De school wil optrekken met ouders. Vaak zal dat in harmonie gaan, maar misschien niet altijd. Ouders kunnen zich zorgen maken of gewoon ontevreden zijn. De school wil niet alleen recht doen aan die signalen, ze wil er ook van leren. Dat betekent aan de ene kant dat de school goed moeten luisteren naar wat ouders dwars zit om vervolgens oplossingsgericht te zijn. Aan de andere kant betekent het dat de school dit soort momenten kunnen aangrijpen om verbeteringen door te voeren. Maar welke weg kunt u bewandelen als u even niet tevreden bent met keuzes van school of als u zich zorgen maakt?
Gesprek met medewerker en/of schooldirecteur
Als een ouder zich zorgen maakt of ontevreden is over het handelen van de medewerker, verwachten we dat een ouder daarover in gesprek gaat met de medewerker. Het is aan de medewerker om goed in beeld te krijgen waar de zorgen zitten en wat daaraan gedaan kan worden. Als dat niet leidt tot tevredenheid bij beide partijen, kan de schooldirecteur ingeschakeld worden. Als een ouder ontevreden is over de gang van zaken op school, kan deze ouder een gesprek aanvragen met de schooldirecteur.
Interne contactpersoon
Als er geen oplossing via de schooldirecteur te vinden is, kan contact opgenomen worden met één van onze interne contactpersonen op school. De interne contactpersoon is niet degene die een eventuele klacht in behandeling neemt, maar zoekt samen een weg om de problematiek bespreekbaar te maken. De naam van de interne vertrouwenspersoon vindt u op de website van de school.
Indienen van een officiële klacht
Als het gesprek met de schooldirecteur en de interne contactpersoon niet leidt tot een goede oplossing, kunnen ouders gebruikmaken van de klachtenregeling van het bestuur. Ouders moeten dan een officiële klacht indienen bij het schoolbestuur.
De klachtenregeling bestaat uit de volgende stappen:
- u kunt een brief sturen met daarin uw klacht naar Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel,"postbus 51356, 1007 EJ Amsterdam, t.a.v. het college van bestuur en o.v.v "klacht". Het is ook mogelijk dit met een e-mail te doen. U kunt deze mail sturen naar secretariaat@ooada.nl;
- u ontvangt een ontvangstbevestiging;
- u wordt, na ontvangst van uw klacht, uitgenodigd voor een gesprek waarin u uw klacht mondeling toe kan lichten aan één van de medewerkers die de klacht in behandeling heeft;
- de desbetreffende medewerker geeft de schooldirecteur inzage in uw schriftelijke klacht. Mocht u dat niet willen, dan dient u dat in uw brief/mail te vermelden. Het college van bestuur van OOadA zal zich dan gaan beraden wat er met uw klacht gedaan kan worden;
- als blijkt dat deze klacht nog niet met de schooldirecteur is besproken, zal de medewerker u verzoeken dit alsnog te doen. Als dat gesprek voor u niet tot het gewenste resultaat leidt, zal de medewerker de klachtenprocedure hervatten;
- op basis van de klacht en uw mondelinge toelichting gaat de medewerker in gesprek met de schooldirecteur en eventueel andere betrokkenen van school;
- de medewerker koppelt vervolgens uw brief/mail, de mondelinge toelichting en de reactie van school terug met het college van bestuur;
- het college van bestuur formuleert een schriftelijke reactie op de klacht. Deze reactie wordt naar u gemaild en via de post verstuurd. Als u zich niet kunt vinden in de reactie van het college van bestuur, bestaat de mogelijkheid uw klacht voor te leggen aan de Landelijke Klachtencommissie (LKC), waarbij ons schoolbestuur is aangesloten. De klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur over eventueel te nemen maatregelen. Het reglement van de Landelijke Klachtencommissie is in te zien op de website www.onderwijsgeschillen.nl.
Landelijke Klachten Commissie (LKC) Postbus 85191 3508 AD UtrechtTelefoon: 030-2809590
Email: info@onderwijsgeschillen.nl
Andere mogelijkheden voor zorgen en klachten
Externe vertrouwenspersoon
Ouders kunnen te alle tijde contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. De stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel beschikt over een onafhankelijke, externe vertrouwenspersoon:
Mevrouw Minke Fuijkschot
Telefoon: 06-31631673
Email: mfuijkschot@hetabc.nl
Zij kan advies geven en, met instemming van de melder van de klacht, nagaan of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Een vertrouwenspersoon kan een melder van een klacht begeleiden en ondersteunen bij eventuele verdere stappen, bijvoorbeeld richting het schoolbestuur, de Landelijke Klachtencommissie, hulpverlening of justitie.
Landelijke Vertrouwensinspecteurs
Vertrouwensinspecteurs vormen een aanspreekpunt voor iedereen die bij de school betrokken is: leerlingen, ouders, schooldirecteuren, schoolbestuur, interne contactpersonen en externe vertrouwenspersonen. De vertrouwensinspecteurs hebben geen specifieke taak bij het behandelen van klachten. Zij zullen klachten dus niet zelf behandelen maar geven informatie en onafhankelijk advies in geval van seksueel misbruik, seksuele intimidatie, (lichamelijk) geweld, grove pesterijen, extremisme, discriminatie, fundamentalisme etc. Meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900- 111 3 111
Meld-en aangifteplicht bij strafbare feiten
Personeelsleden hebben de plicht om vermoedens van strafbare seksuele handelingen en/of ander grensoverschrijdend gedrag van een personeelslid, te melden bij de schooldirectie en/of bij ons schoolbestuur. Het bestuur zal vervolgens contact opnemen met de vertrouwensinspecteur onderwijs. Na overleg hiermee en afhankelijk van de ernst van de situatie, wordt aangifte gedaan bij Justitie.