De Kleine Nicolaas

Cornelis Krusemanstraat 10 1075 NL Amsterdam

  • Schoolfoto van De Kleine Nicolaas
  • Schoolfoto van De Kleine Nicolaas
  • Het plein waar de kinderen uit groep 1 tot en met 3 spelen
  • Schoolfoto van De Kleine Nicolaas

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten zijn voor ons de indicatoren om ons onderwijs te analyseren en waar mogelijk aan te passen. Twee keer per jaar maken onze kinderen vanaf groep 3 CITO-toetsen voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Op basis van deze resultaten analyseren wij de opbrengsten op schoolniveau, op leerjaarniveau, op groepsniveau en op kindniveau. Zo kunnen wij trends ontdekken of juist de uitschieters. De analyse ondersteunt ons om weloverwogen keuzes te maken en een passend aanbod te verzorgen.

Wij volgen kleuters via het observatiesysteem van het Kindvolgmodel, zodat wij ook de ontwikkeling van de jongste kinderen goed kunnen meten en ook daar ons aanbod op kunnen aanpassen. Wij handelen graag preventief. Om die reden toetsen wij de beginnende geletterdheid, aangezien dit de eerste signalering is op mogelijke leesproblemen in groep 3.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Totstandkoming definitief advies VO

Ook met de invoering van de doorstroom toets in het schooljaar 2023-2024 is het schooladvies leidend bij de toelating van leerlingen in het VO. De doorstroomtoets is een onafhankelijk tweede gegeven naast het schooladvies. Bij het opstellen van het basisschooladvies zijn minstens drie professionals van de school betrokken (de groepsleerkracht en de intern begeleider en de schoolleider). Elke leerling in groep acht krijgt na de doorstroomtoets een definitief schooladvies voor het VO. Hierin staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Daarbij wordt onder andere gekeken naar motivatie, gedrag, concentratie, sociaal-emotionele ontwikkeling en kennis en vaardigheden opgedaan in groep 6 t/m 8.

We volgen de deadlines en gestelde termijnen zoals geformuleerd in de Kernprocedure Amsterdam. Die zijn hier niet opgenomen.

De Kleine Nicolaas heeft de gehele procedure uitgeschreven in een uitgebreider protocol. Deze wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. 

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij helpen leerlingen om zich met plezier te ontwikkelen tot sociale wereldburgers. Een leerling die zich op school prettig en veilig voelt, zal met plezier naar school gaan en heeft daardoor meer kans op een goede en harmonische ontwikkeling. De leerkracht stuurt en begeleidt de leerling in die vorming tot sociale wereldburgers. Dit doen zij door middel van kringgesprekken, waarbij sociale situaties worden voorgesproken, nabesproken en nagebootst. Dit is zowel belangrijk voor hun sociale vaardigheden op het gebied van spel, maar ook in het samenwerken met andere leerlingen tijdens bijvoorbeeld IPC. Wij vinden het belangrijk dat alle betrokkenen bij de school dus ouders, leerkrachten, overblijf en externen een voorbeeldfunctie hebben. Wij scheppen dan ook duidelijke verwachten naar elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur (OOadA) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs op onze scholen en een solide bedrijfsvoering. De onderwijsinspectie heeft de manier waarop OOadA uitvoering geeft aan die verantwoordelijkheid onderzocht. Dit is gebeurd in het schooljaar 2017- 2018, in de periode van november tot en met februari. De inspecteurs waren erg te spreken over de kwaliteitscultuur, de manier waarop bestuur en schoolteams sturen op onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling en de manier waarop het bestuur zich verantwoordt. Al deze onderdelen heeft de inspectie als ‘goed’ beoordeeld. Ook vonden zij OOadA een financieel gezonde organisatie. Om tot dit oordeel te komen heeft de inspectie gesprekken gevoerd met het bestuur, is een vijftal scholenbezoeken afgelegd en hebben de inspecteurs gesproken met leden van de raad van toezicht, leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (ouders en leraren), een aantal schooldirecteuren en intern begeleiders en vijf delegaties van ouders. We zijn erg trots op dit resultaat. Onze dank gaat ook uit naar alle ouders die dagelijks of af en toe de school op allerlei manieren ondersteunen en scherp houden. Uw hulp is van grote waarde geweest en dat blijft ook zo. Natuurlijk is er nog genoeg werk aan de winkel, maar dit is in ieder geval een enorme opsteker. 

De kleine Nicolaas heeft nog geen inspectiebezoek gehad.                                         

Terug naar boven