Daltonbasisschool De Rivieren

Lekstraat 35 -37 1079 EM Amsterdam

  • Kinderen krijgen bij ons natuurlessen in de eigen eetbare tuin. Van zaadje tot oogst!
  • De kinderen leren zichzelf kennen en weten wat ze meebrengen in het samenwerken, zelfstandig zijn en verantwoordelijkheid nemen
  • We brengen de wereld naar binnen en hebben een doorgaande lijn op spelend en onderzoekend leren
  • De ouderbetrokkenheid is hoog. Wij zijn die echte buurtschool met een grote saamhorigheid onder ouders.
  • Bij ons word je opgeleid tot een wereldburger, een echte Amsterdammer die handelt als een fearless human being

Het team

Toelichting van de school

We hebben een mooie mix van teamleden die dagelijks voor jullie kinderen klaar staan: jong, ervaren, mannen(!) en vrouwen, zij-instromend, diverse achtergronden, etc. Het team kenmerkt zich door de kennis en kunde, de open en persoonlijke houding en de 110% inzet voor jullie kinderen. 

Wij zijn een opleidingsschool en dat betekent dat we altijd stagiaires van de diverse onderwijsinstellingen in huis hebben. Hiermee blijven we scherp en ontwikkelen we ons mee met de nieuwe inzichten.

Er speelt een groot tekort aan geschoolde leerkrachten binnen de stad. Daar heeft onze school natuurlijk ook mee te maken. Wij krijgen de vacatures nog steeds wel vervuld met ervaren leerkrachten, maar investeren daarnaast ook in mensen die de opleiding nog doen. Met een ervaren schoolopleider in school krijgen wij versneld goede mensen voor de groep.

De vakleerkrachten worden voor een deel ingehuurd via de Talententent van Dynamo en via Mediawegwijs. Wij hebben een vrijwilliger (2e graads geschoold) die Engels geeft aan kleine groepjes. Bewegingsonderwijs wordt gegeven door een interne vakleerkracht.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien de leerkracht met (ziekte)verlof is dan hanteren we het volgende vervangingsbeleid:

  • Wij beschikken over flexibele medewerkers die op niet-werkdagen kunnen komen werken. Op een aantal dagen beschikken we ook over leerkrachten die ambulant zijn en ingezet kunnen worden.
  • We hebben kundige onderwijsassistenten die bij acute (ziekte)verlof tijdelijk kunnen inspringen.
  • Wij zijn een opleidingsschool. Dat betekent dat we altijd extra handen in school hebben die een rol kunnen spelen bij vervanging. Vooral 4e jaars- en LIO-studenten. Een LIO is een Leerkracht In Opleiding en deze studenten mogen onder begeleiding zelfstandig voor een groep staan.
  • Indien nodig verdelen we de groepen (3 t/m 8) over de overige groepen. De kinderen weten wat er dan van hun verwacht wordt. De kleuters vinden we te jong om te verdelen en we zoeken dan naar een geschikte, alternatieve oplossing.
  • Er is via netwerken als Lukida en Verhalenfabriek een dagvervanging mogelijk om in te huren. Dan krijgen de kinderen een alternatief programma in bijvoorbeeld kunst, muziek, programmeren, etc.
  • In uiterste nood vragen we of ouders hun kinderen voor een dag kunnen thuis houden als we vervanging niet kunnen organiseren. Dit wordt zo vroeg mogelijk aan ouders bekend gecommuniceerd via onze oudercommunicatie-app Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters vindt het leren vooral plaats vanuit spelend leren: ?spel is niet het middel, maar het doel! Dit komt terug in het speel-werken in de leerrijk ingerichte hoeken, spelinloop, langer buitenspelen, veel kunstzinnige en creatieve vorming en in de weektaak voor de kleuters die er al aan toe zijn. We zitten weinig in de grote kring en zetten bewust een kleine kring in om verdieping  aan beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid te geven. Zo kunnen we het beste aansluiten bij de behoefte en ontwikkeling van de leerling. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtenden worden de kernvakken Taal en Rekenen gegeven. In de middag staan in breedste zin Wereldoriëntatie centraal met Blink WO geïntegreerd, masterclasses en projecten. Vanaf de kleuters is er al aandacht voor Engels. Vanaf de middenbouw wordt dit vormgegeven door de inzet van de methode Groove me.

We geven extra ondersteuning aan leerlingen waarvan Nederlands thuis de tweede taal is. Zij krijgen buiten de groep op extra momenten Nederlandse taal aangeboden.

Mediawegwijs geeft 1 uur per week les in digitale geletterdheid en taalverwerving.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind is uniek en heeft dus feitelijk ook een eigen, unieke ontwikkelingsroute nodig. Ons kindgericht onderwijs neemt de kwaliteiten, talenten en ontwikkelingsbehoeften van het kind als uitgangspunt voor persoonsontwikkeling. Daarmee maken we ons onderwijs inclusiever. We volgen daarin de koers van onze stichting Amos m.b.t. Passend Onderwijs.

Zorgplicht
Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt en voor wie ook plek is, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.

Wat houdt Passend onderwijs in?
Passend onderwijs wil zeggen dat de school waar uw kind is ingeschreven de hulp en begeleiding moet bieden die uw kind nodig heeft. Als uw kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan de school van uw kind kan bieden, dan zal de school, samen met u, een andere school voor uw kind moeten zoeken. Het initiatief ligt dus steeds bij de school van uw kind. U hoeft niet zelf op zoek.

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school van uw kind staat beschreven welke hulp en ondersteuning de school al in huis heeft. Denk aan rekenspecialisten, deskundigen op het gebied van dyslectie etc. De school kan als dat nodig is ook specifieke ondersteuning in huis halen, bijvoorbeeld advies van-, of begeleiding door een (gedrags)deskundige, een logopedist of een psycholoog.  

Naast deskundigheid en expertise die aanwezig is in de school, of die door de school in huis kan worden gehaald, spelen ook andere factoren een rol. Zo kan binnen een kleine klas vaak meer begeleiding worden geboden dan binnen een klas met veel leerlingen. En niet elke school heeft een lift voor kinderen die slecht ter been zijn of niet kunnen lopen.  

Soms blijkt dat het echt niet lukt om een kind binnen de eigen school passend onderwijs te bieden. In die situaties zal de school het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) vragen om met de school mee te kijken en te beoordelen of een kind een andere vorm van onderwijs nodig heeft. Bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Als het gaat om een kind met een taalontwikkelingsstoornis en het de school niet lukt om passend onderwijs te geven, dan kan het kind ook naar een speciale school. Het is dan niet het SWV maar een organisatie genaamd Kentalis die de beoordeling doet.

Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen
Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs.  

Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen www.swvamsterdamdiemen.nl. U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:

Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen
Bijlmerdreef 1289-2
1103 TV Amsterdam
T: 020 7237100
E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl

Medezeggenschap bij passend onderwijs
Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:  

  • Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
  • Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
  • GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dit is verwoord in ons schoolondersteuningsprofiel. Deze is raad te plegen in de bijlage of op onze website via deze link

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven