PCBO De Diamant het Rooster

Laan Van De Leeuw 299 7324 BD Apeldoorn

  • Ieder kind krijgt hier aandacht en een aanbod wat passend is voor haar of zijn niveau.
  • Kinderen werken veel samen en leren zo van elkaar. Soms binnen een thema of bij de rekenles.
  • Ervaringen op doen, doe je ook buiten. Daarnaast is lekker buiten spelen een fijne afwisseling.
  • Lezen en taalontwikkeling zijn belangrijk voor een kind, en ook ontzettend leuk. Wij lezen voor!
  • We bieden onze lesstof op verschillende manieren aan passend bij het leerdoel.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

In februari 2024 heeft onze groep 8 de IEP-doorstroomtoets gemaakt. De meeste kinderen hebben volgens verwachting gescoord, een aantal kinderen heeft lager gescoord dan verwacht. Als de uitslag afweek van wat wij als school in januari als advies voor het voortgezet onderwijs hadden gegeven, hebben we daar met ouders contact over gehad. Er waren dit jaar geen heroverwegingen. Voor ons als school is de uitslag van de IEP Doorstroomtoets ook één van de momenten om onze eigen onderwijskwaliteit ten aanzien van taalverzorging, lezen en rekenen onder de loep te nemen. Als school hebben we dit jaar iets onder het landelijk gemiddelde gescoord op het 1S/2F niveau. Verschillende factoren kunnen daarin een rol spelen. Als team analyseren we jaarlijks de resultaten en zoeken we samen naar oplossingen ter verbetering.  


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tot eind schooljaar 22/23 namen wij Citotoetsen af; halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar voor de groepen 3 t/m 8. De groep 2 kinderen maakten de Citotoetsen M2 en E2 van taal en rekenen voor kleuters.

In schooljaar 23/24 zijn wij gestart met IEP in groep 3 t/m 8. Groep 8 krijgt daarnaast de landelijke doorstroomtoets in januari. Bij de kleuters volgen wij de leerlijnen van Parnassys.

Alle toetsen worden geanalyseerd en geëvalueerd en besproken tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voortgezet Onderwijs



Het is raadzaam om vanaf het moment dat jouw kind in groep 7 zit, je samen met jouw kind al een beetje te oriënteren op het voortgezet onderwijs door bijvoorbeeld al een open dag te bezoeken.

Wanneer kinderen in groep 8 zitten, gaan zij zich aanmelden bij een school voor voortgezet onderwijs. De schoolkeuze is aan de ouders en het kind zelf. De school geeft echter wel een advies. 



Aan het einde van groep 7 krijgen kinderen een pre-advies. Tijdens dit adviesgesprek verkennen we of we als ouders, kind en school dezelfde verwachtingen hebben.

In groep 8 krijgt het kind in januari het voorlopig schooladvies. Het schooladvies komt tot stand tijdens een bespreking met IB, directie, unitleider bovenbouw en meerdere leerkrachten, waaronder de leerkracht van groep 8. Het schooladvies wordt gebaseerd op basis van prestaties, concentratie, belangstelling, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, werkhouding en zelfstandigheid..



Vervolgens wordt in de maand februari de zogeheten Doorstroomtoets afgenomen en wordt het voorlopig advies definitief. Meestal passen de resultaten van deze toets bij het gegeven schooladvies. Soms scoort een kind hoger, in dat geval kan er een heroverweging plaats vinden. In dialoog met ouders en het kind stemmen we af of we het advies naar boven bij gaan stellen of dat we blijven bij het gegeven schooladvies. Als de uitkomst van de Doorstroomtoets lager uitvalt dan het gegeven schooladvies hanteren we het niveau dat tijdens het schooladvies gegeven is en passen we niets aan.

In april volgt er een warme overdracht met het Voortgezet Onderwijs. 



Vervolgens worden de kinderen meestal in juni uitgenodigd om kennis te maken op hun toekomstige middelbare school.



 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze Diamantscholen staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus op: Wie word je en hoe ga ik om met mezelf en anderen? We leren de kinderen om zelfbewust en zelfstandig in het leven te staan en stimuleren ze om over zichzelf en anderen na te denken. De afspraken bij ons op school zijn richtinggevend, de visie om een ontmoetingsschool te zijn draagt bij om respect te hebben voor verschillen, zelf ruimte in te nemen en die ook anderen te gunnen. We leren de kinderen om verantwoordelijkheid te nemen en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. Er wordt gewerkt vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslag om te gaan en door te zetten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Positiviteit
  • Talentontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 22 januari 2019 is de inspectie op schoolbezoek geweest bij De Diamant Het Rooster, waarbij 6 onderdelen onderzocht zijn. Van de 6 onderdelen werden 4 met een voldoende en 2 met een goed beoordeeld. Het betrof een verificatieonderzoek als onderdeel van het bestuurlijke onderzoek van PCBO Apeldoorn. In de bijlage staan de bevindingen van het bestuurlijke onderzoek en de waardering van de inspectie op te onderzoeken onderdelen op onze school (blz. 26-28).

Terug naar boven