obs Holendrecht

Holendrechtplein 40 1106 LP Amsterdam

  • buitenkant ingang kleuterplein
  • buitenkant hoofdingang
  • Een fijne ontmoetings- en overlegplek voor de onderwijsprofessionals
  • Zo ontvangen we dagelijks onze jongste leerlingen.
  • We hebben een fijne aula waar we bijeenkomsten hebben en samen naar voorstellingen kijken

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We doen onze uiterste best om de continuïteit te waarborgen in geval van afwezigheid van de groepsleerkracht. Bij afwezigheid van de vaste leerkracht onderzoeken we eerst of we de groep intern kunnen opvangen.

Mocht dat niet mogelijk zijn, dan benaderen we onderwijsprofessionals van buiten onze organisatie. Als dat niet lukt, dan kan het zijn dat we die dag de leerlingen geen onderwijs kunnen bieden.
In dat uiterste geval nemen we contact met u op met de vraag of uw kind die dag thuis kan blijven. Als u daarvoor niet zelf in de gelegenheid bent, maar iemand in uw eigen netwerk wel, dan is dat een prima oplossing voor die dag.
Lukt dat ook niet, dan verzorgen wij die lesdag de opvang van uw kind. 

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een team van bevlogen onderwijsprofessionals werkt dagelijks samen om goed onderwijs te verzorgen. We streven op school een verbetercultuur na, waarin we 'elke dag een beetje beter' onderwijs verzorgen. 

In deze verbetercultuur willen we bereiken dat:  
- medewerkers meer plezier hebben in hun werk en minder werkdruk ervaren,
- leerlingen zich gehoord voelen en betrokken zijn,
- het onderwijs op school beter wordt.

Als je werkt in een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’ pak je deze problemen samen met je collega’s aan. De kernwoorden die eerder ook al werden genoemd, zijn ook voor de onderwijsprofessionals van groot belang. Ook voor hen willen wij een werkplek zijn:
- vol kansen en mogelijkheden
- Vreedzaam
- warm en gezellig
- veilig
- maatwerk in leren

De personele bezetting ziet er dit schooljaar als volgt uit: 

Team OBS Holendrecht '22-'23 

Directie: Peter Lakke                           
Interne begeleiding groep 1-2-3: Nienke Vuyk
Interne begeleiding groep 4-8: Kim van den Heuvel
Coördinatie Nieuwkomers: Berty Menke

Office: Belinda Uyleman
Conciërge: Olivier Smit        

Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Daan Schuit
Vakleerkracht beeldende vorming: 

Groepseerkrachten
1-2A: Aaltje Kramer
1-2B: Anne Verweij/Femke Hoekstra
3: Astrid Timmer
4: Susanne Westphal/Claire Bongsodipo
Nieuwkomers MB-1: Amanda Teunen/Mirella Pelswijk
Nieuwkomers MB-2: Edutia Westerlow/Jitta Jacobs
Nieuwkomers BB: Ellen Smiet/Chandnie Jairam
5: Daphne Schlichting
6-7: Martijn Broekman/Rosa Desantis
7-8: Tim Postma/Audrey Bronne


Onderwijsassistenten:                          
Susanne Westphal
Clincia Alberg
Jasmijn Akkerman
Elize Visser 

Ondersteuning:
Urmie Rijhiner

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het lesprogramma van de groepen 1-2 besteden we waar nodig ook aandacht aan de schoolrijpheid van onze kleuters, zodat zij eind groep 2 een goede overstap naar groep 3 kunnen maken. We observeren de leerlingen in de groepen 1-2 middels het observatie-instrument Leerlijnen Parnassys en stemmen ons handelen daar op af.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alles in 1/ Alles Apart

In de groepen 4 t/m 8 werken we met Alles in 1/ Alles Apart. Dit is een thematisch aanbod waarbinnen diverse vak- en vormingsgebieden aan bod komen. Dit zijn: 
Begrijpend lezen
Burgerschap
Coöperatieve werkwormen
Creatieve vaardigheden
Cultuureducatie
Dans/drama
Engels
Gedichten (voor)lezen
Grammatica
Handvaardigheid
ICT-basisvaardigheden
Informatieve teksten lezen
Informatievaardigheden
Luisteren en spreken
Mediawijsheid
Muziek
Onderzoekend leren
Praktische vaardigheden
Presenteren
Samenwerken
Sociaal-emotionele vaardigheden
Spelling
Stellen
Taalbeschouwing
Techniek
Technisch lezen
Tekenen/schilderen(21e eeuwse)
Vaardigheden
Verhalen (voor)lezen
Wereldoriëntatie
Woordenschat
Zelfstandig werken
Zingen
Klik hier voor meer informatie over Alles in 1/ Alles Apart. 

