1e Montessorischool De Wielewaal

Corellistraat 1 1077 HA Amsterdam

Onze school is gevestigd in een monumentaal montessoripand.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Onze school werkt met de Kernprocedure conform het stedelijk beleid van gemeente Amsterdam: 




  • Leerlingen van groep 8 ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

  • In de eerste week van februari maken zij de Cito-Doorstroomtoets.

  • Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van deze Doorstroomtoets. De uitslag van de Cito-Doorstroomtoets krijgen de kinderen op papier mee. 

  • Indien de uitslag van de Doorstroomtoets hoger uitvalt dan het eerder gegeven advies, dan geeft de school een hoger definitief advies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten om het advies niet te verhogen. De school moet dan motiveren. Dit doen de leerkracht, intern begeleider en de directeur samen. Ouders worden op de hoogte gesteld van een eventueel bijgesteld advies.

  • Er verandert niets als de uitslag overeenkomt of lager is dan het eerder gegeven schooladvies. 

  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Dit advies is door de groepsleerkracht(en) in samenspraak met collega's van de bovenbouw, de intern begeleider en de directie opgesteld.




  • Het schooladvies is maatgevend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Ouders worden samen met hun kind uitgenodigd om het definitieve schooladvies te bespreken met de leerkracht. Tevens ontvangen ouders een overzicht waarin staat welke gegevens er naar het voortgezet onderwijs worden overgedragen. Ouders die het niet eens zijn met het gegeven advies laten dit schriftelijk weten bij de groepsleerkracht. Bezwaren worden individueel door de school behandeld.



 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per jaar maken de kinderen vanaf groep 3 voor diverse vakgebieden Cito-toetsen. Op basis van de resultaten analyseren wij de opbrengsten op schoolniveau, op leerjaarniveau, op groepsniveau en op kindniveau. Zo kunnen we trends ontdekken en als team het onderwijs nog meer passend maken. Kleuters observeren wij via de leerlijnen voor het jonge kind van Parnassys, hiermee kunnen wij de ontwikkeling van de jongste kinderen goed meten en ook daar ons aanbod op aanpassen.



Voor meer informatie, zie schoolondersteuningsprofiel (SOP)



 



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van het kind. Het is wenselijk dat een leerling terechtkomt op een school met het onderwijstype dat het beste aansluit bij de mogelijkheden en wensen. Daarbij is een goed en passend basisschooladvies van belang. Om ervoor te zorgen dat het overgangsproces van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs goed verloopt, volgen alle Amsterdamse basisscholen de Kernprocedure. Hierin staat precies beschreven welke stappen genomen moeten worden door leerkrachten, leerlingen en ouders rondom advisering, schoolkeuze, aanmelding en toelating.



Bij de overstap naar het voortgezet onderwijs speelt de volgende informatie een rol:




  • Het leerlingvolgsysteem (LOVS)

  • De sociaal emotionele ontwikkeling

  • De werkhouding

  • De motivatie

  • Tweede gegeven: de score Cito Doorstroomtoets

  • Indien nodig: aanvullende informatie voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.



Deze gegevens worden gebruikt om voor ieder kind een passende school te vinden. Het doorstroomtraject naar het VO start eind groep 7 en loopt door tot en met eind groep 8.



Met de invoering van een verplicht wettelijk voorlopig advies in groep 8 is in januari 2024 het voorlopige advies in groep 7 komen te vervallen. Om ouders en leerlingen te informeren over de mogelijkheden in het VO, voeren wij eind groep 7 een oriënterend gesprek VO. Dit noemen wij het doorstroomperspectief gesprek. In dit gesprek, vergelijkbaar met een 10-minutengesprek, worden de resultaten, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding en de motivatie van de leerling besproken, aangevuld met een doorstroomperspectief. Ook is er gelegenheid voor leerlingen en ouders om hun verwachtingen uit te spreken over het voortgezet onderwijs. Belangrijk is dat het gesprek een open karakter heeft. 



In januari groep 8 volgt het voorlopig advies. Dit advies is door de leerkrachten van de bovenbouw, intern begeleider en directie opgesteld. 



In februari nemen we in groep 8 de Cito-toets af als verplichte Doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen wij de uitslag van de Doorstroomtoets.  De uitslag van de Cito-Doorstroomtoets wordt op papier meegegeven. Indien deze hoger uitvalt dan het eerder gegeven advies, dan moet het advies uitgesteld worden, tenzij school onderbouwt waarom het advies niet naar boven bijgesteld wordt. Dit gebeurt door de leerkracht, intern begeleider en de directeur. Er verandert niets als de uitslag overeenkomt of lager is dan het eerder gegeven schooladvies. Ouders worden op de hoogte gesteld van een eventueel bijgesteld advies.



Ouders en kinderen worden uitgenodigd om het definitieve schooladvies te bespreken met de leerkracht. Tevens ontvangen ouders een afschrift van het OKI-doc waarin staat welke gegevens er naar het voortgezet onderwijs worden overgedragen. Hiervoor dienen ouders akkoord te geven. Ouders die het niet eens zijn met het gegeven advies laten dit schriftelijk weten bij de groepsleerkracht. Bezwaren worden individueel door de school behandeld.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op 1e Montessorischool De Wielewaal leren kinderen goed voor zichzelf, anderen en de omgeving te zorgen. Zij leren:

- besluiten te nemen met hart en hoofd die goed zijn voor henzelf, anderen en de omgeving;

- verantwoordelijk te zijn voor hun gedrag en leren;

- aardig te zijn voor iedereen en zorg te dragen voor elkaar;

- naar een ander te luisteren en hulp te vragen en geven, want samen ben je sterker;

- iets nieuws te durven proberen, fouten te maken en opnieuw te beginnen; 

- actief naar elkaars mening luisteren en doorvragen en op een respectvolle manier een discussie voeren.

 

We stimuleren de nieuwsgierigheid, de ontwikkelingsdrang en besteden veel tijd aan de sociale ontwikkeling van kinderen. De ontwikkeling naar zelfstandigheid staat centraal. Kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar in één klas (combinatiegroepen). Zo leren zij niet alleen ván elkaar. maar ook mét elkaar.

 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respectvol met elkaar omgaan
  • interesse in elkaars mening
  • behulpzaam naar medeleerlingen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Object van toezicht loopt via ons bestuur OOadA dat eenmaal per vier jaar wordt beoordeeld. Ter verificatie worden dan ook een aantal scholen bezocht en beoordeeld. Meer uitleg leest u op: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/vierjaarlijks-onderzoek/toezicht-op-scholen   

Terug naar boven