Rooms Katholieke Basisschool De Schakel

Rederijkershoeve 21/ Muntersdonk 11 7326 TH Apeldoorn

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel

Het team

Toelichting van de school

Team

Het team van De Schakel is een hardwerkend, enthousiast team dat is samengesteld uit mensen van verschillende leeftijden en ervaringen. Het team bestaat uit leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel, een gymleerkracht, een administratief medewerker, intern begeleiders en 2 directeuren. De Schakel is één school maar bestaat uit 2 locaties. Door intensief samen te werken kunnen we elkaar inspireren, aanvullen en is er ruimte voor ieders inbreng.

Eigen leerkracht

Elke groep heeft meestal 1 of 2 leerkrachten. De leerlingen hebben het meest contact met hun eigen leerkracht. Zij verzorgen de meeste lessen en bij hen kunt u terecht met uw vragen. De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur van de school en coacht de leerkrachten bij de speciale leerlingenzorg.

Scholing

Wij vinden het belangrijk dat we ons onderwijs blijven verbeteren en ontwikkelen. We investeren in studie en scholing, in teamverband of individueel. Leerkrachten kunnen een opleiding of cursus volgen.

Stagiaires

De Schakel is een opleidingsschool voor pabostudenten. Wij geven hen de gelegenheid de praktische opdrachten voor hun studie uit te voeren en stage te lopen. Pabostudenten worden opgeleid tot leerkracht basisonderwijs. De groepsleerkracht blijft altijd verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt. Wij bieden ook stageplaatsen aan MBO-studenten. Doorgaans volgen zij een opleiding voor onderwijsassistent. Via onze nieuwsbrief/Parro wordt u op de hoogte gehouden wanneer er studenten op school zijn en in welke klas ze komen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Flexpool

Het is altijd vervelend als een leerkracht voor korte of langere tijd uitvalt. De Veluwse Onderwijsgroep heeft een eigen flexpool. Hierin zitten inval(leer)krachten die indien nodig bij kunnen springen op de 16 basisscholen binnen de Veluwse Onderwijsgroep. Hierdoor staat er bijna altijd een leerkracht voor de klas en worden leerlingen niet zomaar naar huis gestuurd.  

Toch gebeurt het weleens dat er geen invaller beschikbaar is. Dan wordt er gekeken of er intern een oplossing is. Is ook dat niet het geval, dan kan het (sporadisch) voorkomen dat wij u vragen uw kind een dag thuis te houden

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Meer dan les

Op De Schakel worden naast het lesprogramma ook andere activiteiten voor de leerlingen georganiseerd, zoals het verschillende feesten, kampen en het schoolreisje.

Bijzondere activiteiten

Excursies

Gedurende de acht schooljaren nemen de leerlingen deel aan diverse excursies. We bezoeken bijvoorbeeld de bibliotheek, musea, verzorgingscentra, een kunstenaar, de kinderboerderij, etc. Vaak worden deze excursies gekoppeld aan de lessen uit de methode Blink of binnen het aanbod van CMK. De excursies vinden plaats onder schooltijd en sluiten aan bij het lesprogramma. Met de oudere leerlingen gaan we op de fiets of met de auto. Met de jongere kinderen vaak met de auto of te voet. Voor begeleiding en vervoer is de hulp van ouders onmisbaar.

Schoolreisje

Ieder jaar gaan onze leerlingen van groep 1 t/m 6 op schoolreis. In overleg met de ouders van de ouderraad wordt bekeken waar de reis naar toe gaat. Bij onze keuze voor een goede bestemming houden we rekening met de geschiktheid voor de betreffende leeftijdsgroep, met de veiligheid en met de afstand. We zorgen ervoor dat er voldoende begeleiders aanwezig zijn en dat de kinderen zich in een veilige, uitdagende omgeving goed kunnen vermaken. We vragen hiervoor een ouderbijdrage van  €27,50.

