PCBO De Terebint

Rederijkershoeve 19 7326 TH Apeldoorn

  • De kinderen van De Terebint spelen buiten.
  • Samen oefeningen doen van de Kanjertraining.
  • Het is ook fijn dat je lessen op de computer kunt maken.
  • De kinderen beleven veel plezier bij het zandtaartjes bakken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets

Wij werken met de eindtoets van IEP. De afgelopen jaren behaalden onze leerlingen resultaten die op of boven het gemiddelde van onze schoolvergelijkingsgroep liggen. Wij zijn hier heel blij mee, maar beseffen terdege dat er ook jaren zullen zijn dat wij hier van af zullen gaan wijken. Geen groep is hetzelfde. Voor ons is vooral belangrijk dat onze leerlingen eruit halen wat erin zit en vooral dat wij ze een basis kunnen bieden, waarmee ze straks een goed en bij hen passende plek in de maatschappij kunnen bereiken.

Voortgezet onderwijs

Na acht jaar basisonderwijs gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. De leerkracht van groep 8 brengt rond de kerstvakantie aan de ouders advies uit over de keuze van een niveau voor voortgezet onderwijs. Dit advies volgt na een preadvies dat de kinderen aan het eind van groep 7 hebben gehad. Ieder jaar is er overleg met de brugklasmentoren over de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan.

In groep 8 kiest de leerling (samen met de ouders) voor een school voor voortgezet onderwijs. De eigen wensen van de kinderen en die van de ouders, het advies van de groepsleerkracht en de uitslag van de IEP­ eindtoets basisonderwijs spelen bij die keuze een rol. Het is ons streven de leerlingen te verwijzen naar een schoolniveau, waarvan we verwachten dat hij/zij de opleiding met goed gevolg zal afmaken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Observatielijst

De vorderingen van de kleuters (groepen 1 en 2) worden vastgelegd in een observatielijst. Wij gaan daarvoor de leerlijnen van IEP gebruiken maar op dit moment zijn die nog in ontwikkeling. Tot die tijd gebruiken wij de leerlijnen van Parnassys.

Als voorbeeld welke onderdelen wij observeren omtrent de motoriek:

GROVE MOTORIEK:

  • lopen;
  • rennen;
  • springen;
  • hinkelen; 
  • huppelen;
  • bal gooien/vangen.

FIJNE MOTORIEK:

  • potlood vasthouden;
  • soepelheid van kleur/schrijfbeweging;
  • knippen langs een rechte lijn;
  • prikken langs een rechte lijn;   
  • figuur inkleuren, plakken.

Portfolio

Voor alle groepen is er een portfolio. Dit is de opvolger van het "traditionele" rapport. Het wordt tweemaal per jaar aan de leerlingen meegegeven. Het portfolio verschijnt steeds na het afnemen van de toetsen van IEP (voorheen het CITO-leerlingvolgsysteem). Na het lezen van het portfolio, kan je aangeven of je een tienminutengesprek met de leerkracht wilt inplannen. In sommige gevallen kan de groepsleerkracht het nodig vinden om ouders zelf uit te nodigen. Wanneer het tienminutengesprek te weinig ruimte biedt, kan een vervolggesprek gepland worden.

Het portfolio bestaat uit een gedeelte dat beschrijft hoe de leerling zich gedraagt in relatie tot de groep, de leerkracht en het werk en een gedeelte waarin het doorlopen leerproces, wordt beschreven. Beide gedeeltes worden door zowel de leerling als de leerkracht ingevuld en er is ook ruimte voor de ouders/verzorgers om hun bevindingen te delen. De leerlingen formuleren bovendien de doelen waaraan ze de komende periode willen werken. Zo geven de leerlingen hun leerproces mede vorm en voelen zij zich eigenaar van hun leerproces.

Toetsen

Daarnaast is een uitdraai van de IEP toetsen opgenomen in het portfolio, de zogenoemde talentenkaart. De IEP toetsen worden jaarlijks op vaste momenten afgenomen. De toetsen brengen de prestaties van jouw kind in beeld vergeleken met zijn of haar prestaties van de vorige keer. Verder worden deze prestaties naast de leerlijn gelegd om te kijken of de leerling nog 'op koers' ligt.

