De Burght

Herengracht 34 1015 BL Amsterdam

  • Schoolfoto van De Burght
  • Schoolfoto van De Burght
  • Schoolfoto van De Burght
  • Schoolfoto van De Burght
  • Spelletjesdag

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn schooljaar 23-24 overgestapt op de Doorstroomtoets van Cito. De voorlopige schooladviezen vielen over het algemeen iets hoger uit dan de resultaten van de Doorstroomtoets. We adviseren dan ook kansrijk. 

Het schoolrapport van de Doorstroomtoets vindt u in de bijlage. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school heeft een uitgebreid programma om de vorderingen van leerlingen te volgen.
Dit wordt gedaan aan de hand van twee soorten toetsen: methode gebonden en methode onafhankelijke (Cito) toetsen. De eerste soort zijn toetsen die gerelateerd zijn aan de aangeboden leerstof na één blok/hoofdstuk van de lesmethode. De Cito-toetsen zijn methode onafhankelijk en meten of de leerlingen voldoen aan de landelijke norm. 
Alle toetsuitslagen zijn terug te vinden in ons digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. De vorderingen van de leerlingen worden elk jaar meerdere keren door de leerkrachten besproken met de ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar maken de leerlingen van groep 8 in februari de Doorstroomtoets. Dit is de nieuwe naam voor de centrale eindtoets die landelijk door alle groep acht leerlingen gemaakt wordt. De Burght gebruikt hiervoor de doorstroomtoets van Cito. Nadat de uitslag van de doorstroomtoets is ontvangen, volgt het definitieve schooladvies. Dit advies is gebaseerd op het resultaat van de doorstroomtoets, eerdere toets resultaten (gr 6 t/m 8), werkhouding, motivatie, gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Het advies wordt vastgesteld door de adviescommissie, bestaande uit de leerkrachten van gr 7 en 8, de interne begeleider en de directie. 

Na 3 jaar zit 77,4 % van onze leerlingen nog op het geadviseerde niveau. Dit betekent dat over het algemeen wij passend adviseren. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wie je ook bent of waar je ook vandaan komt…iedereen hoort erbij en samen halen we het beste in elkaar naar boven. De Amsterdamse cultuur en historie is een kern van de cultuur van de school. Onze mooie stad wordt gedragen door een bonte verzameling initiatiefrijke mensen.
Op de Burght ben je nooit alleen. Samen halen we het beste in elkaar naar boven. Wij bieden een omgeving waar iedereen kan groeien. Een plek waar je vertrouwd bent en vertrouwd wordt. Want leren doen we hier met elkaar; we leren van elkaars verschillen en overeenkomsten. Daarom hoort iedereen erbij op onze school, wie je ook bent of waar je ook vandaan komt. 

Wij vinden het belangrijk om zelfstandigheid en zelfvertrouwen te stimuleren. Omdat het onze overtuiging is dat zelfstandige kinderen verder komen. Zelfstandig word je natuurlijk niet zomaar. Dat lukt enkel in een veilige omgeving waarin je helemaal jezelf kunt zijn. Als je dan in groep 8 de school gaat verlaten, heb je genoeg zelfvertrouwen en gereedschap om de toekomst als wereldse Amsterdammer te bestormen. Waar ter wereld je verder ook gaat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen is anders
  • Talentontwikkeling
  • Ouders als partners

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2021 heeft er een themaonderzoek kwaliteitsverbetering plaatsgevonden. In het gesprek met de inspecteur zijn onze 3 belangrijkste verbeterthema's besproken:

1. Leerkrachtvaardigheden ICT en thuisonderwijs vergroten

2. Competenties van de leerkrachten op het gebied van meertaligheid en diversiteit vergroten

3. Uitdagend en eigentijds onderwijs bieden

Aan dit onderzoek werd geen waardering gekoppeld.

Terug naar boven