Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school zitten kinderen meestal in stamgroepen.
Wat is een stamgroep?
In een stamgroep zitten leerlingen van twee leerjaren bij elkaar in de klas. Een leerling is een jaar jongste en een jaar oudste. Op deze manier leren de kinderen met elkaar samenwerken, rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid dragen voor elkaar. Ze hebben plezier met elkaar, gaan elkaar beter begrijpen en dat maakt het in de groep nog leuker!Welke stamgroepen zijn er?
Onderbouwgroepen met de leerjaren 1/2
Drie middenbouwgroepen met de leerjaren 3, 4/5 en 5/6
Twee bovenbouwgroepen met de leerjaren 7/8Welke groepen zijn er nog meer?
Vind een kind bijna alles op school makkelijk? Dan heeft het misschien meer of op een andere manier uitdaging nodig. Een kind kan dan een een plek krijgen in de Waterval. De Waterval komt één keer per week samen om te werken aan projecten, uitdagende opdrachten en moeilijke puzzels. Zo leert een kind dat het fijn is om je hersens te laten kraken, dat je soms wilt opgeven en dat juist dan doorzetten en succes behalen heel veel voldoening geeft!
In de onderbouw wordt alle leerstof door middel van spel aangeboden. De groepen werken rond thema's, waarin de stof geïntegreerd aan bod komt.
Onder wereldoriëntatie vallen de vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, techniek en verkeer. We geven deze vakken in samenhang met elkaar. Dat doen we in thema's. We kiezen thema's die voor de kinderen interessant zijn en die hen nieuwsgierig maken. Bij voorbeeld: dinosaurussen, de middeleeuwen, het heelal. We laten hen spelen, experimenteren, onderzoeken en presenteren. Zo werken we aan de doelen op een manier die voor de kinderen motiverend en betekenisvol is.
Wat houdt Passend onderwijs in?
- Scholen en schoolbesturen hebben de plicht elk kind een goede onderwijsplek te bieden (zorgplicht). Voor de meeste kinderen is het reguliere basisonderwijs de beste plek. Als het echt nodig is, kunnen kinderen naar het speciaal (basis)onderwijs.
- Kinderen krijgen daar waar mogelijk onderwijs dicht bij huis. Dit betekent dat de ondersteuning zoveel mogelijk op de basisschool wordt gegeven.
- Scholen moeten vooral uitgaan van de mogelijkheden van de kinderen en minder nadruk leggen op de eventuele beperkingen.
Bij het uitvoeren van passend onderwijs krijgen we ondersteuning en advies van het Samenwerkingsverband Amsterdam en Diemen. (www.swvamsterdamdiemen.nl). Daarnaast werken we samen met een Ouder- en Kindteam van de gemeente en met Jeugdzorg. Onze ouder- en kind adviseur (OKA) is Christa Wiersma ze werkt op maandag tot en met donderdag en is te bereiken via c.wiersma@oktamsterdam.nl of telefonisch 0633321893
Ondersteuning op basisschool Atlantis
We hebben een duidelijke pedagogische visie. We richten ons op de persoonlijke ontwikkeling van het kind in brede zin en kijken daarbij naar de individuele behoefte. De relatie van het kind met zichzelf én met de ander en met de omgeving vormen de kern van onze manier van werken.
Een kracht van onze school is het stimuleren van het zelf reflecterend vermogen, zowel bij kinderen als bij leerkrachten. Dit maakt dat ons passend onderwijs voortdurend in ontwikkeling is. Wat kunnen we al en wat willen we nog leren? Op welke gebieden kunnen we onze kennis en grenzen uitbreiden en waar niet? Wat kunnen we leren van onze eerdere ervaringen en hoe kunnen we die kennis delen? Deze vragen blijven we onszelf en elkaar stellen, om elke keer weer beter in staat te zijn een passend onderwijsaanbod te bieden.
We hebben ervaring met en kennis over het werken met kinderen met een TOS (taalontwikkelingsstoornis), dyslexie, dyscalculie en meer- en hoogbegaafden. Voor kinderen met deze onderwijsbehoeften is passend aanbod beschikbaar. We zetten onze onderwijs assistenten in om kinderen extra te ondersteunen als dat nodig is. Meer- en hoogbegaafde kinderen krijgen een keer per week extra uitdaging in de Waterval-groep.
Doublures/kleuterverlenging
Mocht het onverhoopt voorkomen dat uw kind veel moeite heeft met de leerstof, dan kunnen we in overleg met u besluiten om uw kind te laten doubleren. Doubleren is niet altijd de oplossing en wordt van geval tot geval bekeken. Indien de voorwaarden, die nodig zijn om in groep 3 goed mee te kunnen komen, nog onvoldoende aanwezig zijn en een kind langer in groep 1/2 blijft, is er sprake van kleuterverlenging. Ook dit gebeurt in overleg met ouders en op grond van duidelijke argumenten. De eindbeslissing ligt in beide gevallen bij de school.
Wat als de juiste ondersteuning niet mogelijk is?
Soms kan het gebeuren dat onze school, ondanks de extra ondersteuning, geen passend onderwijs aan een leerling (meer) kan bieden. In dat geval zorgen wij ervoor dat de leerling ergens anders terecht kan waar deze ondersteuning wel wordt geboden. Dit kan op een andere school van hetzelfde bestuur zijn, een school van een ander bestuur of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Onderwijs dicht bij huis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De verantwoordelijkheid voor het zoeken en aanbieden van een juiste onderwijsplek ligt bij de school waar de leerling is aangemeld.
Oudersteunpunt
Voor al uw vragen over passend onderwijs in Amsterdam-Diemen. Heeft u vragen over het onderwijs van uw kind? Stel deze vooral binnen onze school. Wilt u liever onafhankelijke informatie of advies? Neem dan contact op met het Oudersteunpunt passend onderwijs Amsterdam-Diemen. Medewerkers van het Oudersteunpunt denken graag met u mee, bijvoorbeeld over:
- de ondersteuning die er voor uw kind op school mogelijk is
- hoe u en uw kind een goede school kunnen kiezen, ook als uw kind extra hulp nodig heeft
- welke scholen voor speciaal (basis)onderwijs er zijn
- lastige situaties op school
U kunt het Oudersteunpunt bellen, mailen een appje sturen, of u kunt terecht bij de spreekuren van het oudersteunpunt/OCO in de stad.
Website: www.oudersteunpunt020.nl
Telefoon: 020-3306320
WhatsApp: 06-16004600
E-mail: info@oudersteunpunt020.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren werken we eraan om de volgende ambities te realiseren:
- specifiek aanbod ontwikkelen voor kinderen die geen Nederlands spreken als ze op school komen
- aanbod op het gebied van woordenschat uitbreiden
- expertise van teamleden op het gebied van TOS en NT2 vergroten
- blijvende aandacht voor het pedagogisch klimaat en opvolging op individueel niveau op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling
- intensiever inzet van Met sprongen vooruit en bewegend leren voor kinderen die bij rekenen moeite hebben met automatiseren
Onderwijs aan jonge kinderen betekent op onze school vooral leren door te spelen, te ervaren en te ontdekken. We werken in thema's die kinderen uitdagen om op onderzoek uit te gaan en te experimenteren. We laten kinderen werken met echte materialen: sjouwen met autobanden en pallets, metselen met stenen, hutten bouwen met stokken, kleden en touw. In de hoeken spelen de kinderen het echte leven na in de banketbakkerij, bij de dierenarts of op de bouwplaats.
Natuurlijk houdt de leerkracht de doelen in het oog. Zij laat de kinderen tellen met hoeveel stenen de muur gebouwd moet worden en wegen hoeveel zand er nodig is voor het cement. Ze bespreekt met de groep hoeveel de koekjes moeten kosten, de stokbroden en de croissants. Zo leren de kinderen meteen de nieuwe woorden, die bij deze activiteiten aan bod komen. En de leerkracht leest verhalen voor om steeds nieuwe impulsen te geven aan het spel.