Cultuureducatie

De lessen cultuureducatie vorming worden grotendeels verzorgd door externe aanbieders.

De groepen 1 t/m 4 volgen muzieklessen van de Muziekschool Amsterdam Zuidoost. In de groepen 5 t/m 8 volgen onze leerlingen van november t/m juni lessen van het Leerorkest. Hieronder vindt u meer informatie over het Leerorkest.

Het Leerorkest wil zoveel mogelijk kinderen de kans geven om te ontdekken hoe leuk en magisch het is om een instrument te bespelen en samen muziek te maken.

Aan de basis ligt de visie waar het Leerorkest voor staat: democratisering van muziekeducatie.

Groeien en genieten door muziek
Muziek heeft kinderen zoveel te bieden. Het is niet alleen heel leuk om te doen, maar ook bewezen goed voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Muziek maken, maakt kinderen slim, sociaal én gelukkig. Er komt zoveel bij kijken: concentratie, discipline en doorzettingsvermogen. Zorg dragen voor je eigen muziekinstrument. In een orkest leer je samenwerken en naar elkaar luisteren. Samen optreden zorgt voor onvergetelijke ervaringen. Je competent voelen en trots zijn. Daar groeien kinderen enorm van! 

De lessen beeldende vorming worden verzorgd door Lijmlab. Zij werken procesgericht en zetten in op het verwerven van culturele competenties. Dit zijn:
het onderzoekend, reflecterend en creërend vermogen.
Daarnaast zijn er algemene competenties die ook aandacht krijgen: 
vermogen tot presenteren, zelfstandig werken en samenwerken. 
In de reguliere lessen besteden de leerkrachten ook aandacht aan deze competenties. 

Ieder kind heeft talent
Voor ons betekent talentontwikkeling dat een kind de kans krijgt om te leren genieten van kunst en cultuur en om te ontdekken wat het zelf allemaal kan voortbrengen. In de basisschoolleeftijd zijn kinderen het meest ontvankelijk voor muzikale ontwikkeling. Op jonge leeftijd wordt de kiem gelegd voor de toekomst. In het Leerorkest worden alle sluimerende talenten aangesproken, van enthousiast amateur of genietende toeschouwer tot toekomstig professioneel muzikant. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

OBS Holendrecht is een openbare basisschool voor regulier onderwijs in  Amsterdam Zuidoost in de woonwijk Holendrecht. De school is een buurtschool en biedt onderwijs aan de kinderen die in de wijk rondom de school wonen.

Deze wijk is ‘superdivers’, en dat zien we ook terug in de schoolpopulatie. De aanwezigheid van twee nieuwkomersgroepen maakt deze superdiverisiteit nog groter. Veel kinderen starten op onze school met een achterstand in de beheersing van de Nederlandse taal, ten opzichte van leeftijdsgenoten. In veel gevallen beheersen zij al wel hun thuistaal; b.v. Engels, Spaans, Twee of Arabisch.

OBS Holendrecht heeft twee Nieuwkomersgroepen. In deze groepen bieden we een jaar onderwijs aan leerlingen tussen 6 en 12 jaar, die de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen om te starten op een reguliere basisschool. Na ongeveer een jaar stromen zij door naar het regulier basis- of voortgezet onderwijs (afhankelijk van hun leeftijd).  

De school beschikt over ‘extra handen in de klas’ door de inzet van onderwijsassistenten. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van digitale middelen. Op de school zijn meerdere specialisten werkzaam op het gebied van taal, rekenen en gedrag. Daarnaast werkt de school samen met externe instanties zoals het Samenwerkingsverband  Primair Onderwijs Amsterdam Diemen, het Ouder Kind Team, Voorschool van Swazoom, Brede School, Medisch Orthopedagogisch Centrum ’t Kabouterhuis en de  Ergotherapie praktijk Op Stap.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door gerichte inzet van onderwijsassistenten ín de groep i.p.v. begeleiding buiten de groep willen we de leerlingen in hun groep zoveel mogelijk voorzien in hun ondersteuningsbehoeften. Leren van en met elkaar wordt hierdoor bevorderd.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De meeste leerlingen starten als 4-jarige op onze school. Veel van deze leerlingen gaan voor hun start naar de basisschool ook al naar een kinderdagverblijf en/ of een Voorschool, b.v. Nino Coloso, in ons gebouw.
Als uw kind 3 jaar is, kunt u uw kind bij ons aanmelden. Alle informatie over het aanmelden vindt u via deze link, van de gemeente Amsterdam. 

Als u uw kind bij ons op school wilt aanmelden, kunt u een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek inclusief rondleiding.
Bel hiervoor naar school: 0204531549, mail naar vraag@obsholendrecht.nl of loop even binnen om een afspraak te maken. U bent van harte welkom!

Terug naar boven