Brede School Rembrandt

Mr. P.J.M. Aalberselaan 2 1181 XJ Amstelveen

Schoolfoto van Brede School Rembrandt

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Geconcludeerd kan worden dat de eindresultaten van de school de afgelopen drie jaar structureel boven de ondergrens liggen. Er wordt een toename gezien van het percentage leerlingen dat het niveau 1S/2F behaalt, wat een positieve ontwikkeling is

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden in de groepen 3 - 8 toetsen afgenomen, middels het IEP leerlingvolgsysteem. Deze hebben tot doel de brede ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen. We kijken hierbij naar de volgende ontwikkeldomeinen:

  • Leerontwikkeling;
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling;
  • Leeraanpak;
  • Creatief vermogen;
  • Motorische ontwikkeling.

Met de toetsgegevens volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen en passen we ons onderwijsaanbod aan indien nodig. Twee keer per jaar krijgen de groepen 3 tot en met 8 een rapport mee naar huis. Het rapport wordt besproken in een rapportgesprek tussen de leerkracht en ouders. Vanaf groep 6 sluit de leerling aan bij dit gesprek en wordt de leerling actief betrokken bij het eigen leerproces.

Op schoolniveau worden de tussenresultaten gebruikt om de onderwijsopbrengsten te evalueren en te onderzoeken waar ruimte is voor verbetering. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Brede School Rembrandt houdt zich aan de richtlijnen zoals gesteld door de Inspectie van Onderwijs en Samenwerkingsverband Amstelland en de Meerlanden
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school werken we vanuit bovenstaande kernwaarden, vanuit deze kernwaarden geven we ons onderwijs vorm. Een belangrijke basis is daarbij een positieve, veilige sfeer in de school. Om dit te realiseren dragen wij voortdurend onze belangrijkste gedragsregel uit 'Je gedraagt je'.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven