Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
ORGANISATIE
De school telt aan het begin van het schooljaar 2024-2025 ongeveer 220 leerlingen, verdeeld over tien groepen. In de loop van het schooljaar komen daar nog vierjarige kinderen bij in de onderbouw of een enkele zij-instromer.
Drie onderbouwen (OB, groep 1 en 2)
Vier middenbouwen (MB, groep 3, 4 en 5)
Drie bovenbouwen (BB, groep 6, 7 en 8).
In een Montessorigroep zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in één groep (combinatieklassen). Elke leeftijd en ontwikkelfase brengt verschillende verantwoordelijkheden en kansen met zich mee. Als jongste van een groep kun je geholpen worden door een ouder kind en hoef je nog niet alles te kunnen. De oudste van een groep heeft de kans om af en toe de jongere kinderen helpen, zonder dat het eigen werk er onder lijdt. Op die manier leren kinderen met en van elkaar. In principe blijven de kinderen langere tijd (drie jaar) bij dezelfde leerkracht. Dit biedt kinderen en leerkracht de mogelijkheid elkaar goed te leren kennen en een vertrouwensband op te bouwen. Aan het eind van het jaar verandert de groep maar gedeeltelijk. Nieuwe kinderen worden gemakkelijk opgenomen in de groep.
Onze school heeft een goed functionerend systeem van leerlingszorg. De basis wordt gelegd door de dagelijkse observatie van de groepsleerkracht. Zes keer per jaar heeft iedere leerkracht een gesprek met de intern begeleider over de groep en de individuele leerlingen. Voor alle leerlingen wordt een groepsplan gemaakt waarin we zo goed mogelijk aansluiten bij de leer- en begeleidingsbehoefte van de individuele leerling. De ontwikkeling van de leerlingen wordt geëvalueerd door middel van toetsen en observaties. Belangrijk vinden we hierbij de betrokkenheid van ouders. Voor kinderen waarbij we tot de conclusie komen dat zij het uitstroom niveau van groep 8 niet halen, maken we een ontwikkelingsperspectief.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie is om in de toekomst een beter aanbod Taal te hebben voor de kinderen niet of niet alleen Nederlands spreken als ze bij ons op school komen. Dat willen we bereiken door extra taallessen voor deze groep in de onderbouw maar ook in de middenbouw. Ook het basisaanbod in de klas kunnen we nog verder aanpassen aan een toenemend aantal kinderen dat Nederlands als tweede taal heeft.
Het beter betrekken van de ouders hierin is onze tweede ambitie. Dat kan door voorlichtingsmomenten en door ouders zoveel mogelijk materiaal en tips te geven zodat ze de begeleiding ook thuis verder kunnen voortzetten.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.