Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Pauze tijden: 5x 45 min(waarvan 5x 15min fruit + voorlezen/supersimplesongs/schooltv
Pauzemiddag:4 x 1 uur (lunch en buitenspelen
Wij werken met de volgende methodes:
Technisch lezen: Veilig Leren Lezen (Kim Versie) groep 3 & Estafette; Vloeiend en Vlot
Rekenen: Getal & Ruimte
Taal: Staal Taal & Spelling
Spelling groep 3: Vanaf kern 6 wordt spelling uit VLL niet meer gedaan maar gestart met staal spelling 4x30. Dit betekent dat er vanaf Kern 6 6:45 uur aan lezen wordt besteed ipv 8:45.
Schrijven: Pennenstreken
International Primary Curriculum (IPC)
Pauzetijden:
Pauze ochtend: 5x 30 min(waarvan 5x 15min fruit + voorlezen/jeugdjournaal)
Pauze middag (lunch): 4x 50 min
Wij zijn een openbare basisschool in Amsterdam-Zuid. De leerlingen wonen in de omgeving van de school. Onze leerling populatie kenmerkt zich door doorgaans hoog opgeleide ouders met verschillende culturele achtergronden. Een groot gedeelte van onze leerlingen wordt meertalig opgevoed. Om onze leerlingen zo vroeg en zo goed mogelijk te versterken in hun Nederlandse taal, vraagt dit van de leerkrachten een hoge kwaliteit van instructie en pedagogisch handelen. In het schoolondersteuningsprofiel staat geschreven hoe wij onze middelen met betrekking tot extra ondersteuning inzetten en wat wij als school te bieden hebben.
Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht. Passend onderwijs is een nieuwe manier waarop onderwijs wordt georganiseerd voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het doel van passend onderwijs is dat alle leerlingen een passende onderwijsplek krijgen. Het streven hierbij is: regulier onderwijs als het kan, speciaal onderwijs als het moet. In deze video (https://youtu.be/P6ovBKp8Jas ) een uitleg over Passend Onderwijs en hoe OOadA dit op al haar scholen vormgeeft.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Jaarlijks brengen wij de zorgbehoefte van onze leerlingen in kaart, daarnaast denken wij na over de expertise die binnen ons team aanwezig is en welke expertise nog van toegevoegde waarde is, voor de schoolontwikkeling en dus de leerlingontwikkeling.
We besteden blijvend aandacht aan de ondersteuningsroute, zodat eventuele problemen doelgericht en tijdig worden opgepakt. Daarnaast telt het team van De Kleine Nicolaas diverse expert leerkrachten die worden ingezet op het gebied van gedrag of bijvoorbeeld hardnekkige rekenproblemen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.