Aanmelden kleuters, groep 1/2
Stedelijk Toelatingsbeleid
Als uw kind drie jaar is, ontvangt u van de gemeente informatie over de aanmelding en inschrijving voor de basisschool. U heeft daarna minimaal 6 maanden de tijd om u te oriënteren, scholen te bezoeken en u aan te melden. U meldt uw kind vervolgens aan op de school van eerste keuze. Deze school registreert de aanmelding in een centraal systeem. U moet hierbij ook aangeven wat de tweede, derde en volgende keuze is.
De plaatsing gebeurt automatisch op basis van de door u aangegeven voorkeursscholen en de voorrangsregels. Minimaal 6 maanden voordat uw kind naar de basisschool gaat, krijgt u te horen op welke school een plaats voor uw kind is gereserveerd. Daarna kunt u uw kind aanmelden voor inschrijving op deze school.
Ieder kind heeft voorrang op acht scholen in de buurt. De voorrang wordt bepaald door de loopafstand tussen het woonadres van het kind en de basisschool. Wilt u een overzicht van uw voorrangsscholen? Vul dan uw postcode en huisnummer in op Amsterdam.nl/schoolwijzer. Daarnaast heeft uw kind mogelijk voorrang op enkele scholen waarvoor het woonadres niet telt. Dit zijn de scholen: GBS Veerkracht, Rosj Pina, Cheider, Crescendo en de Morgenster. Deze scholen hebben een stedelijke functie op basis van hun religieuze richting.
Indien de school voldoende plaatsen heeft voor het aantal aanmeldingen, dan wordt uw kind automatisch geplaatst. Bij ruim 75 procent van de Amsterdamse scholen is dit het geval. Als er meer aanmeldingen dan plaatsen zijn, dan gelden er voorrangsregels. Deze voorrangsregels zijn:
- Een broertje of zusje zit op de school van eerste keuze op het moment dat het kind 4 jaar wordt;
- Het kind heeft een VVE-indicatie, gaat naar de voorschool die bij de school is aangesloten en heeft de school als voorrangsschool;
- Het kind zit op een Integraal Kindcentrum (IKC) waar de school van eerste keuze onderdeel van uitmaakt én heeft de school als voorrangsschool;
- De ouder van het kind is werkzaam op de school in een dienstverband voor onbepaalde tijd;
- Het kind heeft de school als voorrangsschool.
Zij-instroom in hogere groepen
Afspraken met leerplicht Amsterdam Zuid (leerplicht Zuid en Oost) binden ons aan het te voeren beleid. Op het moment dat de ouders hun kinderen van school willen laten wisselen binnen de buurt, gaat dit altijd in overleg met de directeur van de school waar het kind geplaatst is. Zolang de communicatie open is en er sprake is van dialoog, zal de school niet zomaar overgaan tot inschrijving. Bij aanvraag van een inschrijving door de ouders zal de directeur of intern begeleider altijd contact opnemen met de andere school. Bij immigratie of verhuizing kunt u contact opnemen met de administratie van de school. Er zal een afspraak met u worden gemaakt met de directeur of intern begeleider.
Aanmelding en plaatsing van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte
In de Wet passend onderwijs is opgenomen dat ouders hun kind schriftelijk bij de school van voorkeur aanmelden. Scholen moeten ouders vragen of ze hun kind al eerder bij een andere school hebben aangemeld. De schriftelijke aanmelding betekent in de praktijk dat ouders een inschrijfformulier van de school invullen en ondertekenen. Dit moet minimaal tien weken voordat plaatsing op een basisschool wenselijk is (dus minimaal tien weken voor de vierde verjaardag) gebeuren.
Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, dienen ouders dat aan te geven. De school zal vragen of er gegevens beschikbaar zijn die inzicht geven in de ondersteuningsbehoefte, bijvoorbeeld onderzoeksrapporten. Bij de aanmelding van uw kind is die informatie, eventueel aangevuld met informatie van een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal, de belangrijkste basis voor de school om vast te stellen of uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Bij aanmelding van een leerling met een ondersteuningsbehoefte stelt de school zich de volgende vragen:
- Wat is nodig om de leerling op de school te kunnen laten functioneren (afgestemd op zijn/ haar behoeften
- Welke middelen staan de school ter beschikking en wat is mogelijk op basis van deze middelen
- Waarom is de school wel of niet in staat – dankzij of ondanks de inzet van de middelen - de leerling kwalitatief goed onderwijs te bieden, afgestemd op diens behoeften?
De school heeft ook haar beperkingen, om de eenvoudige reden dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden in het opvangen van kinderen. De volgende grenzen worden onderscheiden:
- Een zodanige verstoring van rust en veiligheid binnen de groep, dat het leerproces van het kind wordt belemmerd. Daarbij stellen wij altijd dat een kind leerbaar moet zijn. Extra ondersteuning is mogelijk binnen de groep en incidenteel buiten de groep. In zeer uitzonderlijke gevallen is het mogelijk voor een bepaalde periode een onderwijsarrangement bij het samenwerkingsverband aan te vragen. Bij externe hulp zal altijd sprake moeten zijn van gekwalificeerd personeel dat instemt met de visie van onze school, en dat specifieke kennis en kunde heeft op het probleemgebied van de betreffende leerling. In de verhouding tussen verzorging/behandeling en het onderwijsaanbod dient het onderwijs te kunnen prevaleren
- Verstoring van het leerproces van de andere leerlingen en gebrek aan opnamecapaciteit (aantal leerlingen per groep) zijn eveneens mogelijke grenzen
- Onze school heeft geen lift. Dit betekent dat het voor ons onmogelijk kan zijn kinderen met een fysieke beperking onze school te laten bezoeken.
Voordat de school overgaat tot de toelating van een leerling met een speciale ondersteuningsbehoefte dient een zorgvuldige afweging plaats te vinden tussen de belangen van de leerling, de belangen van de school en de belangen van de andere leerlingen. Een eventuele plaatsing van een dergelijke leerling in het regulier primair onderwijs moet de ontwikkeling van het kind bevorderen. Hoewel onze school het als haar taak ziet in voldoende mate tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoefte van de leerling, zijn sommige kinderen beter op hun plaats op een andere basisschool, in het Speciaal basisonderwijs (SBO) of het Speciaal Onderwijs (SO). Ten einde tot een dergelijke zorgvuldige afweging te komen, wordt een stappenplan gehanteerd.