Daltonbasisschool De Rivieren

Lekstraat 35 -37 1079 EM Amsterdam

  • Kinderen krijgen bij ons natuurlessen in de eigen eetbare tuin. Van zaadje tot oogst!
  • De kinderen leren zichzelf kennen en weten wat ze meebrengen in het samenwerken, zelfstandig zijn en verantwoordelijkheid nemen
  • We brengen de wereld naar binnen en hebben een doorgaande lijn op spelend en onderzoekend leren
  • De ouderbetrokkenheid is hoog. Wij zijn die echte buurtschool met een grote saamhorigheid onder ouders.
  • Bij ons word je opgeleid tot een wereldburger, een echte Amsterdammer die handelt als een fearless human being

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de resultaten voor De Rivieren zien we dat we boven de signaleringswaarde blijven en ruim boven de correctiewaarden. De kengetallen voor de referentieniveaus 1S/2S geven wel aan dat de ambities voor dit kengetal omhoog moeten. Doel is het behalen van 60% 1S/2F. In het neerzetten van de O(H)GW cyclus voor het schooljaar 2023-2024 is daar ook rekening mee gehouden.

Wij zien in de resultaten voor alle leerlingen, in alle groepen op alle vakgebieden een enorme groei in vaardigheidsscores. Er is het afgelopen schooljaar veel aandacht uitgegaan naar het rekenonderwijs. Dit heeft in alle jaren geleid tot een groei in vaardigheidsscores. De ambitie is voor volgend jaar om deze trend vast te houden en, met name voor de bovenbouw, deze groei voort te zetten. Op het gebied van lees- en spellingsonderwijs zijn er eveneens een groei in vaardigheidsscores te zien, maar is voor volgend schooljaar dit een extra aandachtspunt met als doel om de niveaus hierbij eveneens te verhogen. Met name op de gebieden begrijpend lezen en spelling in de bovenbouw valt nog winst te behalen. Deze aandachtspunten zijn meegenomen in de onderwijsplannen voor komend schooljaar.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De directie stelt jaarlijks samen met het team ambities op voor de school.  Deze ambities zijn gericht op de te behalen opbrengsten, passend bij de populatie van onze school. De ambities verschillen per locatie door de weging van beide locaties. Bij het stellen van de ambities gaan we uit van het Onderwijsresultatenmodel, zoals dit is opgesteld door het onderwijsministerie. De insteek is om niet volgend te zijn, maar sturend, zodat wij voor optimale groei van onze leerlingen gaan.  

Wij werken hierbij vanuit de Opbrengst- en Handelingsgericht Werken cyclus (OHGW), waarbij we vanuit data van schoolbreed naar leerling specifiek toe werken. Wij gebruiken de resultaten van de Dia-toetsen die we vanaf leerjaar 3 tweekeer per jaar afnemen (de zogenaamde middentoets en eindtoets). Wij plannen twee keer per jaar een opbrengstvergadering met het hele team, waarin we samen een schoolanalyse maken op basis van de data en de ambities. Na deze opbrengstvergadering maken de leerkrachten een analyse van de toetsresultaten op groepsniveau. De groepsanalyses hebben gevolgen voor het onderwijsaanbod in de groep; de schoolanalyse maakt inzichtelijk of we “op koers ”liggen wat onze ambities.

Bij de kleuters nemen we GEEN toetsen af. Wel observeren we de kleuters in hun ontwikkeling en leggen we dat vast in ons observatiesysteem Klasseplan. Daarmee volgen we de leerlingen op hun route naar leerjaar 3.

In leerjaar 3 gebruiken we de toetsen van de methode die horen bij het aanvankelijk leren lezen, schrijven en rekenen. Dit is een basis waarop we in groep 4 verder bouwen.

Vanaf groep 4 beginnen we de verwerking voor Spelling en Rekenen te ondersteunen met de adaptieve verwerkingssoftware van Gynzy. Dit doen we met de inzet van een iPad naast de werkboeken van de methode. Vanaf leerjaar 6 wordt er meer digitaal verwerkt. De leerkracht kan hiermee dagelijks zien wat de vorderingen zijn en waar leerlingen extra ondersteuning en (extra) uitleg nodig hebben. Dit gaat altijd hand in hand met inzet van concrete materialen, werken op papier (opdrachten en uitrekenschrift) en visuele ondersteuning.

Wij houden zicht op ontwikkeling van leerlingen door de doelen uit het boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’ als basis te nemen. Van vakantie tot vakantie worden de leerdoelen gepland en per leerdoel gekeken waar de leerlingen staan. Het lesaanbod wordt daarmee op de verschillende en individuele niveaus afgestemd. We volgen de wettelijke kerndoelen voor het onderwijs. Een leerkracht kan hierbij een methode inzetten, maar kan hierbij ook andere keuzes maken. Slechts de methode volgen vanaf blok 1, les 1 zal niet zichtbaar zijn binnen de school.

Leerlingen die de leerdoelen niet hebben bereikt worden snel gesignaleerd en krijgen extra ondersteuning. Dit kan zijn in de vorm van een apart programma of individuele hulp. Na een bepaalde periode bekijken we weer of de leerling vorderingen heeft gemaakt en zo ja welke. Is er te weinig voortgang, dan kijken we naar de oorzaak en eventuele andere vormen van hulp.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leerlingenpopulatie van Daltonbasisschool De Rivieren kenmerkt zich door een mooie diversiteit in etniciteit, cultuur, religie, sociaaleconomische status en opleiding van ouders. Wij sturen op een pedagogisch klimaat waar iedereen zichzelf kan zijn en waar iedereen zich welkom kan voelen!

De diversiteit van onze leerlingen stelt leerkrachten voor de uitdaging om rekening te houden met deze verschillen, onderwijs te bieden dat voldoende aansluit bij de belevingswereld en een klassenklimaat te creëren waarin alle leerlingen zich thuis en veilig voelen. Wij sturen hier actief op tijdens de gouden weken na iedere vakantie en houden met de groepen een dagstart waarin dit ook continu wordt besproken en waar aandacht voor is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Open
  • Persoonlijk
  • Nieuwsgierig en onderzoekend

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven