3e Daltonschool Alberdingk Thijm

Van Ostadestraat 203 1073 TN Amsterdam

  • Schoolfoto van 3e Daltonschool Alberdingk Thijm
  • Schoolfoto van 3e Daltonschool Alberdingk Thijm
  • Schoolfoto van 3e Daltonschool Alberdingk Thijm

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per jaar worden de Cito's afgenomen. In het midden (M) en aan het eind (E) worden op alle vakgebieden methode onafhankelijke toetsen (Cito) afgenomen. De toetsen krijgen een niveau van I t/m V. Deze niveaus zijn een bandbreedte van de vaardigheidsscores (VS). De vaardigheidscore wordt ook weergegeven in een niveauwaarde van I t/m V. De niveauwaarden worden gebruikt  als vergelijkingscijfer. We hanteren de niveauwaarden I t/m V om onze resultaten te vergelijken met het landelijke gemiddeld.

De toetsen worden met het team op een studiedag geanalyseerd vanuit de schoolresultaten naar de groepsresultaten naar de individuele resultaten. We zoeken met elkaar naar de verklarende factoren van opvallende resultaten en naar de succesfactoren om hier van te leren. Hieruit volgen acties. Dit doen we bouwbreed (onder-, midden- en bovenbouw) met de methodetoetsen en vervolgens met de parallelgroepen. Dit komt dan weer terug op studiedagen waarin we de effecten van ons onderwijs opnieuw analyseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het heel belangrijk dat al onze leerlingen op een juiste volgende plek in het vervolgonderwijs terechtkomen.

Om het advies te bepalen, kijken we naar testuitslagen van het leerlingvolgsysteem (LVS) (methodetoetsen en Leerling in Beeld van Cito) 

maar ook naar de werkhouding en motivatie van de leerling worden hierbij meegeteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij ons op school wordt gewerkt aan een positieve groepssfeer en stimuleren wij positief groepsgedrag. Er wordt aandacht besteed aan een goede sociale cohesie en de weerbaarheid. De KiVa-methode is erop gericht om te bouwen aan een positieve groepssfeer en zo pesten te voorkomen. Wij schenken daarom aandacht aan onderwerpen als;

  • rollen binnen een groep
  • grenzen aangeven en opkomen voor jezelf en voor een ander
  • respect
  • afspraken en regels
  • omgaan met tegenslagen en het uiten van emoties
  • een positief zelfbeeld, complimenten geven en krijgen
  • leren omgaan met groepsdruk
  • kwaliteiten van leerlingen en hoe zij die op een positieve manier kunnen inzetten in de groep.

Sinds 2020 zijn we KiVa-gecertificeerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Empathie
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven