat de kwaliteit van ons onderwijs vanzelfsprekend altijd voorop! De Inspectie heeft onze school recent beoordeeld en het basisarrangement toegekend.

Dat houdt in dat de Inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van het onderwijs op onze school.

Terug naar boven