Merkelbachschool

Arent Janszoon Ernststr 128 1082 LP Amsterdam

  • Aan de rand van de Zuidas, verrijken we ons onderwijs door samenwerking met instellingen en bedrijven uit de buurt.
  • Wereldoriëntatie geven we aan de hand van thema's waarin onderzoekend leren een belangrijk onderdeel vormt.
  • Vanaf groep 4 gebruiken we adaptieve Snappet voor de verwerking van taal en rekenen.
  • Vroeg vreemde talen onderwijs levert aantoonbaar een meerwaarde op voor de beheersing van een tweede taal als Engels.
  • Dagelijks na schooltijd verzorgen we aan aanvullend aanbod met cursussen op het gebied van kunst, wetenschap/techniek en sport.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze leerlingen hebben een mooi resultaat op de eindtoets laten zien. Onze streefdoelen liggen op of boven het landelijk gemiddelde voor lezen, taal en rekenen. Wij zijn tevreden over de adviezen die wij de leerlingen hebben gegeven in de afgelopen jaren. Deze waren kansrijk en ook passend als wij zien hoe onze leerlingen het doen op het VO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van diverse leerlingvolgsystemen waarin wij observaties, de resultaten van methodetoetsen en niet-methodetoetsen vastleggen. Zo houden wij de ontwikkeling van de groep en de individuele leerling goed in de gaten. 

Wij werken volgens de cyclus van handelingsgericht werken waarin signaleren, analyseren, acteren en evalueren elkaar cyclisch en planmatig opvolgen. Zo maken we 2x per jaar een groepsplan waarin we ons onderwijs evalueren en vooruit plannen. Door het hele jaar heen monitoren en analyseren we de resultaten van de kinderen om hen goede (individuele) instructies te kunnen geven, aansluiten op hun (voor)kennis en ook hun welbevinden monitoren.

 Vanzelfsprekend worden ouders betrokken bij de ontwikkeling van hun kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerkracht bespreekt samen met de intern begeleider en de directeur wat het meest passende schooladvies is voor de leerling. Naast gegevens van de toetsen uit de laatste 3 schooljaren kijken we ook naar leerlingkenmerken zoals werkhouding, concentratie en sociaal-emotionele ontwikkeling. Het advies geven we de leerling en zijn of haar ouders in een persoonlijk gesprek.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Merkelbachschool werkt sinds 2013 volgens de PBS-aanpak. PBS stimuleert een positief schoolklimaat dat de leerprestaties bevordert. Als uitgangspunt kozen we drie waarden die we essentieel vinden; veiligheid, respect en verantwoordelijkheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de school in januari 2018 bezocht ihkv het regulier vierjaarlijks toezicht.
De school heeft hierbij op 2 van de 3 onderzoeksdomeinen de beoordeling 'goed' ontvangen.
U kunt het onderzoek van de inspectie hier lezen. Het oordeel over de Merkelbachschool vindt u vanaf pagina 19.
http://www.ooada.nl/cp/uploads/downloads/Definitief-rapport-inspectie-20-3-2018.pdf

Terug naar boven