obs Holendrecht

Holendrechtplein 40 1106 LP Amsterdam

  • buitenkant ingang kleuterplein
  • buitenkant hoofdingang
  • Een fijne ontmoetings- en overlegplek voor de onderwijsprofessionals
  • Zo ontvangen we dagelijks onze jongste leerlingen.
  • We hebben een fijne aula waar we bijeenkomsten hebben en samen naar voorstellingen kijken

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om te onderzoeken hoe uw kind de leerstofverwerkt en of het zich ontwikkelt, worden regelmatig toetsen afgenomen.
Er zijn twee soorten toetsen:        

- De methodegebonden toetsen. Deze worden afgenomen zodra een bepaalde kern of een blok binnen de methode wordt afgesloten. Het doel is om te kijken, hoe het kind de leerstof heeft verwerkt, of het de leerstof beheerst, of extra instructie nodig heeft. Bij taal en rekenen worden de toetsen om de 3 tot 8 weken afgenomen. Dit is afhankelijk van het leerjaar.        

- Toetsen voor het leerlingvolgsysteem. Twee keer in het schooljaar worden de toetsen voor het leerlingvolgsysteemafgenomen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de Leerling in Beeld toetsen van CITO. Deze toetsen worden landelijk afgenomen en geven een beeld van hoe een kind presteert ten opzichte van alle andere leerlingen in Nederland. Wij nemen toetsen af voor rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen en woordenschat. Wij analyseren de resultaten op 3 niveaus, namelijk op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Zodra de toetsen zijn afgenomen, kijkt de leerkracht deze na en voert ze op de computer in. De resultaten worden op deze 3 niveaus geanalyseerd en er worden conclusies uit getrokken en acties geformuleerd voor de volgende periode van onderwijs.     

Naast de bovenstaande toetsen wordt in groep 8 de Cito doorstroomtoets afgenomen. Deze toets wordt in april afgenomen. Het resultaat van deze toets wordt onder anderen gebruikt om het kind op een school in het voortgezet onderwijs te kunnen plaatsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Kernprocedure PO-VO

Onze school volgt de Amsterdamse Kernprocedure. Alle informatie daarover vindt u op de website van het Samenwerkingsveband Amsterdam-Diemen.

Waarom ?de ?Kernprocedure?
Een ?goede ?overstap ?van ?de ?basisschool ?naar ?de ?VO-school ?is ?van ?groot ?belang ?voor ?een ?succesvolle schoolcarrière. ?
Daarom ?maken ?de ?Amsterdamse ?schoolbesturen ?van ?het ?basisonderwijs ?(bijna ?allemaal vertegenwoordigd ?in ?het ?BBO) ?en ?het ?voortgezet ?onderwijs ?(bijna ?allemaal ?vertegenwoordigd ?in ?het ?OSVO) elk ?jaar ?afspraken ?over ?het ?proces ?van ?verwijzing ?naar, ?en ?inschrijving ?op, ?een ?school ?voor ?voortgezet onderwijs.

?De ?gezamenlijke ?schoolbesturen ?hebben ?deze ?afspraken ?vastgesteld ?in ?overleg ?met ?de ?gemeente Amsterdam. ?De ?gemeente ?faciliteert ?de ?uitvoering ?van ?de ?Kernprocedure ?en ?in ?de ?voorlichting ?van ?ouders over ?de ?schoolkeuze. Jaarlijks ?wordt ?de ?Kernprocedure ?geëvalueerd. ?
Daarin ?wordt ?de ?inbreng ?van ?alle ?belanghebbende ?partijen meegenomen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid en vertrouwen zijn voorwaardelijk om tot leren te kunnen komen. Wij besteden extra veel aandacht aan deze thema's. Preventief, en waar nodig reactief. Dit doen we met behulp van de methode De Vreedzame School (DVS).

Op het niveau van de leerlingen streven we er met de inzet van DVS naar om kinderen te leren:

- op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen;
- constructief conflicten op te lossen;
- verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap;
- een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen;
- volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht, en de sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden die nodig zijn voor bovenstaande doelen.

Op het niveau van de school realiseren we met het programma DVS een positief sociaal en moreel klimaat, waarin:
- iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat;
- de eigen kracht van kinderen benut wordt;
- leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen en prettig werken;
- handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en vertrouwen
  • Kansen en plezier
  • Leren en groeien

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven