De Poolster

Plejadenplein 40 1033 VL Amsterdam

  • Schoolfoto van De Poolster
  • Schoolfoto van De Poolster
  • Schoolfoto van De Poolster
  • Schoolfoto van De Poolster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naar aanleiding van de Iep eindtoets zijn er geen heroverwegingen geweest. De leerlingen hebben conform het definitieve advies gescoord. Wel zien wij een dalende trent in onze eindtoets resulaten. Deze trend zien wij echter niet terug in onze adviezen. Ook na 3 jaar zitten eigenlijk alle leerlingen nog steeds op het geadviseerde niveau op het VO. Wij gaan intern onderzoeken waar deze discrepantie vandaan komt. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Midden januari nemen we diverse toetsen af. We gebruiken hiervoor de toetsen van Boom. Deze resultaten worden geanalyseerd door leerkrachten en inter begeleider en indien nodig omgezet naar doelen. Afhankelijk van de te behalen doelen wordt individueel of in kleine groepjes gewerkt naar het behalen van deze doelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het eerste jaar na groep 8 zit 13% van onze leerlingen op een hoger niveau dan wij geadviseerd hebben.

87% zit op het niveau dat de school geadviseerd heeft en 0% zit onder het niveau dat wij geadviseerd hebben. Bij vergelijkbare scholen is het dat 15,8 % op een hoger niveau zit dan zij geadviseerd hebben. 82,2% zit op niveau en 2% zit op een lager niveau dan geadviseerd is. Na drie jaar zit 25 % van onze leerlingen op een hoger niveau dan wij geadviseerd hebben.

70% zit op het niveau dat de school geadviseerd heeft en 5% zit onder het niveau dat wij geadviseerd hebben. Bij vergelijkbare scholen zit  24 % op een hoger niveau zit dan zij geadviseerd hebben, 63,5% zit op niveau en 12,4% zit op een lager niveau dan geadviseerd is.

 Concluderend kan je zeggen dat de adviezen die De Poolster in groep 8 geven accuraat zijn met 87% dat op het niveau zit dat geadviseerd is, en 0 % dat onder niveau zit. Na drie jaar zien we dat dit percentage gedaald is naar 70%,  25 % van onze leerlingen stroomt op en 5 % van onze leerlingen stroomt af. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?


De Poolster is een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten van en met elkaar leren en samenwerken met andere scholen en derden uit de wijk. We hechten hier belang aan omdat het welbevinden en betrokkenheid van en bij kinderen niet ophoudt bij onze school. Daarom participeert De Poolster in de Vreedzame wijk. De Vreedzame wijk is een verlenging van de Vreedzame schoolmethode, die zorg draagt voor de sociale ontwikkeling van onze leerling, met als einddoel vormgeven aan democratisch burgerschap. 

Tevens heeft de school een specialist op het gebied van gedrag en pesten. Door deze persoon intern te hebben kan er snel en veilig gehandeld worden. Daarnaast geeft deze specialist ook trainingen om leerlingen te helpen zich sociaal bekwamer te voelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Durven, dromen, doen, denken!
  • Interactie met elkaar
  • Zelfstandig, verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven