Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leertijd
Reinheid, rust en regelmaat is wat wij belangrijk vinden voor iedereen. Wettelijk verdient elk kind op de basisschool (gemiddeld per jaar) 940u les. Bij ons op school krijgt ieder kind naast de lessen van de groepsleerkracht, ook vakonderwijs op gebied van muziek en beweging (lichamelijke oefening). Wij zijn van mening dat ieder kind bij ons op school leertijduitbreiding verdient. Vanuit die gedachte verzorgen wij een structureel jaarrooster waarbinnen kinderen tot wel 1000u les krijgen. Dit zorgt voor minder werkdruk, want het lesprogramma met alle daarbij en daarnaast te leveren zorg kan over veel meer praktische lestijd gedurende het jaar verdeeld worden.
Taalonderwijs
Een goede, grondige beheersing van de Nederlandse Taal is een voorwaarde voor alles wat we onze kinderen gunnen, tijdens en na hun jaren bij ons op school.
Het uitgangspunt is dat we alle kinderen, elke dag en in elke situatie, onderdompelen in rijke en goed verzorgde taal. Dat vooronderstelt veel voorbeeldgedrag, al was het maar omdat een correcte taalbeheersing primair voortvloeit uit luisteren en imitatie. Wij spreken dus zoveel mogelijk correct en rijk Nederlands in volledige zinnen, en verwachten hetzelfde van al onze leerlingen. Dezelfde norm zullen we hanteren in ons aanbod van rijke teksten en jeugdliteratuur.
Zelf lezen - bibliotheek
Veel lezen is goed voor de taalontwikkeling van kinderen. Daarom moedigen wij de kinderen aan veel te lezen. Op de eerste etage van onze school vindt u onze schoolbibliotheek. De school schaft ieder jaar nieuwe boeken aan om de leesboekencollectie uit te breiden. Hierdoor is er voor de kinderen een grote keuze uit boeken. Bij de aanschaf van de boeken wordt erop gelet of de boeken aantrekkelijk zijn en passen bij de belangstelling en ontwikkeling van de kinderen.
Voorlezen
In alle groepen wordt regelmatig voorgelezen. Het is van groot belang, dat thuis ook wordt voorgelezen. Wij hebben op school de zgn. Verteltassen te leen, zodat u thuis op allerlei manieren met uw kind aandacht kan besteden aan lezen en aan wat er op school en thuis te leren valt.
Rekenen
Kunnen rekenen is een voorwaarde om goed te kunnen functioneren in onze maatschappij. Rekenen-wiskunde is namelijk overal om ons heen: in getallen, structuren, verhoudingen, patronen en algoritmen. Op prijskaartjes, op plattegronden of in grafieken met cijfers.
Het uitgangspunt is dat kinderen op een zo efficiënt mogelijke manier kennis en vaardigheden leren beheersen en toe kunnen passen. De leerkracht is bekend met de leerproces en weet welke kennis en vaardigheden cruciaal zijn om aan te bieden. Een goede rekenles bestaat uit een systematisch opgebouwde EDI instructie met veel interactie die kinderen aanzet tot denken en feedback op het proces.
Bewegingsonderwijs
Beweging is gezond voor ieder kind. Wij besteden structureel aandacht aan bewegen en sport. Onze kinderen bewegen minimaal 1,5 uur per week in de gymzaal, daarnaast spelen de kinderen begeleid buiten en worden verschillende naschoolse activiteiten georganiseerd.
Het uitgangspunt is kinderen kennis te laten maken met een breed aanbod van activiteiten waarin bewegen centraal staat. Zo leren ze, binnen hun eigen mogelijkheden, beter bewegen en met elkaar om te gaan. Hierdoor ontstaat plezier in bewegen. En beweegplezier draagt bij aan een actieve en gezonde leefstijl.
Het Leerorkest
Dit onderschoolse en naschoolse project verzorgt 4 jaar lang (gr 5/8) muziekles op een van de instrumenten uit het symfonieorkest. Al onze kinderen krijgen wekelijks les per instrument of instrumentengroep (bij. alle strijkers), en periodiek met het gehele orkest samen. In de naschoolse variant komen de zeer gemotiveerde en getalenteerde kinderen bijeen, om in kleiner verband hun vaardigheden nog verder te ontwikkelen.
Brede Schoolaanbod
De Polsstok maakt samen met goede buur obs Bijlmerhorst deel uit van een zgn. De Brede School. Naast veel samenwerking en naschoolse activiteiten (NSA, plaatselijk bekend als ‘Stuif’) betekent dit ook veel zeer nabije zorg, zoals logopedie, fysiotherapie en periodiek de schooltandarts. In onze NSA bieden we veel leerzame activiteiten aan, die bijdragen aan een brede talentontwikkeling.
In mei 2023 is daarnaast de Polsstokacademie gestart: 2 dagen naschoolsaanbod tot 16:30 met huiswerkbegeleiding en sport.
Schooljaar 2024 - 2025 kunnen leerlingen van de groepen 3 en 4 in het naschoolsaanbod deelnemen aan schoolzwemmen.
Inhoud van de lessen
De Kerndoelen zijn streefdoelen van het ministerie van onderwijs die aangeven waarop basisscholen zich moeten richten bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Kerndoelen geven aan wat leerlingen aan het eind van hun schooltijd moeten kennen en kunnen. In de kerndoelen staat niet beschreven hoe scholen de doelen moeten bereiken. Op basis van de kerndoelen stellen scholen zelf het onderwijsprogramma samen. De kerndoelen richten zich op de volgende vakgebieden: Nederlands, Engels, Rekenen en wiskunde, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie en Bewegingsonderwijs.
Een uitgebreide versie van de Polsstok Academie na schooltijd waardoor wij ernaar streven dat ieder kind dezelfde kansen krijgt om te kunnen groeien.
VVE Voor- en Vroegschoolse Educatie
In de Voor- en Vroegschool (VVE) zorgen we voor de ontwikkeling van peuters vanaf 2,5 jaar tot kleuters van 6 jaar. De peuters worden opgevangen in peutergroepen (de Voorschool) en op 4-jarige leeftijd gaan de kleuters naar de Vroegschool (groepen 1 en 2 van de basisschool). In de VVE gaat het in de eerste plaats om de goede taalontwikkeling van kinderen. Daarom hebben de Voor- en de Vroegschool het onderwijs op elkaar afgestemd. Op de VVE van de Polsstok gebruiken de peuters en kleuters dezelfde onderwijsmethode genaamd Piramide. Wij hanteren de nieuwste versie. Peuterleidsters en leerkrachten van de groepen 1-2 volgen een uitgebreide scholing over deze ´vroege ontwikkeling van kinderen´. Piramide is een combinatie van spelen, werken en leren. Kinderen krijgen gerichte individuele hulp van de leerkracht en/of tutor waar dat voor hun ontwikkeling nodig is. Piramide werkt met thema’s die duidelijk in het groepslokaal aanwezig zijn. De ouders worden betrokken bij de thema’s en kunnen daarmee ook extra stimulans geven aan hun kind.
Hiermee helpen ouders de praktische leertijd van hun kind te vergroten wat een groot effect heeft op de ontwikkeling. U kunt als ouder o.a.:
- informatie krijgen over de thema’s en onderwerpen.
- een werkje met uw eigen kind in de groep doen.
- naar huis meegegeven werkjes samen verder afmaken.
- Piramide-ouderbijeenkomsten bijwonen.
- Verteltassen lenen om thuis op allerlei manieren met uw kind aandacht te besteden aan lezen en aan wat er op school en thuis te leren valt.
De Polsstok-VVE is een samenwerkingsverband tussen Voorschool De Egeltjes (van welzijnsinstelling Swazoom) en de basisschool, en is gehuisvest in het schoolgebouw van de Polsstok. Aan de VVE zijn geen aparte kosten verbonden.