Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken in drie bouwen. De kinderen van groep 1 en 2 zitten bij elkaar in een onderbouwklas, de middenbouw bestaat uit de groepen 3, 4 en 5 en in de bovenbouw zitten de groepen 6, 7 en 8 bij elkaar. Kinderen zijn in de midden- en bovenbouw altijd een jaar de jongste, een jaar de middelste en een jaar de oudste.
Door op deze manier te groeperen kunnen kinderen gemakkelijk meekijken of meedoen met een andere leeftijdsgroep. Een ander voordeel is dat er veel mogelijkheden zijn om elkaar te helpen. Dat is prettig voor een kind dat hulp nodig heeft, maar kan ook veel opleveren voor het kind dat de ander helpt. Als je namelijk iets goed kunt uitleggen aan een ander, onthoud je het zelf ook beter.
Instructie wordt zowel individueel als in een kleine subgroep (3 tot 7 leerlingen) van de klas gegeven. Van de rest van de groep wordt verwacht dat zij op dat moment zelfstandig werken.
Wij besteden alle tijd die wettelijk is vereist aan de basisvaardigheden zoals rekenen, taal en burgerschap. Kinderen werken zelfstandig en maken hun eigen keuzes wanneer ze met een bepaald vak aan de slag gaan. Op gezette tijden ontvangen zij instructies. Wij bieden de vakken wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek) en kunstzinnige oriëntatie geïntegreerd aan in thema's binnen ons kosmisch onderwijs. De kerndoelen voor deze vakken en de inhouden van kosmisch onderwijs zijn hierbij leidend.
In ons Schoolondersteuningsprofiel, te vinden op onze website, beschrijven wij uitgebreid hoe de leerlingenzorg op onze school geregeld is.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij werken volgens zeer gedegen en goede basiszorg. Onze ambitie is dat alle kinderen bij ons op school kunnen blijven, uiteraard binnen onze mogelijkheden. Vanuit onze montessori-aanpak kunnen wij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften veelal heel goed tegemoet komen. Daar waar wenselijk of nodig vragen wij externe experts met ons mee te kijken, leren wij van hen en/of wordt een leerling begeleid door een specialist.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.