Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanuit het montessoriconcept starten werken wij met heterogene groepen voor de onder- en middenbouw en bovenbouw.
De onderbouw bestaat uit leerjaar 1 en 2
De middenbouw bestaat uit leerjaar 3-4-5
De bovenbouw bestaat uit leerjaar 6-7-8
De periode van 4-6 jaar: de onderbouw
Dit is de periode waarin kinderen bewust indrukken op doen. Het is de gevoelige periode voor het opdoen van zintuiglijke ervaringen, voor waarnemingen in de omgeving, voor het leren van woorden, cijfers en voor oefeningen uit het dagelijks leven. Het kind wil nu zelf handelen en heeft aandacht voor het precieze verloop van de handelingen. De basisvaardigheden van de zelfstandigheid worden hier gelegd.
De midden- en bovenbouw
Het montessorionderwijs kent een aantal vrijheden, waardoor het kind leert kiezen. Tegelijkertijd is het zeer gestructureerd en wordt het kind uitgedaagd door de rijke, voorbereide leeromgeving. In ons montessori kindcentrum krijgen de kinderen een stem in de leerstof die ze moeten verwerken. "Wanneer doe ik wat?"
Binnen het montessori onderwijs neemt het materiaal waarmee de kinderen leren en zich ontwikkelen, een belangrijke plaats in. Met concreet en symbolisch materiaal krijgt het kind inzicht in moeilijke en abstracte begrippen. Het materiaal nodigt uit om zoveel mogelijk zintuigen te gebruiken om de stof te verwerken. Het zorgt ook voor spontane herhaling van de handeling(en). Hierdoor en door de manier waarop kinderen ermee kunnen werken, gaan ze echt in hun bezigheid op. Dit heeft een grote vormende waarde. Het materiaal is meestal zelfcorrigerend, waardoor de leerlingen zonder inmenging van een medewerker hun ‘fouten’ zelf kunnen ontdekken.
Het materiaal ziet er aantrekkelijk uit en is daarmee uitnodigend. Het vormt voortdurend uitdaging en dat is precies waar het om gaat. Aan het eind van de midden-, begin bovenbouw begint het materiaal plaats te maken voor een meer abstracte wijze van omgaan met de leerstof. Het materiaal maakt een vloeiende overgang mogelijk van concreet, via symbolisch naar een abstract denkniveau.
Kinderen op MKC Oostzanerwerf ontvangen in schooljaar 2024-2025 940 uur onderwijs. Dit is de wettelijke eis.
In de bijlage kunt u het schoolondersteuningsprofiel van MKC Oostzanerwerf lezen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het montessoriconcept biedt in zijn oorsprong kinderen de gelegenheid om zich optimaal te ontwikkelen. Wanneer de ontwikkeling van een kind niet passend is bij de verwachting die wij en ouders hebben, zoeken wij naar andere mogelijkheden zodat het kind zicht optimaal kan ontwikkelen. Dit proces is volop in ontwikkeling
Ons Montessori Kindcentrum VVE biedt peuteropvang voor kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot 4 jaar. In deze groep ligt de ontwikkeling van het kind op het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Een kind wil van nature groot worden en ontwikkelen. Een peuter is op zoek naar uitdaging in de ruimte waarin het zich begeeft. Een peuter gaat bewust indrukken opdoen. Het is de gevoelige periode om zintuiglijke en motorische ervaringen op te doen, voor het (gedetailleerd) waarnemen van de omgeving, voor oefeningen uit het dagelijks leven en het uitbreiden van de woordenschat. Het kind wil zelf actief bezig zijn en (nauwkeurig) handelen. Het kind herhaalt graag dezelfde handelingen vanuit eigen motivatie. Oudere peuters, die daaraan toe zijn en mits de grootte van de groepen dit toelaat, draaien twee ochtenden per week mee in de onderbouw. Uitgangspunten zijn dat er maximaal drie kinderen mee kunnen draaien in een onderbouwgroep.