School- en sporttoernooien

Vanaf de middenbouw kunnen de kinderen meedoen aan verschillende sporten. Jaarlijks wordt er voor een wisselende sport gekozen. De sporttoernooien worden georganiseerd door Accres.

Ericacup

Elk jaar organiseert een groep ouders van de locatie Muntersdonk samen met de basisscholen De Gong en De Bongerd een sport- en speldag voor de kinderen. Deze dag vindt altijd plaats in de maand juni. Voor alle leeftijdsgroepen zijn op die dag spelactiviteiten georganiseerd, waarbij punten te winnen zijn. De school met het hoogst behaalde aantal punten wordt de winnaar van de Ericacup.

Schaaklessen

Op maandagavond tussen 18.30 – 20.00 uur worden op de locatie Rederijkershoeve schaaklessen gegeven. Deze lessen worden verzorgd door ouders en vrijwilligers van beide locaties van onze school. Kinderen vanaf groep 3 kunnen zich hiervoor aan het begin van het schooljaar aanmelden. Er wordt meegedaan aan toernooien, zoals ‘Het Apeldoorns Schaakkampioenschap’. Ook kunnen de kinderen mee op schaakkamp en gaan ze aan het eind van het seizoen een dagje uit.

Hapskamp - groep 7

Elk jaar doet groep 7 mee aan dit prehistorisch project. De kinderen verblijven twee nachten in het prehistorisch kamp in Berg en Bos. De begeleiding is in handen van de stichting Prehistorisch Kamp Apeldoorn, in samenwerking met leerkrachten en ouders. Om het optimale resultaat uit deze dagen te halen, schenkt De Schakel veel aandacht aan een goede voorbereiding. Samen met de begeleidende ouders worden tijdens de voorbereidingsmiddagen de kinderen in de sfeer gebracht van de prehistorie. Er wordt juten kleding gemaakt en er worden soepkommen gekleid en gebakken. Ook worden er rituelen uit die tijd gehouden. Het begint met een bijzondere openingsceremonie. Die wordt elk jaar gehouden op het schoolplein, in het bijzijn van alle leerlingen en veel ouders, is het startsein voor het kamp. De ouderbijdrage aan het Hapskamp was 90,00 euro. De organisatie heeft aangegeven nog de invloed van de inflatie te moeten doorrekenen.

Schoolkamp Ameland - groep 8

De basisschoolperiode wordt voor de leerlingen van groep 8 afgesloten met een kamp. De laatste jaren heeft het schoolkamp plaatsgevonden op Ameland. De organisatie ligt in handen van de leerkrachten van groep 8 en een aantal ouders, die ook tijdens het kamp aanwezig zijn. De ouderbijdrage aan het schoolkamp is 145,00 euro.

Eten en drinken

In alle groepen wordt er rond de ochtendpauze gelegenheid gegeven om wat te eten en te drinken. Dit nemen de kinderen van thuis mee. Hierbij staat het ‘gezond en verstandig’ eten voorop. Dit geldt ook voor de lunch. Wij vragen u het eten en drinken op school te beperken tot fruit, brood en drinken. Op beide locaties wordt op vrijdag tijdens de pauze door alle leerlingen fruit of groenten gegeten. Wilt u eraan denken op die dagen fruit of groenten mee te geven?

Verjaardagstraktaties

Bij een verjaardag hoort een traktatie en natuurlijk mag een kind ook bij ons op school de klasgenootjes trakteren. Veel kinderen vinden het ook leuk om de meesters en juffen te trakteren. Het hoeft echter niet, maar wilt u ook iets voor de leerkrachten meegeven, dan stellen we eenzelfde traktatie als de kinderen op prijs. Een gezonde traktatie is wenselijk.

Fietsenstalling

Zowel aan de Rederijkershoeve als aan de Muntersdonk beschikken we over een fietsenstalling. Op beide locaties is deze stalling echter te klein om alle fietsen te bergen. We vragen dan ook uw kind(eren) zoveel mogelijk lopend naar school te laten komen. De fietsen moeten in de beugels gezet worden.

