Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tot eind schooljaar 22/23 namen wij Citotoetsen af; halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar voor de groepen 3 t/m 8. De groep 2 kinderen maakten de Citotoetsen M2 en E2 van taal en rekenen voor kleuters.
In schooljaar 23/24 zijn wij gestart met IEP in groep 3 t/m 8. Groep 8 krijgt daarnaast de landelijke doorstroomtoets in januari. Bij de kleuters volgen wij de leerlijnen van Parnassys.
Alle toetsen worden geanalyseerd en geëvalueerd en besproken tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen.
Voortgezet Onderwijs
Het is raadzaam om vanaf het moment dat jouw kind in groep 7 zit, je samen met jouw kind al een beetje te oriënteren op het voortgezet onderwijs door bijvoorbeeld al een open dag te bezoeken.
Wanneer kinderen in groep 8 zitten, gaan zij zich aanmelden bij een school voor voortgezet onderwijs. De schoolkeuze is aan de ouders en het kind zelf. De school geeft echter wel een advies.Aan het einde van groep 7 krijgen kinderen een pre-advies. Tijdens dit adviesgesprek verkennen we of we als ouders, kind en school dezelfde verwachtingen hebben.
In groep 8 krijgt het kind in januari het voorlopig schooladvies. Het schooladvies komt tot stand tijdens een bespreking met IB, directie, unitleider bovenbouw en meerdere leerkrachten, waaronder de leerkracht van groep 8. Het schooladvies wordt gebaseerd op basis van prestaties, concentratie, belangstelling, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, werkhouding en zelfstandigheid..Vervolgens wordt in de maand februari de zogeheten Doorstroomtoets afgenomen en wordt het voorlopig advies definitief. Meestal passen de resultaten van deze toets bij het gegeven schooladvies. Soms scoort een kind hoger, in dat geval kan er een heroverweging plaats vinden. In dialoog met ouders en het kind stemmen we af of we het advies naar boven bij gaan stellen of dat we blijven bij het gegeven schooladvies. Als de uitkomst van de Doorstroomtoets lager uitvalt dan het gegeven schooladvies hanteren we het niveau dat tijdens het schooladvies gegeven is en passen we niets aan.
In april volgt er een warme overdracht met het Voortgezet Onderwijs.Vervolgens worden de kinderen meestal in juni uitgenodigd om kennis te maken op hun toekomstige middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op onze Diamantscholen staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus op: Wie word je en hoe ga ik om met mezelf en anderen? We leren de kinderen om zelfbewust en zelfstandig in het leven te staan en stimuleren ze om over zichzelf en anderen na te denken. De afspraken bij ons op school zijn richtinggevend, de visie om een ontmoetingsschool te zijn draagt bij om respect te hebben voor verschillen, zelf ruimte in te nemen en die ook anderen te gunnen. We leren de kinderen om verantwoordelijkheid te nemen en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. Er wordt gewerkt vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslag om te gaan en door te zetten.
Op 22 januari 2019 is de inspectie op schoolbezoek geweest bij De Diamant Het Rooster, waarbij 6 onderdelen onderzocht zijn. Van de 6 onderdelen werden 4 met een voldoende en 2 met een goed beoordeeld. Het betrof een verificatieonderzoek als onderdeel van het bestuurlijke onderzoek van PCBO Apeldoorn. In de bijlage staan de bevindingen van het bestuurlijke onderzoek en de waardering van de inspectie op te onderzoeken onderdelen op onze school (blz. 26-28).