Het schoolplan wordt geschreven voor vier jaar: jaarlijks stellen we, met het team concrete doelen op om aan te werken.
(Technisch)Lezen
Doelen uit het schoolplan:
- Het begrijpend lezen (close reading) is volledig geïntegreerd in ons thematisch onderwijs.
- De leraren gebruiken rijke teksten die passen bij het thema. Deze teksten zijn authentieke teksten over levensechte, herkenbare thema’s. Ze hebben een duidelijke structuur, origineel taalgebruik en een gevarieerde woordenschat.
- Alle leerlingen verdienen een startkwalificatie door te kunnen lezen. Ons uitgangspunt is dan ook dat 100% het 1F niveau haalt. Dit behalen wij door elke dag (voor) te lezen, door boekpromotie en een gevarieerd aanbod in onze bibliotheek.
Taal
Doelen uit het schoolplan:
- Met Taal willen we dat 97% het 1F niveau haalt. Onze focus ligt op:
- De lessen van Staal, (de taal- en spellingsmethode) zetten we de lessen in bij de thema's. Zo zorgen we voor meer samenhangend onderwijs.
Rekenen
Doelen uit het schoolplan:
- Met rekenen willen we dat 92% het 1F niveau haalt. Onze focus ligt op:
- Het geven van een effectieve instructie zodat leerlingen die dat kunnen sneller aan het werk kunnen en anderen extra instructie krijgen.
- Het gebruiken van meer concreet materiaal om het te behalen doen meer inzichtelijk te maken.
- Snel signaleren en handelen /remediëren naar aanleiding van de toetsen.
Pluspunt is een rekenmethode van Malmberg. Er is gekozen voor een combinatie van papieren en digitale middelen die de sterke elementen uit de traditionele en realistische rekendidactieken combineert in één vorm: evenwichtig rekenen. Uniek voor Pluspunt is het Rekenlab. In het Rekenlab werken de kinderen aan realistische reken-wiskundige uitdagingen, waarbij ze gebruikmaken van 21e-eeuwse vaardigheden en onderzoekend en ontwerpend leren. Deze opdrachten zijn uitstekend geschikt voor ons keuzewerk op de taak. https://www.malmberg.nl/basisonderwijs/methodes/rekenen/pluspunt.htm
Leskracht/ thematisch werken
Wereldoriëntatie is het verkennen en leren kennen van de natuurlijke, aardrijkskundige en geschiedkundige wereld en het aanleren van een wetenschappelijke en technologische leerhouding. Middels onderzoekend leren maken de leerlingen zich deze kennis en vaardigheden eigen. We werken vanuit de leeromgeving van Leskracht. Voor de groepen 1 t/m 2 is dit Kleuterstof, voor de groepen 3 t/m 5 de Regenboog Wereldkist en voor de groepen 6 t/m 8 Spectrumbox. https://www.leskracht.nl/
Wereldoriëntatie betekent niet alleen dat de wereld de school binnenkomt, maar ook dat de school naar de wereld gaat. Wij bezoeken in dit kader met de kleuters de kinderboerderij, laten een hogere groep meedoen aan de lessen in Artis of gaan bijvoorbeeld op onderzoek in de buurt waarin de school staat. Medio groep 6 tot half oktober in groep 7 gaan de leerlingen één keer in de week naar de schooltuinen. Zij verzorgen een eigen tuintje en mogen de oogst zelf meenemen.
Culturele vorming
Ieder kind moet de kans krijgen om te ontdekken welke rol kunst en cultuur in hun leven kunnen spelen. We bieden ze de kans om hun talenten op deze terreinen te ontdekken en leren ze om kritisch naar kunst te kijken. Leerlingen leren, door zelf actief aan de slag te gaan, ook om hun emoties te uiten en met elkaar te communiceren.
De school organiseert jaarlijks activiteiten en projecten op het gebied van bijvoorbeeld muziek, dans, toneel of film en museumbezoek. Wij geven onze leerlingen een zo breed mogelijk en afwisselend cultureel aanbod. Dit betekent dat alle leerlingen in hun schoolloopbaan in aanraking komen met zoveel mogelijk disciplines. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen de geschiedenis van onze Nederlandse cultuur en de omgeving waarin zij wonen, kennen. Ieder schooljaar hebben de leerlingen lessen over ons cultureel erfgoed. Een concreet overzicht vind u in de cultuurkalender en de jaaragenda op onze website.
Burgerschap
We leiden onze leerlingen op tot (wereld)burgers die hun rechten kennen en die van anderen respecteren door middel van kennis, vaardigheden en houding. Samen hebben we de zorg voor het sociale aspect en leren we de kinderen naar hun plek in de wereld te kijken. Burgerschapslessen zitten verweven in de lessen van Leskracht en cultuur.
Digitale geletterdheid
Onze lessen zijn gebaseerd op de volgende onderdelen:
- Technische vaardigheden
- Sociale en communicatieve vaardigheden
- Opzoekvaardigheden en beoordelen van de bron en de inhoud.
- Creatievaardigheden
- Veilig omgaan met deze technologie zowel op sociale omgang als op privacy.
Engels
Vanaf groep 5 krijgen de leerlingen Engels, vanaf groep 6 door een vakleerkracht. De leerlingen krijgen les via een methode Take it easy.
Bewegingsonderwijs
Introductie in de wereld van bewegen en sport is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. Een bijdrage aan zelfverantwoordelijke volwassenwording, zelfvertrouwen, eigen identiteit, leven volgens bepaalde waarden en normen en het aanleren van sociale en communicatieve vaardigheden.
Alle leerlingen krijgen twee keer een uur les in de week. Leerlingen krijgen zo de ruimte om bewegingen te ervaren en deze zich eigen te maken. Wij richten de bewegingsactiviteit zo in dat er voor elke leerling een grote kans op succes is en dat falen zelfs onmogelijk is. Naast het reguliere aanbod, organiseren wij ook toernooien, sportdagen, naschoolse sportclinics en nodigen wij regelmatig gastdocenten uit.