Gevonden voorwerpen

Op school worden gevonden voorwerpen verzameld. Mocht uw kind op school iets zijn kwijtgeraakt, neem dan contact op met de conciërge of leerkracht. Het aanbrengen van de naam in laarzen, gymkleding, jas, trainingsjack, op tassen, bekers, enz. wordt aanbevolen. Aan het eind van het schooljaar gaan de overgebleven spullen naar een goed doel.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelend leren

Bij de kleuters werken we via het principe van spelend leren. Dat betekent dat de kinderen veel tijd krijgen om in hoeken te spelen. Wij creëren situaties die het kind uitdagen tot allerlei vormen van spel. Op die manier bieden wij kinderen de mogelijkheid om hun talenten te laten zien en verder te ontwikkelen. Tijdens het spelen in de hoeken werken ze aan doelen van de verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals bijvoorbeeld rekenen, taal, motoriek en sociale ontwikkeling. Door middel van observaties volgen we de kinderen in hun ontwikkeling. Spel is dus een belangrijke pijler in ons kleuteronderwijs. Ook groep 3 zet onderdelen van het spelend leren in en gebruikt het de materialen en hoeken in de hal.

We werken gedurende het schooljaar aan verschillende thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen staan. De hoeken worden op deze thema’s aangepast. Daarnaast zijn er nog vele andere hoeken waarin gespeeld en ontdekt kan worden. Tijdens het spelen leren ze onbewust ontzettend veel van en met elkaar. Voorbeelden hiervan zijn de stoomboot van Sinterklaas, een tenthoek bij het thema kamperen en nog veel meer.

De kenmerken van een rijke speel- leeromgeving zijn

  1. Er is sprake van een professionele leerkracht van wie een kind kan leren, die niet alles zelf wil uitleggen, maar zich richt op het leren van de leerlingen door de leerling uit te dagen.
  2. Zinvolle, uitnodigende activiteiten en materialen van verschillende aard en soort, aangeboden in verschillende contexten.
  3. Ruimte voor het zoeken naar eigen oplossingen en creativiteit. Dit wordt zichtbaar door leerkrachten die een ‘probleem’ inbrengen in het spel van kinderen wat uitnodigt tot het zoeken naar oplossingen.

De betrokkenheid van ouders is heel belangrijk. Daarom versturen we via Parro informatie over het thema of project, materialen die de kinderen mee mogen nemen, etc. Om de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen, observeren we de kinderen. Als blijkt dat een kind extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft, zullen wij die in de groep waarin het kind zit aanbieden.

Schatkist

In de groepen 1 en 2 gebruiken we de methode Schatkist als informatie- en inspiratiebron. De thema's en verhalen uit de methode worden als bronnenboek ingezet. Met een combinatie van spelen, werken en leren (Spelend Leren) worden de kinderen gestimuleerd in hun ontwikkeling. Het lesprogramma richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de totale ontwikkeling van een kind, uiteenlopend van het denkvermogen, de taalvaardigheid tot creativiteit en persoonlijkheid.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Taal, lezen en schrijven

Het vakgebied Nederlandse taal krijgt veel aandacht in ons curriculum. We leren de kinderen taal om goed met anderen om te kunnen gaan en om effectief te kunnen communiceren. Om de wereld om je heen goed te kunnen begrijpen is het nodig om de taal adequaat te leren gebruiken. Ook bij veel andere vakken heb je taal nodig. Het is belangrijk dat kinderen snel goed kunnen lezen, omdat ze daardoor de informatie bij de andere vakken sneller kunnen begrijpen en gebruiken. Het taalonderwijs bestaat uit: uitbreiden van de woordenschat, foutloos leren schrijven, zinsontleding, spelling en mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Het leesonderwijs bestaat uit: technisch lezen (snel en foutloos kunnen lezen van een tekst), begrijpend lezen (teksten leren begrijpen) en leesbeleving (bevorderen van het leesplezier). Het schrijfonderwijs bestaat uit: leren duidelijk te schrijven, schrijf- en blokschrift aanleren en er is aandacht voor de verschillende schrijfstijlen.

