Brede School Fiep Westendorp

Overschiestraat 168 B 1062 XK Amsterdam

  • Schoolfoto van Brede School Fiep Westendorp
  • Schoolfoto van Brede School Fiep Westendorp
  • Schoolfoto van Brede School Fiep Westendorp
  • Schoolfoto van Brede School Fiep Westendorp

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Brede school Fiep Westendorp heeft als doel zoveel mogelijk uit de kinderen te halen. Het gemiddeld resultaat op de doorstroomtoets (voorheen: Centrale Eindtoets) ligt iets boven het Amsterdamse en het landelijke gemiddelde. 

Onze leerlingen worden zo kansrijk mogelijk geadviseerd voor de middelbare school. De afgelopen jaren stroomden leerlingen uit naar de vmbo-, havo- en vwo-afdelingen van met name Lumion, CSB, Caland Lyceum, Het Amsterdams Lyceum en Fons Vitae.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de voortgang van de kinderen te volgen maken we gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem en methodegebonden toetsen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het adviseren voor een type vervolgonderwijs kijken wij naar de leerresultaten van het kind op methodetoetsen en niet-methodetoetsen die de leerontwikkeling over een langere periode monitoren. Daarnaast betrekken we ook het gedrag, de werkhouding en de motivatie van het kind bij het bepalen van het voorlopig advies, als dit in het voordeel van de leerling is. 

We gaan met ouders én kinderen in gesprek over welk schooltype het beste past. Dit gebeurt vanaf eind groep 7 wanneer het doorstroomgesprek plaatsvindt en halverwege groep 8 als het voorlopig advies wordt gegeven. Het definitief advies wordt vastgesteld nadat de uitslag van de doorstroomtoets bekend is. Behaalt een leerling een score die passend is bij een meer theoretisch schooladvies, dan volgen wij dit advies in principe op. Dit doen wij omdat wij kinderen zo kansrijk mogelijk willen laten doorstromen naar het vervolgonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een Vreedzame school omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen zich thuis voelt op school en daaraan actief kan bijdragen. Het op een positieve manier met elkaar om leren gaan is daarin essentieel. Leerlingen leren op welke manier ze rekening kunnen houden met elkaar en hoe ze conflicten kunnen oplossen. Ook leren leerlingen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de sfeer in de klas en in de school. De eigen kracht van kinderen wordt hierin gebruikt en kinderen ervaren dat ze "er toe doen". Kinderen krijgen een stem en leren die op een goede manier te gebruiken. Middels deze werkwijze gaan wij op school allemaal dezelfde taal spreken en kan er een soort vanzelfsprekendheid ontstaan; "zo doen wij het hier op school". De klas en de school zijn een oefenplaats waar kinderen kunnen leren dat zij deel uitmaken van een gemeenschap, waar zij zich betrokken bij voelen en actief, initiatiefrijk en zorgzaam aan kunnen deelnemen. Deze werkwijze zal een positief effect hebben op het gedrag van de leerlingen. Daardoor kunnen wij een school zijn waar leerlingen serieus genomen worden en het gevoel hebben welkom te zijn. Deze werkwijze sluit naadloos aan bij onze visie en onze slogan; brede school Fiep Westendorp....daar voel je je thuis!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokken
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

"Tijdens het bezoek heeft de inspectie kennis genomen van ontwikkelingen die buiten het beoordelingskader van de inspectie vallen, maar waar de school trots op is. Dit betreft de saamhorigheid en de betrokkenheid van alle partners in de brede school om samen 'De Fiep' te zijn. Aan de basis van leren en werken op 'De Fiep' ligt het veilige pedagogische klimaat in de hele brede school. Alle partners in de brede school omarmen de principes van de Vreedzame school. Zij stralen rust, vertrouwen en interesse in elkaar uit met als gevolg een prettig warm schoolklimaat."

Terug naar boven