Brede School Rembrandt

Mr. P.J.M. Aalberselaan 2 1181 XJ Amstelveen

Schoolfoto van Brede School Rembrandt

In het kort

Toelichting van de school

Op onze brede school staat het kind centraal. We werken samen met diverse partijen om de ontwikkelingskansen van iedere leerling te vergroten. Onze school draagt de naam Rembrandt, vernoemd naar Rembrandt van Rijn, de legendarische kunstenaar en Hollandse meester.

Een legende die beroemd was om zijn ongeëvenaarde schilder- en tekentechnieken, die als geen ander het spel van licht en donker beheerste, en die levendige taferelen creëerde waarop hij de menselijke emoties trefzeker wist te vast te leggen.

Daarin herkennen wij kwaliteiten die wij ook onze leerlingen mee willen geven. Onze leerlingen leren hun eigen passie en talenten te ontdekken. Ze verwerven technieken en vaardigheden waarmee ze zich kunnen uitdrukken. We stimuleren hen om leergierig, nieuwsgierig en open te zijn, en met een kritische blik te kijken naar de wereld en hun eigen plek daarin. We moedigen ze aan om compassievol met anderen, ongeacht achtergrond of afkomst, om te gaan en samen te leven. 

‘Geef kleur aan jouw eigen palet’Brede School Rembrandt is aangesloten bij het schoolbestuur van Onderwijsgroep Amstelland, het schoolbestuur voor protestant-christelijk en katholiek onderwijs. 


Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Ontwikkelen
  • Inspireren
  • Creëren
  • Reflecteren
  • Participeren

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

We hebben een leerlingpopulatie die bestaat uit veel kinderen afkomstig uit gezinnen met theoretisch opgeleide ouders.

Als school streven wij ernaar om hen te stimuleren om verder te kijken dan hun eigen achtergrond en perspectief. Hierdoor zullen zij beter in staat zijn om zich te ontwikkelen tot betrokken en verantwoordelijke burgers van de Nederlandse samenleving. 

Wij zien de school als een bijzondere plek in de samenleving waar de leerlingen in aanraking komen met verschillen in wat je normaal vindt, wat vanzelfsprekend is. Op school leren leerlingen deel uitmaken van een pluriforme samenleving en leren om te gaan met elkaar en luisteren naar de stem van de ander.

Stap voor stap leren leerlingen de democratische en pluriforme samenleving kennen en maken zij kennis met de vragen die in onze samenleving naar voren komen. Samen met de ouders zijn wij als school een gids en een veilige minisamenleving die kennis en vaardigheden biedt en leerlingen de basis meegeeft om mee verantwoordelijk te worden voor een goede samenleving. 


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
431
Landelijk gemiddelde
212

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Meldcode
Sinds 1 juli 2013 is de wet ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ van kracht. De meldcode beschrijft het plan van handelen wanneer er signalen zijn die kunnen duiden op huiselijk geweld of kindermishandeling. Het stappenplan geeft ondersteuning aan de school en maakt duidelijk wat er van de school wordt verwacht. Het doel is te helpen bij het herkennen van signalen die kunnen duiden op geweld/mishandeling. Door het consequent toepassen van de meldcode, is de verwachting dat leerlingen minder worden geconfronteerd met geweld en mishandeling.  

De vijf stappen van de meldcode zijn:

  • In kaart brengen van signalen 
  • Collegiale consultatie en raadplegen van Veilig Thuis of een letseldeskundige
  • Gesprek voeren met ouders
  • Wegen van aard en ernst; Bij twijfel altijd opnieuw Veilig Thuis raadplegen
  • Beslissen: hulp organiseren en effecten volgen of melden en bespreken 

Scholen zijn verplicht een gecertificeerde aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling te hebben. Deze heeft een centrale rol in de stappen rond het signaleren en handelen bij vermoeden van geweld en mishandeling. Daarnaast houdt deze persoon zicht op de procedure en de te doorlopen stappen van de meldcode. Op de Brede School Rembrandt is één van de kwaliteitscoördinatoren tevens de aandachtsfunctionaris. 

Terug naar boven