Rekenonderwijs

Rekenen en wiskunde vinden we een belangrijk vak. Binnen het rekenonderwijs leren leerlingen omgaan met getallen en leren ze hoe ze tot verschillende rekenkundige oplossingen kunnen komen. Uitgangspunt bij het rekenen zijn vaak herkenbare praktijksituaties. We constateren dat rekenen in toenemende mate taliger is geworden, en dat dit bij steeds meer leerlingen leidt tot problemen. Daarom richten we ons ook op  het automatiseren: kale sommen om de basisvaardigheden goed in te slijpen. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen goed en spelen in op wat er nodig is om verder te komen. De Schakel heeft een nieuwe methode geïmplementeerd: WIG 5. Deze methode is een combinatie van werken op papier en digitale werkvormen

Studievaardigheden

Met studievaardigheden wordt leerlingen aangeleerd hoe je teksten, schema’s, tabellen, grafieken en kaarten leest en kan toepassen. Ook leren de leerlingen om gebruik te maken van informatiebronnen zoals het internet, een atlas en een woordenboek. IN de bovenbouw krijgen de kinderen huiswerk mee, mede om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Wereldoriënterende vakken

Wereldoriëntatie vinden wij van belang, omdat onderwijs meer is dan taal en rekenen. Wij willen onze leerlingen breed ontwikkelen. Wij gebruiken voor wereldoriëntatie Blink Wereld. Blink Wereld biedt een totaalpakket voor wereldoriëntatie voor groep 3 tot en met 8. In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. Leerlingen oriënteren zich op de natuurlijke leefomgeving en op verschijnselen die zich daarin voordoen. Leerlingen oriënteren zich ook op de wereld, dichtbij en veraf, toen en nu en maken daarbij gebruik van cultureel erfgoed. Ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren vormt de basis. Blink Wereld zet leerlingen aan om na te denken en zelf te ervaren en ontdekken. Met Blink Wereld bieden wij wereldoriëntatie aan op een geïntegreerde en meer vrije manier. De vier losse vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek) worden niet apart gegeven, maar komen tijdens een thema terug. Bij de lessen werken kinderen op een actieve manier aan de les/ het thema en daarbij maken ze gebruik van alle informatiebronnen die in de school (digitaal) beschikbaar zijn.

Wetenschap & Technologie

Onze maatschappij heeft een sterke behoefte aan geschoolde mensen op het terrein van wetenschap en technologie. Wij willen daaraan een bijdrage leveren door gericht aandacht te besteden aan dit vakgebied. Bij de activiteiten leren onze leerlingen al samenwerkend aspecten die samenhangen met wetenschap en technologie te onderzoeken, te ontdekken en te ontwerpen. Dit komt o.a. terug in onze methode Blink wereldoriëntatie. Ook bezoeken leerlingen van de bovenbouw jaarlijks de technieklessen tijdens De week van de Techniek en zijn er incidentele excursies die met wetenschap en technologie te maken hebben.

Verkeer

Voor de leerlingen is het belangrijk te leren hoe zij zich in het verkeer op een veilige manier kunnen bewegen. Hiervoor beschikken wij over lesmateriaal en organiseren we speciale verkeersprojecten. In alle groepen wordt aandacht besteed aan verkeer en in groep 7 doen de kinderen een praktisch en theoretisch verkeersexamen.