Ook gebruiken we methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die bij de methoden horen. Ze worden afgenomen na elke leerstofeenheid. De toetsen maken duidelijk in welke mate jouw kind de aangeboden leerstof beheerst. Iedere leerling (vanaf groep 3) krijgt bij de start van het schooljaar een blad waarop de behaalde resultaten voor de methodetoetsen bijgehouden worden. Dit overzicht zit (vanaf groep 4) in de leerlingmap en gaat in principe iedere dag mee naar huis en weer terug naar school.

Doelgesprek

Met alle leerlingen wordt aan het begin van het schooljaar een doelgesprek gehouden. Tijdens het doelgesprek gaat uw kind met de groepsleerkracht in gesprek over zijn/haar eigen leerproces. Dit kan over kennis en leren gaan of over de persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld omgaan met teleurstelling of samen spelen. Uit dit gesprek komt een doel naar voren dat uw kind wil bereiken. Vanaf groep 4 zijn ouders bij het gesprek aanwezig. In groep 1, 2 en 3 vinden de doelgesprekken spelenderwijs plaats in kleine groepjes onder schooltijd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze leerlingen krijgen halverwege groep 7, aan de hand van de resultaten van de halfjaarlijkse IEP-toets, een eerste advies voor het voortgezet onderwijs. Aan het einde van groep 7 ontvangen alle leerlingen een pre-advies. Dit advies is bepaald met de leerkracht, de IB-er, de vorige leerkracht en de directie. Als input worden de IEP-toetsen gebruikt (voorheen waren dat Cito-toetsen), de observatie van de genoemde personeelsleden en motivatie/werkhouding van de leerling.

In groep 8 maakt de leerling in het najaar de laatste halfjaarlijkse IEP-toetsen. In december krijgt de leerling, mede gebaseerd op de observatie van de leerkracht, het gedrag van de leerling en de resultaten van alle toetsen, het definitieve schooladvies.

Begin februari maakt de leerling de landelijke doorstroomtoets. Wij gebruiken de toets van IEP. 

De uitslag heeft geen invloed op het schooladvies, tenzij de uitslag hoger is dan het gegeven schooladvies. Dan kan het zijn dat wij, in overleg met ouders, het schooladvies naar boven toe bijstellen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kanjertraining

Alle leerkrachten hebben hun licentie behaald en volgen herhalingscursussen voor het geven van de Kanjertraining. Schoolbreed wordt de Kanjertraining gegeven en lossen we conflicten op in met behulp van de Kanjertaal.

Waarom de Kanjertraining:

De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om opgenomen te worden in de groep. Door tijdens de training zelfvertrouwen te kweken leren zij grenzen te stellen.

Wat is het doel van de Kanjertraining:

  • pestproblemen lossen zich op;
  • leerlingen durven zichzelf te zijn;
  • leerlingen voelen zich veilig;
  • leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken;
  • leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen;
  • leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen;
  • de leerkracht wordt gerespecteerd.

De school zet door middel van de Kanjerlessen in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is om elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben we plezier met elkaar en ben je (of blijf je) niet zielig. Als een conflict zich tussen kinderen afspeelt dan zal de school kiezen voor een oplossingsgerichte aanpak. Dat wil zeggen: de Kanjerschool zoekt samen met de leerling een oplossing die alle partijen (zo veel mogelijk) recht doet en borgt gemaakte afspraken. Uiteindelijk spreken we schoolbreed op De Terebint de Kanjertaal en wordt de Kanjertraining een attitude binnen onze school. Voor meer informatie zie www.kanjertraining.nl. Met vragen en/of opmerkingen over de Kanjertraining kunt u bij onze kanjercoördinator Lisa de Graaf terecht.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • samenwerken
  • respectvol met elkaar omgaan

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2019 heeft het laatste uitgebreide inspectieonderzoek op De Terebint plaatsgevonden. Op basis van wat de inspectie tijdens dit onderzoek geconstateerd heeft, heeft zij het vertrouwen uitgesproken in De Terebint. Hier zijn we natuurlijk blij mee en het sterkt ons in het vertrouwen dat we op de goede weg zijn ons onderwijs te ontwikkelen en te verbeteren. De rapportages van de inspectie zijn een welkome aanvulling op ons eigen kwaliteitszorgsysteem. Wat hierbij niet gemeten wordt, zijn de scociale vaardigheden van onze leerlingen. Deze vaardigheden zijn voor ons minstens zo belangrijk als andere vaardigheden. Voor het oefenen van deze vaardigheden maken wij gebruik van de Kanjertraining en het daarbij behorende leerlingvolgsysteem.

Terug naar boven