Engels

De Engelse taal is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Het Engels komt steeds vaker voor in het dagelijks leven en wordt ook vaak als voertaal gebruikt in het bedrijfsleven en bij vervolgopleidingen. Om kinderen hier goed op voor te bereiden krijgen ze op De Schakel Engelse les vanaf groep 1. Spelenderwijs maken de jongste kinderen kennis met de Engelse taal. In de volgende leerjaren wordt hun woordenschat en grammaticale kennis steeds verder uitgebreid. Door op jonge leeftijd een tweede taal te leren, ontwikkelen kinderen hun taalgevoel beter. Dit komt met name het Nederlands ten goede en daarmee alle andere vakken.

ICT

Er is een modern computernetwerk op school, waar alle PC’s, laptops en iPads op zijn aangesloten. De computer wordt, naast de methode, ingezet voor de basisvakken rekenen, taal, lezen en spelling en voor het vergaren van informatie met betrekking tot wereldoriëntatie. Tevens wordt de computer en/ of I-pad gebruikt om bepaalde kennis over te dragen, voor het maken van PowerPoint presentaties in de groepen 7 en 8 en het maken van opdrachten. De computer heeft een vaste plaats in ons onderwijsprogramma. Het computergebruik is terug te vinden op de weektaak van de leerlingen vanaf groep 3. De programma’s sluiten aan bij alle ontwikkelings- en vakgebieden van het onderwijsleerprogramma en een aantal wordt o.a. gebruikt ter verrijking van lesstof.

Expressievakken: CMK

Wij vinden het belangrijk leerlingen het vertrouwen te geven om zich op verschillende manieren uit te drukken en te leren genieten van kunst en cultuur. Als CMK-school (Cultuureducatie met Kwaliteit) bieden wij alle leerlingen een structureel aanbod aan van de creatieve en culturele vakken. U kunt hierbij denken aan: koken, handvaardigheid, poëzie, dans, drama, tekenen, theater, enz. Ieder jaar organiseert een groep een optreden of voorstelling waarbij ouders worden uitgenodigd, vaak in combinatie met een thema vanuit de methode Blink. Daarnaast bezoeken de verschillende groepen regelmatig een theater, museum of krijgen ze een workshop van een van de aanbieders van cultuureducatie in Apeldoorn e.o.

Bewegingsonderwijs

Op onze school hechten we veel belang aan lichamelijke opvoeding. Opvoeding is wat ons betreft een zaak van hoofd, hart en handen. Kinderen bewegen veel en graag. Dat zien we bijvoorbeeld op het schoolplein tijdens het buitenspelen. Wij vinden het belangrijk om het bewegen bij kinderen te stimuleren. Wij willen leerlingen laten ervaren dat bewegen gezond en vooral ook erg leuk is. De schoolpleinen van beide locaties zijn vernieuwd en uitdagend. Het 'groene' en actieve schoolplein biedt veel uitdaging tot spel, sport, klimmen en klauteren en heeft plekken waar kinderen rustig kunnen spelen. Twee keer per week krijgen de leerlingen gymnastiek door een bevoegde gymleerkracht en/of door een groepsleerkracht die hiervoor bevoegdheid heeft. De leerlingen dragen een korte broek en een T-shirt of een gympakje in de gymzaal. Wanneer bij mooi weer de gymles buiten plaatsvindt, dragen de kinderen sportkleding, rekening houdend met het weer. In verband met de veiligheid en de hygiëne, vinden we het belangrijk dat de kinderen aparte gymschoenen dragen met een goed profiel.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs.

Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.  Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.

Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.

Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.swvapeldoornpo.nl  

Verwijsindex

Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om alle leerlingen, waaronder ook de leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, nog beter te kunnen begeleiden, is het team van de Schakel een visietraject gestart met de Ijsselgroep. Dit houdt in dat het team van de Schakel investeert in het aanbod van de basisvakken en zich ontwikkelt om toekomstgericht onderwijs te geven. Door goed te kijken naar het onderwijsaanbod en leerlingen mee te nemen in wat ze aan het leren zijn, wordt de effectiviteit van de lesactiviteiten vergroot. Ook de leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften profiteren hiervan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven